Mercedes-Benz CLK s převodovkou Sequentronic

Mimořádný sportovní zážitek z řazení, zprostředkovává šestistupňová převodovka SEQUENTRONIC, která se obejde bez spojkového pedálu. Stejně jako u závodního vozu CLK-AMG startujícího v seriálu mistrovství Německa cestovních automobilů (DTM)...
Mercedes-Benz CLK s převodovkou Sequentronic
Mimořádný sportovní zážitek z řazení, zprostředkovává šestistupňová převodovka SEQUENTRONIC, která se obejde bez spojkového pedálu. Stejně jako u závodního vozu CLK-AMG startujícího v seriálu mistrovství Německa cestovních automobilů (DTM), stačí pouhý lehký dotek řadící páky a elektronicky řízená převodovka zařadí jiný převodový stupeň, aniž by k tomu byl potřeba spojkový pedál. Tato inovační technika je nyní zařazena do výbavy na přání pro čtyřválcové modely CLK.

Jízdní výkony modelů CLK zůstávají beze změny. CLK 200 KOMPRESSOR vybavený novou převodovkou SEQUENTRONIC se spokojí s 9,4 l benzínu kvality Super na 100 km jízdy, model CLK 230 KOMPRESSOR spotřebuje 9,4 l/100 km (hodnota kombinované spotřeby podle aktuální normy). U kabrioletu CLK s 2,0 litrovým motorem přeplňovaným kompresorem je spotřeba 9,5 l/100 km. Pokud je poháněn 2,3 litrovým mechanicky přeplňovaným motorem, dostává se na spotřebu 9,7 l/100 km.

Řidič ovládá SEQUENTRONIC tím, že řadící páku lehce posouvá dopředu nebo dozadu. Při pohybu ve směru označeném na řadící páce symbolem (+) vystaví hydraulický okruh prostřednictvím vypínací mechaniky spojku a bleskurychle zařadí vyšší rychlostní stupeň. Elektronika přitom zohledňuje otáčky motoru, jeho točivý moment, otáčky kol a ještě řadu dalších parametrů, které je potřeba pro přesné řazení brát v úvahu.

Tímto způsobem realizuje systém veškeré řadící příkazy vždy ve správném pořadí a převodové stupně mění postupně, a to i při řazení směrem dolů, které se děje lehkým posunem páky převodovky SEQUENTRONIC ve směru symbolu (-).

Při elektronicky řízeném řazení nemusí řidič sledovat otáčky – tuto úlohu přejímá převodovka SEQUENTRONIC, která při překročení nebo nedodržení limitních otáček sama zakročí. Zapomene-li řidič například při dojezdu k semaforu řídícího dopravu řadit, systém sám automaticky zařadí vhodný převodový stupeň a při zastavení vypne spojku, takže motor běží i nadále. Přitom je možné práci převodovky stále kontrolovat, protože informace o momentálně zařazeném převodovém stupni se objevuje na displeji kombinovaného přístroje.

Zařazení zpětného chodu je obdobně jednoduché jako řazení během jízdy: stačí lehký posun řadící páky z polohy „A“ směrem dozadu („R“) a po uvolnění brzdového pedálu vůz začne couvat. Příkaz k zařazení zpětného chodu akceptuje systém při stání vozidla nebo při jeho pohybu rychlostí do 5 km/h.

Při jízdě ve městě nebo i mimo město umožňuje nová převodovka jízdu v tzv. „Auto-Shift“ modu. Stlačí-li řidič řadící páku úplně doleva ve směru symbolu „A“, pracuje převodovka SEQUENTRONIC zcela ve vlastní režii a mění převodové stupně podle charakteristiky uložené v její řídící jednotce.

Poznámka: Na ilustračních fotografiích je zachycen Mercedes-Benz CLK

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků