TEST Mercedes-Benz EQA 250: Zlatíčko do zásuvky jen pro holky? Tak to pozor!

Nejlevnější model rodiny EQ automobilky Mercedes-Benz působí spíše jako auto pro holky. Byla by ale škoda ho takhle povrchně škatulkovat. Obzvláště, když jeho vlastnosti ocení i chlapáci.
Radosti
Velký vnitřní prostor
Výborná dynamika
Luxusní a kvalitní interiér
Atraktivní vzhled
Starosti
Spotřeba energie silně závislá na citu řidiče
Horší výhled šikmo vzad
Nekonzistentní brzdy
Tahání za volant při rychlejší akceleraci
8  /10

Je zajímavé sledovat, jak se mění trendy. Zatímco dříve se elektrické vozy hrdě honosily označeními s písmenem „e“, dnes se shlukují do samostatných rodin. V případě automobilky Volkswagen je to rodina ID, Hyundai má Ioniq (k modelu 5 brzy přibudou další), BMW vsadilo na písmeno „i“, Audi má modely e-tron a tak dále. Občas aby se v tom čert vyznal, ale čest výjimkám.

Mercedes-Benz na to šel konzervativně: má rodinu EQ, přičemž každý model má v názvu písmeno, které jej spojuje s tradiční třídou. Vůbec prvním zástupcem rodiny EQ se stal už v září 2018 model EQC, vycházející z třídy GLC. Všechno pak nabralo rychlý spád: uběhly tři roky a máme na trhu i modely EQA, EQB, EQS, EQV a na zářijovém autosalonu (pardon, výstavě mobility) v Mnichově jsme si osahali nové EQE. Přitom vlastně jen modely EQS a EQE stojí na platformě vyvinuté výhradně pro elektrovozy. Zbytek současné rodiny EQ využívá upravenou techniku běžných spalovacích modelů.

Elektromobil EQA je na českém trhu novinka. Poprvé se ukázal v lednu letošního roku, o měsíc později jsme znali ceny a teprve v květnu dorazil ve vrcholném dvoumotorovém provedení s výkonem 292 koní. Zkoušené provedení EQA 250 má hnaná kola jen jedné nápravy, navíc té přední, což už u nových elektromobilů nebývá tak úplně zvykem. Ioniq 5, Volkswageny ID, nebo třeba i Škoda Enyaq iV jsou zadokolky, což má oproti přednímu pohonu řadu výhod. Ale o tom až za chvíli.

Blízký příbuzný

Mercedes-Benz přímo neuvádí, že je nové EQA „pouze“ elektrickou verzí crossoveru GLA. O EQA hovoří jako o blízkém příbuzném ryze spalovací verze, byť každému, kdo se o auta aspoň trochu zajímá, musí být jasné, odkud vítr vane. Elektromobil má krásně čistou příď ve stylu větších modelů rodiny EQ a LED světlomety se špičkovým výkonem a skvěle pracujícím odstíněním účastníků provozu v dálkovém režimu spojuje světelná lišta, která je doslova magnet na oči. Zadní svítilny jsou také propojené, víko kufru je hlaďounké a registrační značka se přestěhovala na nárazník. Pokud máte dojem, že jste podobný zadek už někde viděli, zkuste mrknout na Peugeot 208. Podoba tam prostě je.

Rozměry karoserie se od spalovací verze příliš neliší. Rozvor 2729 mm a šířka 1834 mm se shodují, s délkou 4463 mm a výškou 1620 mm nové EQA svého bráchu lehounce přerůstá. Zato uvnitř byste změny na první pohled nepoznali. Interiér totiž dopovídá Mercedesu GLA a až na tvar přístrojovky před spolujezdcem také třídě A, která dvojicí spojených displejů (ve vrcholném provedení 2x 10,25“) způsobila v roce 2018 mezi luxusními kompakty poměrně velký rozruch. Kdo si vzpomene na tehdejší BMW řady 1 nebo Audi A3, dá mi jistě za pravdu.

V Mercedesu hned víte, že sedíte v luxusním autě a že vaše finance nebyly vynaloženy nadarmo. Navíc je fajn, že co se ovládání základních funkcí týče, dá vám vůz vybrat hned z několika možností. Nemusíte ani sundávat ruce z volantu, abyste se pohybovali v menu infotainmentu (slouží k tomu dotyková plocha na pravém rameni volantu, tento způsob ale není nejpřesnější), můžete použít touch pad na středovém tunelu (těm už pomalu zvoní hrana), nebo prostě systém ovládat přímo přes hlavní dotykovou obrazovku. Také hlasové ovládání vyvolané formulkou „Hej, Mercedesi“ funguje spolehlivě, navíc ani vyprávět vtipy systém nezapomněl.

Na pohled je to uvnitř super, co se výběru materiálů a úrovně zpracování týče, nemám nejmenší problém (i EQA je pořádně bytelné auto) a pozice k řízení je na poměry kompaktních crossoverů skvělá. Nemám pocit, že sedím až někde na střeše, ale nohy mám v přirozené poloze připravené k pohodlnému vystoupení. Subtilní přístrojovka neomezuje prostor před koleny a ani po hodinách jízdy vás nikde nic netlačí.

Kokpit je krásně vzdušný, jen s výhledem šikmo vzad to není úplná sláva, a ačkoliv jsem se snažil přizpůsobit, opěradla předních sedadel s méně výrazným bočním vedením mi prostě nepasovala. Střední část je totiž „vyboulená“ a připadalo mi, jako bych nad rameny už nic neměl. Ovšem na to, že jde o kompakt s podlahou plnou baterek, je uvnitř místa až až, takže zkrátka nepřijdou ani vyšší cestující, na které připadnou zadní místa.

Kufr se oproti GLA zmenšil. Nemá 425 litrů, ale pouze 340 litrů, což je hodnota srovnatelná s malými městskými vozy. Má však přehlednou ložnou plochu, pod podlážkou je místo pro uložení povinné výbavy a nechybí ani praktický síťový program po stranách. Budete-li s sebou vozit standardně dodávané pětimetrové kabely pro domácí zásuvky, wallboxy a veřejné nabíjecí stanice, jsou to dvě úhledné brašny, které zaberou docela dost místa. Za celý týden jsem je však ani jednou nevybalil, nebylo to prostě potřeba.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Diskuze (6) Další článek: Nesprávné podélné parkování může stát miliardy. Britové si spočítali přesné číslo

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,