Takto si kdysi Mercedes představoval miniauto. Nabízelo komfort třídy S

Malé městské vozy patří na automobilovém trhu mezi žádané artikly. Mercedes takový vůz ukázal již v roce 1981. Koncept NAFA díky svým vlastnostem představoval skvělý příklad.

NAFA, neboli nezkráceně Nahverkehrsfahrzeug, zněl název konceptu  automobilky Mercedes-Benz, který v překladu znamenal vozidlo na krátkou vzdálenost. Designově byl ještě kratší než podobné miniaturní vozy jako  Toyota iQ či Aston Martin Cygnet.

Koncept německé automobilky nabízel velice zajímavé vlastnosti. Velmi malá karoserie v kombinaci s malým poloměrem otáčení a posilovačem řízení zní jako ideální kombinace pro manévrování v přeplněných městech. Také parkování bylo pro vůz NAFA hračkou díky natáčení všech čtyř kol. 

Blíží se opravdu krásná čínská auta? Tyto koncepty má na svědomí Pininfarina

Blíží se opravdu krásná čínská auta? Tyto koncepty má na svědomí Pininfarina

O pohon tohoto drobečka se staral tříválec o objemu 1,0 litru a výkonem 30 kW (40 koní). Výkon byl pomocí automatické převodovky přenášen na přední kola. Není to žádná velká sláva, vzhledem k velikosti vozu a jeho využití byl ale výkon rozhodně dostačující.

Mercedes-Benz NAFA

Debut: Léto 1981

Specifikace: Pohon předních kol, tříválec o objemu 1,0 litru, automatická převodovka, posilovač řízení

Proč si jej pamatovat: Vzhled si vás asi moc nezíská. Myšlenka využití jako malé městské auto byla ale inovativní. 

Mercedes svůj koncept vybavil posuvnými dveřmi, jaké známe například z modelu Peugeot 1007. Tento fakt společně s automaticky sklopnými zrcátky tak ještě více ulehčili řidiči parkování s vozem o šířce pouhých 1,5 metru. V interiéru podle německé automobilky na pasažéry čekal komfort sedadel luxusní třídy S. Tento fakt ale spíše zní jako vtípek autora tiskové zprávy.

Do masové produkce se ale tento koncept nedostal. Hlavním důvodem byla bezpečnost. Malý vůz totiž nesplňoval bezpečnostní standardy automobilky. I tak ale tento zajímavý koncept rozhodně nezůstal v zapomenutí. Idea inspirovala později první generace třídy A a také vozu Smart ForTwo.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků