Mercedes-Benz G: třicítka na krku

Je to neuvěřitelné, ale Mercedes Benz třídy G se i po třiceti letech vyrábí bez významných změn. A do důchodu se zatím nechystá.

V únoru to bylo třicet let, co začalo „géčko“ sjíždět z výrobních linek. Světu se toto robustní terénní vozidlo představilo v roce 1979 a do dnešních dní se jej prodalo na 200 000 exemplářů. Za tři dekády se na něm toho mnoho nezměnilo. Jeho karosérie je hranatá a módní vlivy se na ní v podstatě nepodepisují, má mimořádně tuhý podvozek a kompletní sadu uzávěrek diferenciálů, navíc jej lze objednávat i s mimořádně výkonnými pohonnými jednotkami včetně varianty AMG, které tomuto monstru udělují dynamické parametry srovnatelné se sportovním vozem.

Díky těmto specifickým rysům se Mercedes-Benz řady G stal kultovním, ale též velmi drahým vozem.

Klepněte pro větší obrázek
Původní nabídka karosářských verzí

Jeho robustní stavba pak skýtá kvalitní základ k řadě účelových dostaveb včetně těžkého pancéřování pro třídy B6 a B7 (odolá zásahům z krátkých i dlouhých ručních zbraní i výbušné náloži do specifikovaného účinku). Bez zajímavosti není, že jím jezdí i papež. Po tolika letech výroby je „géčko“ stále považováno za jeden z nejlepších terénních vozů, průběžně dostává další různá ocenění a korunuje současnou nabídku Mercedesu ve třídě SUV, která se během let rozrostla na současných pět řad. Nepřekvapí pak, že se jedná o vůbec nejdéle vyráběný Mercedes ve stodvacetileté historii značky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes G, 1979

Koncern Daimler-Benz zahájil vývoj řady G (s označením W460) v roce 1972 a ke spolupráci přizval v tomto oboru renomovanou rakouskou společnost Steyr - Daimler - Puch z Grazu. Vůz vzniknul jako výsledek požadavku na vojenské vozidlo, který vznesl íránský šáh Réza Páhlaví, majoritní akcionář koncernu.

V roce 1975 se již sériová výroba začala rýsovat, současně byla zahájena výstavba patřičných kapacit v automobilce v Grazu, kde se vesměs ručně tyto vozy montují dodnes. V době prezentace modelu, tedy roku 1979, se nabízelo pět motorů s výkonem 53 až 110 kW a dvě délky rozvorů náprav, vůz byl dostupný jako kabriolet a kombík.

Během následujícího desetiletí vůz procházel dílčími konstrukčními úpravami, nejrozsáhlejší modifikace pak přišla v roce 1989. Upravený stávající model W460 (přeznačený na W461) byl nadále určen spíše pro čistě účelnou službu, nabídku však doplnil ještě typ W463, jenž se vydal spíše směrem k luxusu.

Typ W461 měl poháněna zadní kola a připojitelný pohon kol předních, přičemž oba diferenciály bylo možno uzamčít. Luxusní model pak disponoval zcela novým ústrojím trvalého pohonu všech kol se standardně montovanými uzávěrkami na předním, zadním i mezinápravovém diferenciálu. Do seznamu příplatkové výbavy přibylo ABS, vzhled interiéru se zcela změnil instalací nových sedadel, palubní desky s dřevěnými obklady, čalouněním dveří a střechy nebo středovou konzolí.

Od podzimu 2001 jsou Mercedesy G dodávány také s moderními elektronickými asistenčními systémy ESP, 4ETS či brzdovým asistentem, v tomto roce také byla ukončena výroba vozů W461 pro civilní účely.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes G, 2001
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes G AMG, 2009

Současná nabídka do značné míry odpovídá paletě, jež byla k mání před třiceti lety. Mercedes G tak lze mít jako dlouhé a krátké kombi či jako kabriolet. Pod kapotou se alternativně nachází vznětový šestiválec CDI s výkonem 165 kW, zážehový osmiválec 5,5 l o výkonu 285 kW nebo vrcholný, kompresorem přeplňovaný osmiválec vyšlechtěný u AMG, který dává plných 373 kW.

Na oslavu tří dekád výroby nyní Mercedes dodává vozy řady G i ve dvou akčních sadách Edition30. Původně se zvažovalo, že stávající řada G bude v roce 2007 nahrazena řadou GL, od tohoto záměru však nakonec automobilka pod vlivem rozhořčených reakcí publika upustila. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Nová Edition30 k výročí modelové řady G
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Mercedes ML 3
Rok výroby: 2006
Stav: 163 510 km
Cena: 276 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 97 958 km
Cena: 650 000 Kč
Mercedes Viano 2
Rok výroby: 2008
Stav: 150 969 km
Cena: 372 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 119 323 km
Cena: 480 000 Kč
Mercedes Sprinter 2,1
Rok výroby: 2005
Stav: 172 928 km
Cena: 170 000 Kč
Mercedes ML 3
Rok výroby: 2010
Stav: 161 900 km
Cena: 540 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků