Takto si kdysi Mercedes představoval miniauto. Nabízelo komfort třídy S

Malé městské vozy patří na automobilovém trhu mezi žádané artikly. Mercedes takový vůz ukázal již v roce 1981. Koncept NAFA díky svým vlastnostem představoval skvělý příklad.

NAFA, neboli nezkráceně Nahverkehrsfahrzeug, zněl název konceptu  automobilky Mercedes-Benz, který v překladu znamenal vozidlo na krátkou vzdálenost. Designově byl ještě kratší než podobné miniaturní vozy jako  Toyota iQ či Aston Martin Cygnet.

Koncept německé automobilky nabízel velice zajímavé vlastnosti. Velmi malá karoserie v kombinaci s malým poloměrem otáčení a posilovačem řízení zní jako ideální kombinace pro manévrování v přeplněných městech. Také parkování bylo pro vůz NAFA hračkou díky natáčení všech čtyř kol. 

Blíží se opravdu krásná čínská auta? Tyto koncepty má na svědomí Pininfarina

Blíží se opravdu krásná čínská auta? Tyto koncepty má na svědomí Pininfarina

O pohon tohoto drobečka se staral tříválec o objemu 1,0 litru a výkonem 30 kW (40 koní). Výkon byl pomocí automatické převodovky přenášen na přední kola. Není to žádná velká sláva, vzhledem k velikosti vozu a jeho využití byl ale výkon rozhodně dostačující.

Mercedes-Benz NAFA

Debut: Léto 1981

Specifikace: Pohon předních kol, tříválec o objemu 1,0 litru, automatická převodovka, posilovač řízení

Proč si jej pamatovat: Vzhled si vás asi moc nezíská. Myšlenka využití jako malé městské auto byla ale inovativní. 

Mercedes svůj koncept vybavil posuvnými dveřmi, jaké známe například z modelu Peugeot 1007. Tento fakt společně s automaticky sklopnými zrcátky tak ještě více ulehčili řidiči parkování s vozem o šířce pouhých 1,5 metru. V interiéru podle německé automobilky na pasažéry čekal komfort sedadel luxusní třídy S. Tento fakt ale spíše zní jako vtípek autora tiskové zprávy.

Do masové produkce se ale tento koncept nedostal. Hlavním důvodem byla bezpečnost. Malý vůz totiž nesplňoval bezpečnostní standardy automobilky. I tak ale tento zajímavý koncept rozhodně nezůstal v zapomenutí. Idea inspirovala později první generace třídy A a také vozu Smart ForTwo.

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4 (minitest)

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom tak nenarazíte. Suzuki Vitara se takto nabízí výhradně ve výbavě Premium za 490.900 Kč a jde o vůz, který byste rozhodně neměli přehlížet.

19.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 45 příspěvků
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

17.  2.  2019 | Miro Mihálik | 23 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 94 příspěvků