Mercedes-Benz E350 BlueTec: devítistupňová převodovka v detailech

Dostihy v počtu převodů pokračují. Automobilka Mercedes-Benz představuje devítistupňovou rychlostní skříň 9G-Tronic pro svoji třídu E.

Před dvěma lety jsme vám představili první devítistupňovou převodovku ZF, přičemž již na sklonku loňského roku jsme vás informovali o tom, že podle ZF je devět limitním počtem. Proč stále více převodů? Důvody pro navyšování počtu rychlostí jsou jasné: čím více stupňů, tím přesněji lze volit převod vyhovující aktuálním provozním podmínkám a snižovat tím spotřebu a emise. Na to se hraje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Devítistupňová převodovka 9G-Tronic se nejprve objeví v sedanech a kombi M-B E350

Do hry nedávno vstoupily koncerny Ford a GM, které potvrdily probíhající společný vývoj nových, až desítistupňových „automatů“, jež budou určeny k službě v osobních vozech a menších pick-upech. Navíc vývoj desetistupňové převodovky Hyundai potvrdil již v lednu loňského roku. Nyní přichází devítistupňová převodovka do sériové výroby v rámci čerstvé modernizace modelové palety Mercedes-Benz třídy E.

Mercedes-Benz třídy E po faceliftu se představuje na prvních fotkách

Mercedes-Benz třídy E po faceliftu se představuje na prvních fotkách

V rámci této modernizace se třída E dočkala celé řady úprav, jež se většinou týkají právě pohonných ústrojí, ovšem nejvýznamnější novinkou je zavedení zmíněné devítistupňové automatické převodovky 9G-Tronic. Ta se objeví nejprve v modelu Medrcedes-Benz E350 BlueTec, v němž nahradí dosud používanou sedmistupňovou skříň 7G-Tronic. Tento vůz z 0 na 100 km/h zrychlí za shodných 6,6 s, ale přednosti nového převodného ústrojí mají spočívat jinde.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nová převodovka s názornými popisky, zcela vpravo pro srovnání starší agregát 7G-Tronic
 

Nová devítistupňová skříň 9G-Tronic má v modelu E350 BlueTec snížit průměrnou spotřebu o 0,2 l/100 km na výsledných 5,3 l/100 km. Spotřeba mimo město zůstává na nezměněné hodnotě 4,7 l/100 km, ovšem ve městě poklesne o 0,5 l na 6,4 l/100 km. Identická spotřeba v mimoměstském provozu ale zůstává trochu záhadou, protože Mercedes-Benz pokládá za jednu z největších výhod nové skříně pokles otáček ve vyšších rychlostech, model E350 BlueTec tak má údajně při 120 km/h točit jen 1 350 ot./min.

ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

Rozpětí dopředných převodů bylo u 9G-Tronic rozšířeno až na 9,15. Pro zajímavost, aktuální dvouspojková skříň Mercedes-Benz 7G-DCT vyniká rozdílem 7,99. Nová převodovka 9G-Tronic je postavena pro přenos točivého momentu do hranice 1 000 Nm a její konstrukce počítá s pohonem zadních, nebo všech kol včetně možnosti adaptace hybridní pohonné soustavy.

Mercedes-Benz třídy S 2014: první živé setkání (+ 62x foto)

Mercedes-Benz třídy S 2014: první živé setkání (+ 62x foto)

Oproti stávající převodovce 7G-Tronic má být nová skříň při podobných rozměrech dokonce lehčí, přičemž záměrem výrobce bylo také omezit počet jejích elementů. 9G-Tronic má samozřejmě kapalinový měnič momentu s přemosťováním a vystačí si se čtyřmi sadami planetových převodů. Detaily konstrukce této skříně si můžete prohlédnout na přiložených řezech.
 

bazar

Mercedes ML 3
Rok výroby: 2006
Stav: 163 510 km
Cena: 276 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 97 958 km
Cena: 650 000 Kč
Mercedes Viano 2
Rok výroby: 2008
Stav: 150 969 km
Cena: 372 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 119 323 km
Cena: 480 000 Kč
Mercedes Sprinter 2,1
Rok výroby: 2005
Stav: 172 928 km
Cena: 170 000 Kč
Mercedes ML 3
Rok výroby: 2010
Stav: 161 900 km
Cena: 540 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků