Každodenní použitelnost bez kompromisů
Rozumná spotřeba
Snadná obsluha kempovacích prvků
9 /10
Domečky na kolech jsou nyní horké zboží. Dle statistik stoupají prodeje obytných vozů úplně v celé Evropě. U nás například dle Asociace kempování a karavaningu během letošní zimy meziročně až o 200 procent. Není divu, uplynulý rok plný nejistoty a omezení ukázal, že mít svůj pojízdný domov je velmi dobrý nápad i pro ty, kteří tomuto typu cestování doposud neholdovali. Jenže ne každý má možnost provozovat a před domem parkovat plnotučný velký obytňák, který využije párkrát za rok. Odpověď na otázky univerzálnosti a použitelnosti by měla vypadat přesně takhle.
Už klasické véčko je velmi kvalitním řešením mobility pro větší rodiny. V cestovatelské verzi Marco Polo mnoho získáte a o nic nepřijdete. Pokud máme začít hezky od podlahy, ta je tvořena odolným a snadno omyvatelným plastem. Když tedy strávíte deštivý týden v kempu, na jehož konci připomíná vnitřek vozu dobytčák plný bahna a trávy, stačí vzít do ruky hadr a máte hezky uklizeno během pár chvil.
Sedadla řidiče a spolujezdce lze otočit proti směru jízdy (ale raději ne za jízdy) díky páčkám po stranách – je to sice trošku hlavolam kvůli nutnosti sedadla posunout tak, aby se vytočila skrze otevřené přední dveře, ale postup vám rychle přejde do krve. Po otočení se můžete bavit se zbytkem posádky na dvou samostatných sedadlech v druhé řadě a využít sklopný a posuvný stolek. Ten se skládá ze dvou částí, které vysunete směrem nahoru a poté vyklopíte do stran. Uvnitř stolku najdete šikovný odkládací prostor.
Po složení druhé řady sedadel a sklopené té třetí, tvořené lavicí, vznikne společně se zadním platem spací prostor o velikosti 193 na 135 centimetrů, na který se vejdou dva dospělí a menší dítě. Ve stropě se pak nachází elegantní spací modul značky Westfalia, který připravíte k nocování během pěti sekund. Stačí odjistit pojistky nad předními sedačkami a zatlačit směrem vzhůru – strop se sám vyklopí, v případě potřeby i s matrací, abyste měli při pohybu uvnitř dost prostoru nad hlavami.
Jak se můžete podívat v galerii, strop se v zadní části vozu lehce přizvedne na nůžkovém mechanismu, takže spací plochu můžete využít celou. Najdete zde také šikovné LED lampičky na flexibilních krcích. Složení střechy jde také snadno – prostě zatáhnete za textilní pásek, čímž ji zavřete, a pak zajistíte. Při parkování na nerovném povrchu možná budete potřebovat asistenci druhé osoby, která pohlídá, aby do sebe přední vzpěry dobře zapadly.
Vše funguje velmi elegantně, možná až na trošku nepřehledné ovládání přídavného topení. Na cestách vám uvnitř vždy zbude dost místa pro zavazadla a oceníte i praktické vychytávky – například vnitřní záclonky pro klid při spaní, nebo výklopné zadní sklo pátých dveří. Spací prvky při každodenním jízdu nijak nepřekáží a skvělé je, že i s výklopnou střechou činí výška 1,99 metru, takže se bez problémů vejdete do téměř každé podzemní garáže.
Pokračování 2 / 3
To nejlepší, co můžete mít?
Jízdně patří třída V tradičně ke špičce mezi „civilními dodávkami.“ Žádné velké kolébání při změně směru, způsobně se chovající zadní náprava – přijdete si jako v klasickém osobáku, avšak s luxusním výhledem vpřed a do stran. Odpružení nedělá problémy rozbitá česká okreska a sedmnáctipalcová kola s pneu 225/55 zvládají kmitat nahoru a dolů s dostatečnou rychlostí.
Spojení devítistupňové automatické převodovky s motorem řady OM 654 je zcela bezproblémové, stejně jako u všech ostatních Mercedesů. Dvoulitrový diesel má dost síly pro pořádně svižnou jízdu i pohodové zvládnutí auta, naloženého lidmi i věcmi. Převodovka řadí téměř neznatelně a inteligentně, motor zbytečně nedusí v nízkých a netrápí ve vysokých otáčkách. V normálním tempu si diesel řekne o osm až devět litrů na sto, což v kombinaci se 70l nádrží zaručuje vynikající dojezd.
Pohon všech kol 4Matic lze k tomuto typu vozidla jednoznačně doporučit. Výrazně tak rozšíříte jeho schopnosti, ať už na mokré trávě v kempu, nebo třeba při zimním cestování. Zaplatíte za něj ale 122.197 Kč. Naopak za možnost táhnout až dvouapůltunový přívěs připlatíte jen 3323 Kč, tažné zařízení stojí dalších 28.334 Kč.
Obsluha všech možných funkcí je velmi jednoduchá a řidiče nemate. Otočné voliče klimatizace (automatický Thermotronic je za tučný příplatek 70.572 Kč) jsou hezky po ruce a je skrze ně možné nastavovat i teplotu pro zadní část vozu. Příplatkové rádio s navigací má hezky starosvětské ovládání s otočnými voliči a tlačítky po stranách pro vstup do jednotlivých sekcí. Má sice menší obrazovku a horší rozlišení, než jednotky, kterými nás automobilky rozmazlují v současných novinkách, ale vše na něm máte na očích a nic složitě nehledáte.
Vzorem přehlednosti je přístrojový štít s analogovými budíky po stranách a černobílým displejem uprostřed. Odkládacích přihrádek máte vpředu nemálo – ve spodní části palubní desky, na ní i uprostřed. Nechybí držáky nápojů u A sloupků, ani dostatečně dimenzované kapsy ve dveřích.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Dá se říci, že v této podobě umí třída V dokonale plnit roli jediného auta v rodině. Můžete ji i s kempovacími prvky bez omezení používat každý den a v době volna plnohodnotně využít k přespání. Vnitřek je řešený účelně a kvalitně, snadno se obsluhuje a z relativně normálního půdorysu vozu těží maximum. Véčko Marco Polo bez problému pojme posádku i zavazadla, pod zadní plato-polštář by se mu klidně ještě vešla vestavba například se zásobníkem na vodu a vařičem.
Cena je nemalá a za příplatky se dají utratit vyšší statisíce. A opravdu není problém, aby takový Mercedes stál podobné peníze, jako plnohodnotné obytné auto s kuchyní, toaletou a velkou lednicí. Ale pokud chcete něco pro každou situaci, jde o mimořádně kvalitní volbu.
Mercedes-Benz V Marco Polo Activity: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
1.163.421 Kč (200 d/100 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.291.681 Kč (300 d/176 kW) |
Cena testovaného vozidla |
2.082.900 Kč (300 d/176 kW 4Matic) |
Technické údaje: Mercedes-Benz V
Rok • stupeň výbavy
2021 • Marco Polo Activity 300 d 4MATIC
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 950 cm3
Nejvyšší výkon
176 kW (239 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 200 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
500 Nm při 1 600 až 2 400 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,5 s
Nejvyšší rychlost
210 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 9 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
1 030 l • 4 630 l
Objem palivové nádrže
70 l
Hmotnost: provozní • celková
2 220 kg • 2 753 kg
Prům. spotřeba: komb.
8,4 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
5 140 × 1 928 × 1 990 mm
Základní výbava: Volant s možností nastavení výšky a sklonu, Volant multifunkční s palubním počítačem, Rozjezdový asistent, Rádio digitální (DAB), Akumulátor přídavný zesílený, Oddělovací relé pro přídavný zesílený akumulátor, Akumulátor AGM 12 V 95 Ah Zásuvky 12V pro zadní řadu sedadel, vpravo i vlevo, Systém tísňového volání Mercedes-Benz, Vyhřívaná a elektricky seřiditelná zpětná zrcátka, Dálkové ovládání, trojtlačítkové, Automatická převodovka 9G-TRONIC, Rozvod topení do prostoru pro cestující, Determální skla, Elektrická topná jednotka, Komunikační modul LTE pro digitální služby, Sdružený přístroj multifunkč. s graf. displejem, Asistent sledování pozornosti, Nádrž 70 l, Asistent potkávacích světel, Osvětlení nástupního prostoru, Funkce ECO start-stop, Omezovač rychlosti na 210 km/h, Tempomat, Rezervní kolo se zvedákem, Komfortní otočné sedadlo řidiče, Komfortní otočné sedadlo spolujezdce, Hrudní a boční airbag řidiče včetně ochrany pánve, Hrudní a boční airbag spolujezd. vč. ochrany pánve, Airbag okenní řidiče a spolujezdce, Posuvné dveře se snadnou obsluhou, Kotevní lišty pro rychloupínání a posuv sedadel, Komfortní trojsedadlo vzadu s lůžkovou úpravou, Gumová podlaha v prostoru pro cestující, Paket stolek, Elektricky ovládaná větrací výklopná okénka vzadu, Sklopný posuvný stolek vzadu, Střešní postel, Zdvíhací střecha manuálně ovládaná, Asistent pro potlačení vlivu bočního větru, Posuvné dveře vpravo
Volitelná výbava: Aktivní brzdový asistent 13 263 Kč, Rádio Audio40 28 276 Kč, Zásuvka 12 V vzadu v nákl. prostoru 1 516 Kč, Středová konzole s 1-DIN šachtou 2 828 Kč, Paket zrcátek 11 135 Kč, Automatická klimatizace THERMOTRONIC 70 572 Kč, Teplovzdušné nezávislé topení s čas. spínačem 57 192 Kč, Klimatizace a tepelný výměník do prost. pro cest. 22 912 Kč, Paket jízdního pruhu 24 719 Kč, Odnímatelné tažné zařízení, koule 28 334 Kč, Zvýšení přípustné hmotnosti přívěsu na 2500 kg 3 323 Kč, ALU kola 7,0Jx17", aerodynamická 19 735 Kč, Bederní opěrka sedadla spolujezdce 1 691 Kč, Bederní opěrka sedadla řidiče 1 691 Kč, Posuvné dveře vlevo 22 795 Kč, Komfortní sedadlo v 1.ř. za řidičem vlevo 22 854 Kč, Komfortní sedadlo v 1.ř. za řidičem vpravo 22 854 Kč, Akustický paket 7 812 Kč, Speciální model - Marco Polo ArtVenture 122 197 Kč, Pohon všech kol 4MATIC 104 270 Kč, Paket parkování s kamerou 32 619 Kč, Bezpečnostní systém PRE-SAFE 10 523 Kč,