Mercedes-Benz R 320 CDI: prostorný luxus (první dojmy)

Také automobilka Mercedes-Benz se snaží bodovat u klientely toužící po klasickém rodinném vozu. Poslední variaci Mercedesu na toto téma lze zařadit do třídy MPV, ale nebylo by to úplně přesné - Mercedes pojal svůj rodinný model trochu odlišně. Nabízí nadstandard prostoru, výbavy a také výkonu. To vše se pak spojilo v novou třídu R.
Mercedes-Benz R 320 CDI: prostorný luxus (první dojmy)

Mercedes-Benz třídy R se již na našich silnicích prohání již nějaký pátek, přesto zůstává trochu v pozadí a jen vyjímečně se o něm dozvíte z médii. My jsme měli možnost vyzkoušet jednu z jeho nejžádanějších variant a výsledek jen potvrdil naše očekávání.

Exteriér

Mercedes třídy R je pojat velmi sportovně a přitom v duchu ostatních modelů Mercedesu. Přestože se jedná o rodinný vůz, je jeho zařazení po shlédnutí velmi složité. Těžko říci, zda se jedná o velké a vysoké kombi, nebo snížené MPV. Právě tato nezařaditelnost dělá z "erka" osobnost, které se jen těžko hledá přímý soupeř.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Rodinný vůz v podání luxusní automobilky není žádný drobek a svou délkou 4 922 mm, výškou 1 659 mm, šířkou 2168 mm a rozvorem 2 980 mm patří k největším vozům, které si může evropská rodina z evropské produkce pořídit. Poměrně velké rozměry mají zajistit posádce dostatek prostoru ve všech řadách a také mají pomoci při prosazení na americkém trhu, kde jsou velké vozy jaksi samozřejmostí.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek 

Erko působí při osobním kontaktu velmi mohutně a přitom dynamicky. Velká přední maska s typickou mřížkou chladiče a velkými světlomety dává vozu onu mohutnost a boční linie se zadním bočním oknem pak přidává na pocitu dynamického vozu. V reálu erko nepůsobí dojmem, že máte co dělat s vozem o délce téměř pěti metrů, ale připadá vám v každém okamžiku menší, než je ve skutečnosti.

Interiér

Odlišný pocit pak získáte po otevření dveří. Vnitřní prostor působí od prvního okamžiku zcela odlišně, než exteriér. Vnitřní rozměry jsou najednou opravdu velké a kamkoli se podíváte, připadá vám, že erko je výrazně větší, než uvádí Mercedes. Dojmy z prostoru jsou tak velmi kontroverzní, pocit z interiéru a exteriéru je velmi odlišný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mercedes-Benz R přináší zákazníkům hlavně prostor a to rovnou pro šest cestujících. Interiér je řešen stylem 2+2+2 tak, aby měl každý z cestujících dostatek prostoru nejen pro nohy, ale také kolem sebe. To se Mercedesu povedlo velmi dobře a ani cestující v třetí řadě nijak netrpí na místo pro nohy. Pokud se tedy často označují v klasických vozech MPV třetí řady sedadel jako "nouzovky", pak zde si dopřejete komfortu při jízdě dostatek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Komfort, pohodlí, luxus a dobrý pocit vás pak provází na každém místě. Hlavní důraz je pak klasicky kladen na řidiče a jeho spolujezdce, kteří dostali pohodlí nejvíce. Přední sedačky jsou pak doslova malými křesly a po jejich seřízení nabídnou vskutku pohodlí, které si podobný vůz jistě zaslouží.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Interiér erka v sobě skloubil tradiční preciznost Mercedesu, dostatek místa pro všech šest cestujících a komfort, který zajišťuje nejen prostor, ale také použité materiály a standardní, resp. příplatková výbava.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Jízda s R 320 CDI

Jak jsem již prozradil, testovaný vůz byl vybaven šestiválcovým naftovým motorem o výkonu 165 kW (225 k) a točivém momentu 510 Nm. Výkon je přenášen prostřednictvím automatické převodovky na všechna čtyři kola. Ihned po nastartování zaplaví interiér ticho, po motoru není ani památky a izolace od vnějšího hluku je příkladná. Přes naftový agregát pod přední kapotou se musíte spokojit s absencí jakýchkoli vibrací, nebo klasického kadlání, které je tak typické u nafty. Pohonná jednotka o sobě nedává znát ani zvnějšku a jen si tiše přede. Poté již stačí zařadit příslušný režim na voliči automatické převodovky a vyrazit kupředu.

V první chvíli mne napadlo, jak si tento motor s relativně slušným výkonem dokáže poradit s hmotností téměř 2 200 kg. Mírné obavy ze slabé dynamiky vzaly za své v okamžiku, kdy jsem sešlápl plynový pedál na podlahu a vyrazil. Výkon motoru se opře do všech kol a bez sebemenšího zaváhání vyrazí erko kupředu. Ručička rychloměru lineárně stoupá a já jen cítím, jak převodovka téměř neznatelně řadí vyšší rychlostní stupně. To vše při příjemném tichu luxusního, sportovního, rodinného vozu. Motor o sobě ani při vytočení k červenému poli nedává nijak znát a jen mírně se zvýší hladina hluku v kabině. Rychlost má pak na hluk rovněž zanedbatelný vliv, je téměř jedno, zda jedete padesát, nebo sto padesát, motor je prostě perfektně odhlučněn a aerodynamický hluk je téměř nulový.

Malé zaváhání cítím pouze při řazení v zatáčkách, kdy mi občas přijde, že logika automatu chvílí váhá, zda ponechat zařezený aktuálně zvolený rychlostní stupeň, nebo již podřadit, případně přeřadit. Do nejistoty ho hlavně dostává chvíle, kdy v krátkém sledu rychle měníte polohu plynového pedálu. V tom okamžiku jsem dostal pocit, že prostě neví, co chci, a tak se do ničeho nehrne a čeká, až se rozmyslím, zda chci brzdit, přidávat, zatáčet a až poté mi vyjde vstříc. Mírná nejistota se poté projevuje i při nenadálé akceleraci, kdy automat chvílí váhá s kickdownem. Jeho samotné provedení je však otázkou krátké chvíle.

Výborně se pak chová podvozek a náhon na všechna kola. Erko snese skutečně hodně a nelekne se ani hrubého a drsného zacházení. Pohon všech kola silně neutralizuje auto a po nedotáčivosti, příp. přetáčivosti není ani památky. Jakoukoli zatáčku projíždí zvolenou stopou a zadní kola věrně kopírují ty přední. To vše bez nepříjemných bočních náklonů, ovšem stále za velkého pohodlí. Podvozek je naladěn jednak velmi komfortně a nerovnosti, které jsem měl možnost přejíždět jsem prostě necítil a druhak sportovně, kdy přes velkou váhu netrpí na velké náklony. Ono i přes vyšší karosérii má erko poměrně nízko těžiště, což příjemně napomáhá jízdním vlastnostem.

Erko, byť ho Mercedes a dvorní tuneři dodávají i s výkonem ve stovkách koní, ale není auto, které by mělo být určeno pro prohánění se na okruzích. Jeho místo je trochu jinde. Samotný Mercedes ho označuje za luxusně-sportovní velkoprostorový vůz a přesně takový je. Jízda v něm je příjemná a nezadá si v pohodlí ani s opravdovými luxusními sedany těch nejvyšších tříd. Jednoduše řečeno v erku je sklouben luxus, prostor, pohodlí, klid a výkon. Jízda s ním byla jedna příjemná oáza klidu s dávkou slušné dynamiky.

Slovo na závěr

Mercedes-Benz R je velkoprostorový vůz, který v sobě skloubil luxus a pohodlí této značky se sportovním duchem. Toto spojení nejde nijak proti sobě a jedno podporuje druhé. Erko umí být velmi klidným a komfortním vozem a přitom se nezalekne divočejší jízdy, byť opravdu technická trať pro něj není. V dnešní době mu evropská produkce nepřínáší žádného přímého konkurenta, a tak se osamoceně jen těžko hodnotí. Pro zákazníky, kteří jsou zvyklí na rychlý a prostorný luxus, se nabízí automobil, který jim toto dokáže splnit o něco lépe než klasický velký sedan. Vyšším prodejům však bude jistě bránit vyšší pořizovací cena, když model R 320 CDI startuje na částce 1,6 mil. Kč. Zákazník sice může zvolit verzi s odpočtem DPH, která mu ušetří nemalé peníze, ovšem ani tak nepatří erko k nejlevnějším vozům na trhu. Erko je prostě rodinný vůz pro ty, kteří si to mohou dovolit, nedělá zbytečné kompromisy mezi výkonem, prostorem, výbavou a také prestiží, kterou Mercedes-Benz přináší.

bazar

Mercedes C 2,1
Rok výroby: 2008
Stav: 159 796 km
Cena: 180 000 Kč
Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 170 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 823 km
Cena: 320 000 Kč
Mercedes GLA 2,1
Rok výroby: 2017
Stav: 14 855 km
Cena: 800 000 Kč
Mercedes R 3
Rok výroby: 2007
Stav: 189 683 km
Cena: 250 000 Kč
Mercedes SL 3,5
Rok výroby: 2009
Stav: 59 580 km
Cena: 580 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků