Mercedes-Benz ML 400 CDI: naftový silák (kompaktní test)

Podzimní inovace terénní třídy M prestižní německé automobilky Mercedes-Benz zasáhla nejen design vozidla, ale také některá technická řešení. Obvyklým redakčním testem prošel začátkem února model ML 400 CDI.
Mercedes-Benz ML 400 CDI: naftový silák (kompaktní test)

Nová modelová řada luxusního terénního vozu získala mj. osmiválcový dieselový motor vybavený přeplňováním bi-turbo s technikou přímého vstřikování paliva systémem Common Rail. Výkon 184 kW/250 k a točivý moment 560 Nm řadí tuto pohonnou jednotku k nejsilnějším vznětovým motorům pohánějícím osobní auta na světě.

S Mercedesem jsme najeli více než 700 kilometrů. Po roztátém sněhu a nočních deštích nám náročnost terénních pasáží umožnila prověřit, nakolik se vlastnosti tohoto luxusního vozu SUV blíží pravým off roadům. Mercedes-Benz ML sice postrádá závěry diferenciálů, avšak tyto tradiční atributy off roadů nahrazuje vyspělou elektronikou systému 4ETS (Electronic Traction Support). Vůz byl vybaven automatickou převodovkou, výrobce udává jeho zrychlení z klidu na 100 km/h za 8,7 vteřiny a maximální rychlost 213 km/h. Počáteční kilometry po pražských ulicích řádně zahýbaly ručičkou palivoměru, avšak při jízdě mimo město, včetně dálnice, se překvapivě umoudřila a klesala jen zvolna.

Mercedes v terénu obstál

Plni očekávání jsme s Mercedesem ML 400 CDI vyjeli vstříc terénní prověrce. Tu tradičně uskutečňujeme v oblasti Kokořínska, kde se vyskytují nejen úzké silničky s náročnými stoupáními, ostrými zatáčkami a mimořádně nekvalitním povrchem, ale také skvělé terénní pasáže. V okolí Vrátenské hory jsme nalezli strmé polní a lesní cesty s výrazným bočním sklonem a hlubokými stopami vyjetými lesní technikou. V těchto místech bývá i v parném létě vlhko, natož letos v únoru. Ve sjezdu z pevné silnice jsme zařadili terénní redukci "Low Range", která se aktivuje tlačítkem na přístrojové desce. Do nejprudších pasáží rozrytého terénu jsme vjížděli s mírnými obavami. Přece jen světlou výškou patří model ML více do kategorie SUV než off road. O tomto Mercedesu jsme předem věděli, že rámovou stavbu podvozku doplňují nezávisle zavěšená kola na dvojitých příčných ramenech.

Klepněte pro větší obrázek

Praxe měla ukázat nakolik elektronika dokáže nahradit závěry diferenciálů. 4ETS pracuje v součinnosti s dvoustupňovou redukční skříní, ESP, ABS a brzdovým asistentem BAS. Elektronika 4ETS přibrzďuje jednotlivá kola při ztrátě adheze a současně rozděluje točivý moment na nápravy a samotná Klepněte pro větší obrázekkola. Rozmoklý terén a hluboké brázdy v něm vyjeté společně se strmým sklonem svahu při současném bočním náklonu způsobily, že se Mercedes počal smýkat, avšak vždy ho systém 4ETS v obtížných místech zachytil a s přehledem vyvedl. Výstražný trojúhelník blikal na přístrojové desce jako o závod, ale nakonec jsme se bezpečně dostali nahoru. Přitom byl vůz vybaven zimními pneumatikami rozměru 255/60 R17. Do takto náročného terénu by se určitě našly vhodnější pláště, které by jízdní kvality vozu ještě zvýraznily.

Na silnici ignoruje nerovnosti

Schopnost průniku náročným terénem Mercedes-Benz ML prokázal, ale popravdě řečeno, většina motoristů se pohybuje více po pevných silnicích. Pokud se jedná o českého motoristu, tak špatných silnicích. Nebyl velký problém takové ideální testovací trasy nalézt. Na úzkých silničkách Kokořínska si model ML počínal překvapivě obratně. Četné rigoly, výmoly a všemožné hrbolaté záludnosti jakoby ani neregistroval. Podélné stabilitě přispívá úctyhodný rozvor 2,82 m, přičemž celková délka 4,64 m nepřekračuje obvyklé rozměry vozu střední třídy a jeho šířka 1,84 m (2,12 m včetně zpětných zrcátek) je srovnatelná s automobily kategorie vyšší střední třídy.

Klepněte pro větší obrázek

V praxi nemáte s tímto Mercedesem při jízdě po úzkých cestách ani při parkování žádné mimořádné těžkosti. Příjemné pro řidiče jsou i malé převisy karoserie vpředu i vzadu. Kam se vejdete kolama, tam se prakticky vejdete celým vozem, což přispívá k celkovému přehledu řidiče. Ten je samozřejmě dán také adekvátně vysokým posazem, výška vozu je 1,82 m. Hodnota může navádět k domněnkám o horší stabilitě, ale praxe přesvědčí o opaku. Stabilitu má na starosti kombinace tuhého rámu se zavěšením kol na dvojitých příčných ramenech, pérování vinutými pružinami a plynovými tlumiči a také příčné zkrutné stabilizátory. Ty udrží Mercedes ML i v prudkých zatáčkách bez výraznějšího náklonu. Vlastnost velmi ceněná a mezi off roady poměrně vzácná. Pravda je, že při jízdě po rovné silnici se medrcedes chová jako typický off road. „V bocích“ se pohupuje mírně neklidně. Vyvažuje to ovšem vysokým komfortem.

Klepněte pro větší obrázek

Mimořádné pohodlí

Pohodlí a bohatá výbava u Mercedesu asi nikoho nepřekvapí. V kabině se cestující mohou cítit jako v luxusním sedanu s tím rozdílem, že sedí výše. Nadhled je dalším důvodem, proč si lidé terénní vozy pořizují. O dostatku vnitřního prostoru není na první pohled pochyb. V interiéru se jako materiál prosazuje ušlechtilé dřevo. Sériová luxusní sada vnitřní výbavy (kůže, dřevo, elektricky ovládaná sedadla) působí přívětivě.

Klepněte pro větší obrázek

Mercedes ML přehnaně nezdůrazňuje svou příslušnost k nejvyšší automobilové kategorii. Přístrojová deska je příkladně přehledná, vše je po ruce a v případě potřeby na očích. Jedině palubní počítač je umístěný pod středovým zpětným zrcátkem u stropu vozidla, kde se také tlačítkem ovládá. Centrální konzole obsahuje mj. praktické přihrádky mezi předními sedadly, pro cestující vzadu modifikovaný držák nápojů, osvětlený popelník, 12V elektrickou zásuvku a individuální stavitelné výdechy větracího systému. Automaticky regulovaná klimatizace umožňuje realizovat individuální požadavky cestujících vzadu. Celé ovládání klimatizace působí na středovém panelu velmi esteticky stejně jako celý vyvážený interiér. Pětimístný vůz lze na přání proměnit až v sedmimístný zakoupením dvou přídavných sedadel, která se ukotvují v zavazadlovém prostoru. Jeho základní objem 633 l lze zvětšit až na úctyhodných 2020 litrů.

Klepněte pro větší obrázek

Bohatá výbava

Mercedes-Benz ML 400 CDI stojí 2 022 131 Kč (bez DPH), tedy 2 467 000 Kč (včetně DPH). Námi testovaný model obsahoval řadu prvků mimořádné výbavy, z nichž na první pohled zaujme optická sada v úpravě AMG se zvýrazněnými lemy blatníků v barvě karoserie, mohutnějšími nárazníky s integrovanými mlhovkami vpředu a koncovkou výfuku AMG. Za příplatek jsou rovněž bi-xenonové světlomety s omývači a mimořádně kvalitní a působivý "Sound systém" od firmy Bose. Při poslechu hudby si posádka vozu připadá jako v koncertním sále. Za příplatek je překvapivě i kryt zavazadlového prostoru. Je to však z důvodů možnosti volby dvou sedadel navíc, která se umísťují právě do tohoto prostoru. Zákazník tedy volí mezi krytem prostoru a sedadly navíc. Naopak součástí sériové výbavy je mj. automatická převodovka (s osmiválcovým motorem 400 CDI jediná možnost), tempomat, aluminiové disky, palubní počítač či vnitřní luxusní výbava (kůže, dřevo, elektricky ovládaná sedadla). Za námi testovanou verzi zaplatí zákazník 2 338 220 Kč (bez DPH), což včetně 22% daně činí 2 852 628 Kč.

Bezpečnost a spotřeba

Prvky pasivní bezpečnosti jsme naštěstí nebyli nuceni otestovat. Jisté je, že sériové okenní airbagy rozměrů 200 x 50 cm přispívají k pocitu bezpečí ve voze. Tyto airbagy doplňují účinek bočních vaků ve dveřích. Aktivní bezpečnosti přispívají výbojkové světlomety typu bixenon, jejich světelný tok je dvojnásobný oproti obvyklé halogenové žárovce. Tento typ světlometu se kombinuje s řízenou dynamickou regulací dosvitu. Světelné čidlo samo při zhoršené viditelnosti zapíná vnější osvětlení. Příliš měkké se nám zdálo vyladění posilovače řízení. Trochu sportovnější tvrdosti by vozu prospělo, ale to je otázka osobního vkusu. Takto vyladěné "servo" je spíše pro starší pány a výrobce jistě ví proč.

Klepněte pro větší obrázek

Nádrž na 83 l nafty slibuje dlouhý dojezd. Udává se kombinovaná spotřeba 10,8 l/100 km. Na dvousetkilometrovém okruhu zahrnujícím jízdu po městě, silnicích nižších tříd, dálnici a několik kilometrů v terénu, spotřeboval Mercedes v průměru 11,1 l paliva, což je na kolos vážící téměř tři tuny více než dobrý ukazatel. Naopak při jízdě městem se časté rozjezdy podepíší na spotřebě okolo 15 litrů. Na druhé straně jsme také vyzkoušeli „lehkou nohu“ při jízdě mimo město a v klidném provozu nebyl problém průměrnou spotřebu ustálit mezi hodnotami 8 a 9 litrů.

Do terénu bez problémů

Mercedes-Benz ML 400 CDI byl v době testu nejrychlejším automobilem 4x4 na světě vybaveným dieselovým motorem. Nabízí skvělý komfort na silnici i při jízdě terénem. Tam zvládne překvapivě náročné úseky díky vyspělé elektronice. Obrovský zátah motoru umožňuje bezproblémově řešit dopravní situace. Jízdu na hranici povolených rychlostních limitů zvládá ML 400 CDI s velkou rezervou výkonu a také hospodárně. O jeho síle svědčí schopnost utáhnout přívěs o hmotnosti až 3365 kg. Za vyšší výkon je ovšem nutné patřičně zaplatit. Jeho „slabší“ a starší sourozenec, model 270 CDI Aut. (120 kW/163 k, 400 Nm, 183 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 12,6 sec.) je o více než osm set tisíc korun levnější.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků