Mercedes-Benz E350 BlueTec: devítistupňová převodovka v detailech

Dostihy v počtu převodů pokračují. Automobilka Mercedes-Benz představuje devítistupňovou rychlostní skříň 9G-Tronic pro svoji třídu E.

Před dvěma lety jsme vám představili první devítistupňovou převodovku ZF, přičemž již na sklonku loňského roku jsme vás informovali o tom, že podle ZF je devět limitním počtem. Proč stále více převodů? Důvody pro navyšování počtu rychlostí jsou jasné: čím více stupňů, tím přesněji lze volit převod vyhovující aktuálním provozním podmínkám a snižovat tím spotřebu a emise. Na to se hraje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Devítistupňová převodovka 9G-Tronic se nejprve objeví v sedanech a kombi M-B E350

Do hry nedávno vstoupily koncerny Ford a GM, které potvrdily probíhající společný vývoj nových, až desítistupňových „automatů“, jež budou určeny k službě v osobních vozech a menších pick-upech. Navíc vývoj desetistupňové převodovky Hyundai potvrdil již v lednu loňského roku. Nyní přichází devítistupňová převodovka do sériové výroby v rámci čerstvé modernizace modelové palety Mercedes-Benz třídy E.

Mercedes-Benz třídy E po faceliftu se představuje na prvních fotkách

Mercedes-Benz třídy E po faceliftu se představuje na prvních fotkách

V rámci této modernizace se třída E dočkala celé řady úprav, jež se většinou týkají právě pohonných ústrojí, ovšem nejvýznamnější novinkou je zavedení zmíněné devítistupňové automatické převodovky 9G-Tronic. Ta se objeví nejprve v modelu Medrcedes-Benz E350 BlueTec, v němž nahradí dosud používanou sedmistupňovou skříň 7G-Tronic. Tento vůz z 0 na 100 km/h zrychlí za shodných 6,6 s, ale přednosti nového převodného ústrojí mají spočívat jinde.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nová převodovka s názornými popisky, zcela vpravo pro srovnání starší agregát 7G-Tronic
 

Nová devítistupňová skříň 9G-Tronic má v modelu E350 BlueTec snížit průměrnou spotřebu o 0,2 l/100 km na výsledných 5,3 l/100 km. Spotřeba mimo město zůstává na nezměněné hodnotě 4,7 l/100 km, ovšem ve městě poklesne o 0,5 l na 6,4 l/100 km. Identická spotřeba v mimoměstském provozu ale zůstává trochu záhadou, protože Mercedes-Benz pokládá za jednu z největších výhod nové skříně pokles otáček ve vyšších rychlostech, model E350 BlueTec tak má údajně při 120 km/h točit jen 1 350 ot./min.

ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

Rozpětí dopředných převodů bylo u 9G-Tronic rozšířeno až na 9,15. Pro zajímavost, aktuální dvouspojková skříň Mercedes-Benz 7G-DCT vyniká rozdílem 7,99. Nová převodovka 9G-Tronic je postavena pro přenos točivého momentu do hranice 1 000 Nm a její konstrukce počítá s pohonem zadních, nebo všech kol včetně možnosti adaptace hybridní pohonné soustavy.

Mercedes-Benz třídy S 2014: první živé setkání (+ 62x foto)

Mercedes-Benz třídy S 2014: první živé setkání (+ 62x foto)

Oproti stávající převodovce 7G-Tronic má být nová skříň při podobných rozměrech dokonce lehčí, přičemž záměrem výrobce bylo také omezit počet jejích elementů. 9G-Tronic má samozřejmě kapalinový měnič momentu s přemosťováním a vystačí si se čtyřmi sadami planetových převodů. Detaily konstrukce této skříně si můžete prohlédnout na přiložených řezech.
 

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků