Mercedes-Benz: nové Áčko přichází (fotky, informace)

Mercedes-Benz: nové Áčko přichází (fotky, informace)

Kapitoly článku:


Stuttgart/Praha: Po sedm let trvající výrobě s asi 1,1 miliony prodaných exemplářů pokračuje úspěšná historie Mercedesu Třídy A novým, ještě atraktivnějším a inovativním modelem. Druhá generace tohoto kompaktního vozu se objeví u prodejců a smluvních partnerů stuttgartské automobilky na podzim roku 2004.

Modelový program nové Třídy A zahrnuje dvě karosářské verze osobitého charakteru: kromě všestranného pětidveřového vozu nabízí Mercedes-Benz vůbec poprvé v této modelové řadě třídveřový automobil fascinující svým sportovním a mladistvým vzhledem.

Nový A 150 stojí na německém trhu ve třídveřovém provedení 17.632 eur a pětidveřová verze 18.502 eur. K hodnotné sériové výbavě Třídy A patří kromě jiného, multifunkční volant, posilovač řízení s účinkem závislým na rychlosti vozu, stabilizační systém směru jízdy ESP®, selektivní systém tlumení, boční airbagy typu Head/Thorax nebo adaptivní čelní airbagy a bezpečnostní pásy s omezovači síly. Nově vyvinuté nebo přepracované čtyřválcové motory dávají nyní výkon až o 38 procent vyšší, zatímco spotřeba paliva u nich klesla až o 10 procent.

Se svojí jedinečnou sendvičovou koncepcí a výrazným jednoprostorovým  designem (one-box) se nová Třída A od ostatních automobilů výrazně liší. Ztvárnění karoserie odráží její zvláštní charakter a zároveň symbolizuje  vlastnosti Třídy A: dynamiku, inteligenci a sympatie. Nově vytvořené světlomety, markantní maska chladiče, tvarování blatníků a úchvatná boční linie zesilují sebevědomý vzhled tohoto kompaktního vozu. Pozměněné rozměry a proporce karoserie se navíc zasloužily o to, že Třída A získala opticky na síle: v porovnání s předchozím modelem je nový  Mercedes o 232 milimetrů delší a o 45 milimetrů širší.

Nová třídveřová varianta nabízí všechny vynikající bezpečnostní a komfortní atributy Třídy A a doplňuje je tvarováním zdůrazňujícím vitální šarm tohoto automobilu. Do rodiny modelů Mercedes-Benz vstoupí tento atraktivní třídveřový vůz koncem roku 2004.

Inteligentní bezpečnostní paket pro ochranu cestujících

Také druhá generace Třídy A zůstává věrná své pověsti  průkopníka na poli technologie. V novém voze oslaví premiéru řada inovací podílející se na dalším zvýšení bezpečnosti a jízdního komfortu. Celkem bylo použito více než 200 patentovaných řešení.

Kromě jedinečné sendvičové koncepce, která je značně přispívá zmírnění následků čelního a bočního nárazu, zvyšují ochranu cestujících typickou pro značku Mercedes-Benz dále účinné systémy bezpečnostních pásů a airbagů. Patří k nim například adaptivní dvoustupňové čelní airbagy, napínače bezpečnostních pásů na předních a obou vnějších zadních sedadlech, adaptivní omezovače síly v bezpečnostních pásech a nově vyvinuté boční airbagy typu Head/Thorax chránící hlavu a hrudník připoutané osoby, které nahrazují dosavadní provedení bočních airbagů.

Premiéra nové zadní nápravy a selektivního systému tlumení.

Také v oblasti bezpečné jízdy přichází nyní Třída A s řadou nových řešení. Na špičce inovací podvozkové partie vévodí parabolická zadní náprava, která se vyznačuje přesným vedením kol a účinným potlačením náklonu karoserie v zatáčkách. Svými vlastnostmi se tato náprava výrazně podílí na příkladné stabilitě jízdy, dynamickém směrovém ovládání a vysokém jízdním komfortu vozů nové Třídy A.

Další sériovou pozoruhodností podvozku je zcela nový selektivní systém tlumení, který u nového kompaktního Mercedesu slaví ve stavbě automobilů světovou premiéru. Pomocí této nové techniky jsou tlumící síly přizpůsobeny konkrétní jízdní situaci.

Významný nárůst výkonu a točivého momentu při příkladné spotřebě

Vývoj motorů pro novou Třídu A provázely tyto hlavní cíle: zvýšení výkonu a točivého momentu, snížení spotřeby paliva a dosažení ještě větší radosti z jízdy. Do nabídky hnacích agregátů se dostalo sedm čtyřválců mezi kterými jsou tři nově vyvinuté vznětové motory CDI s přímým vstřikem nafty a nový 142 kW/193 k zážehový motor přeplňovaný turbodmychadlem. V porovnání s předchozími modely Třídy A vzrostl výkon zážehových a vznětových motorů až o 38 procent, točivý moment pak až o 46 procent. Přes zvýšení výkonu se snížila spotřeba benzínových motorů až o 10 procent. Všechny tyto agregáty vyhovují limitům škodlivin ve výfuku stanovených normou EU-4, pro vznětové motory může být na přání dodán filtrační systém pevných částic.

Tři nově vyvinuté motory CDI využívají techniku vysokotlakového vstřiku common-rail druhé generace, která pracuje se zdvojeným předvstřikem a vyšším vstřikovacím tlakem (1600 bar). Tato a ještě další opatření vedla ke zvýšení výkonu a točivého momentu, poklesu škodlivých emisí a zřetelnému vylepšení akustického komfortu. Spotřeba paliva modelů CDI v normovaném jízdním cyklu leží s 4,9 až 5,4 l/100 km na příkladné úrovni dosavadních kompaktních Mercedesů. S jednou náplní palivové nádrže (54 litrů) ujede model A 160 CDI až kolem 1100 km.

Pro všechny modely nové Třídy A je v nabídce na přání nově vyvinutá samočinná převodovka s plynulou změnou převodového poměru AUTOTRONIC. Je to vůbec první převodovka Mercedesu, která pracuje na principu variátoru, známá pod označením „Continous Variable Transmission“ (CVT). Plynulá změna převodů je dosahována axiálním posunem dělených řemenic, kterým se mění účinné průměry pro odvalování článkového pásu přenášejícího točivý moment motoru. Třída A tak zrychluje bez přerušení tažné síly a motor dosáhne svůj maximální výkon rychleji než u klasického řadícího automatu. Použitím převodovky AUTOTRONIC se navíc zvýšila úroveň jízdního a akustického komfortu.

Prostornost, haptika1 a ergonomie na vysoké úrovni

Zvnějšku kompaktní vůz, uvnitř rodinný automobil s prostorností minivanu – také tyto zdánlivé protiklady sjednocuje nová Třída A díky její jedinečné sendvičové koncepci. Nový kompaktní Mercedes převyšuje předchozí model a konkurenci ve všech pro komfort důležitých vnitřních rozměrech. Šířka v oblasti ramen ze zvětšila až o 97 milimetrů, v oblasti loktů o 95 milimetrů a rozměr charakterizující prostor pro kolena je větší o 30 milimetrů. Vzdálenost mezi předními a zadními sedadly nyní obnáší 805 milimetrů a dostala se tak na úroveň vozů střední třídy.

Výběr materiálů pro interiér byl proveden na základě vědeckých poznatků zjišťovaných ve vývojových laboratořích koncernu DaimlerChrysler. Tady řidičky a řidiči posuzovali navrhované materiály po stránce haptiky a dodávali tak užitečné informace pro vývoj interiérových dílů, které nejen dobře vypadají, ale jsou i příjemné na omak. Optická a haptická hlediska 1)haptika – vnímání hmatem
tak společně přispěla k dalšímu zpříjemnění prostředí interiéru. Prováděné vědecké testy pro získání co nejlepší haptiky a ergonomie  vedly k vytvoření firemní normy – označované jako TAF-Faktor (Touch-and-feel-Faktor).

Obdobně jako rozměry interiéru, tvarování sedadel a ergonomie je pro bezpečnost a pohodu cestujících důležitá klimatizace. Mercedes-Benz dodává na přání výkonnou klimatizaci THERMATIC nebo vybaví tento kompaktní vůz automatickou klimatizací THERMOTRONIC, pracující na základě údajů z čidel teploty, slunečního záření, vlhkosti a obsahu škodlivin v nasávaném vzduchu.

V nabídce na přání jsou i další položky z výbavy vozů Mercedes vyšší třídy. Patří mezi ně například  inovovaný ovládací a zobrazovací systém COMAND APS, autorádio 50 APS s navigací nebo výbojkové osvětlení typu bi-xenon.

Až 1995litrový prostor pro náklad se systémem EASY-VARIO-PLUS

Objem zavazadlového prostoru nové Třídy A překonává rozměry předchozího modelu až o 15 procent. Díky děleným zadním sedadlům v poměru 1/3 : 2/3 je možné jednoduchým způsobem prostor podle nároků na převážený náklad postupně zvětšovat. Jak sedáky tak i opěradla je možné jednotlivě nebo společně sklopit směrem dopředu a výškově nastavitelnou podlahou se  pro přepravovaný náklad získá zcela rovná plocha. Objem takto vzniklého prostoru  je 1350 litrů (měřeno metodou VDA). U pětidveřových modelů vybavených na přání dodávaným systémem EASY-VARIO-PLUS jsou oba sedáky i opěradla zadních sedadel vyjímatelné. Zmíněný systém umožňuje sklopení opěradla u sedadla spolujezdce směrem dopředu nebo toto sedadlo úplně vyjmout. Na takto zvětšené ploše pro náklad se  nechají přepravovat předměty s délkou až 2,75 metru, přičemž objem  tohoto prostoru dosáhne až 1995 litrů.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud