Na užitkáč kvalitní vnitřek
Snadná obsluha
Jízdní komfort a nízká spotřeba
Dobrý přístup do nákladového prostoru
8 /10
Takzvaných dvojčat je v současné době na trhu s auty nemálo a zatímco dříve mohlo jít o zcela svébytné modely, o jejichž spřízněnosti byste s úspěchem pochybovali, dnes si s výraznější vizuální podobností nikdo větší starosti nedělá. Z hlediska motorů pak může být kooperace různých značek pro koncového uživatele nepostřehnutelná – v tomto konkrétním případě automobilek Mercedes a Renault jde třeba o naftové čtyřválce, které úspěšně pracují pod kapotami tříd A, B, CLA a nově i druhé generaci Meredes-Benzu Citan, který je příbuzným trojkového Renautu Kangoo.
Mnoho z těchto dvojčat se omezí na výměnu znáčků výrobce, sem tam nějakou okrasnou lištu a je vymalováno. To jim nemějme za zlé, v současné divoké době to prostě dává z ekonomického hlediska největší smysl. Mercedes se ale byl schopen postarat, abyste se i v „převzatém“ autě cítili, jako ve skutečném Benzu – platilo to u nyní již bohužel neexistujícího pick-upu třídy X (původně Nissanu Navara a také Renaultu Alaskan) a platí to i v případě Citanu. Zvenčí sice jisté společné partie jednoznačně poznáte, ale uvnitř se z pozice řidiče či pasažéra musíte dost snažit, abyste našli styčné body.
Vnitřek z hlediska designu i rozložení funkcí odpovídá tomu, co od značky s hvězdou čekáte. Počínaje drobnostmi typu kulatých výdechů ventilace s designem výstupu proudové turbíny přes specifický přístrojový štít, sloupek řízení, volant a mrak dalších drobností. Z Kangoo (které se nám zatím do rukou nedostalo, takže na přímé srovnání si všichni musíme chvíli počkat) zůstává třeba obecná architektura vertikálně stavěné palubní desky nebo ostrůvek s řadicí pákou, šikovně přistrčený k pravé ruce řidiče.
Citan k nám dorazil ve vyšší specifikaci PRO (základem je trefně označená BASE) a několika rozumně zvolenými příplatkovými prvky, které v kombinaci s Mercedesem dávají dobrý smysl. Je zde například palubní systém MBUX, který svou přehledností a svižností strká i v této odlehčené formě do kapsy mnohem dražší řešení – zde za něj dáte 12.103 Kč bez DPH. I bez perfektního hlasového ovládání, které jsme si tak oblíbili v civilních modelech značky, je spolupráce s ním ukázková a obsluha extra pohodlná i díky ovládání na volantu se směrovou dotykovou ploškou. Tu na rozdíl od mnoha jiných aut nikdy neaktivujete omylem, je na pravém rameni kormidla, na levém pak najdete stejnou pro komandování displeje palubního počítače.
Na obou ramenech volantu najdete i užitečná tlačítka „domů“ a „zpět,“ vpravo dále čudlíky multimedálních funkcí, vlevo řízení tempomatu – logika a přehlednost v praxi. Záludnosti nebo zbytečná avantgarda na dvoučlennou (může být i tříčlenná) posádku nečekají ani ve zcela základních věcech – hlasitost má na starost rozměrný kolébkový ovladač pod displejem systému MBUX, manuální klimatizace je řešena skrze otočné ovladače, výstražná světla či stop/start a vyhřívání sedadel máte vyskládány ve formě řady tlačítek pod obrazovkou uprostřed. Jak již zaznělo, srovnání s Kangoo zatím nemáme, ale kvalita vnitřku je na poměry kompaktních užitkáčů velmi dobrá – žádné rozšklebené spáry, otřepy plastových výlisků nebo skřípání a rachot. Ne že by podobné věci byly alfou a omegou minidodávek pro pracanty, ale je fajn vidět, že kvalita nedělá značce ostudu.
Z užitečných věcí v prostoru pro posádku je ještě nutné zmínit dva USB-C porty plus 12V zásuvku, prostornou a dosti hlubokou schránku mezi sedačkami, hever a nářadí pod podlahou u spolujezdce a také bytelným plastem ošetřený prostor pro nohy, odolný proti znečištění. Stejný najdete i v nákladovém prostoru za pevnou přepážkou, do nějž se dostanete skrze zadní dvoukřídlé dveře (otočné až o 180 stupňů) nebo příjemné velké a nedrhnoucí šoupačky na boku (za příplatek obou bocích) s šířkou 615 mm. Nakládací hrana leží ve výšce 59 centimetrů, výška nákladového prosto pak činí lehce přes 125 centimetrů – celkem se sem vejdou necelé tři krychlové metry nebo dvě europalety.
Uvnitř nákladového prostoru jistě oceníte úchytná oka v podlaze, ničím nechráněné lakované podběhy ale mohou po pár letech v zápřahu vypadat všelijak. Dodejme ještě, že do nabídky přibydou dvě praktičtější verze – dlouhá a ještě delší a nasazen bude i jeden z nejzajímavějších prvků, kterým se při své premiéře chlubilo Kangoo. Tím je flexibilní stěna za posádkou, která se dá otevřít v prostoru za spolujezdcem a umožní prostrčení extra dlouhých předmětů.
Pokračování 2 / 3
Technika nezklame - v pohybu ani na pumpě
Nový Mercedes-Benz Citan stojí stejně jako Kangoo na renaultí platformě CMF-CD, kterou využívá hezká řádka aut - od aktuálního Meganu a Espacu přes Nissany Qashqai či X-Trail až po zcela nové Mitsubishi Outlander. Dostat ho můžete buď s benzinovou třináctistovkou o výkonu 75 kW (102 k) nebo 96 kW (131 k), v elektrickém provedení s 90 kW (122 k) nebo s naftovou osmiventilovou patnáctistovkou řady K9K. U ní můžete vybírat mezi verzemi 108 CDI s 55 kW (75 k), 110 CDI se 70 kW (95 k) nebo zkoušenou 112 CDI o výkonu 85 kW (116 k) – ta má mimochodem funkci overpower/overtorque, s níž máte na moment k dispozici až 89 kW a 295 Nm místo standardních 270 Nm.
Základem je šestistupňový manuál, u dvou silnějších dieselů a výkonnějšího benzinu si můžete připlatit za sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Zatím není jasné kolik za ni dáte, v aktuální době není v konfigurátoru uvedena, ale k dostání bude do konce prvního kvartálu 2022.
Pokud nebudete s Citanem poskakovat od vchodu ke vchodu při rozvážkách, automat můžete s klidným svědomím oželet. Řadicí páka má hezky vymezené dráhy, dobře padne do ruky a jak už zaznělo, je jen kousek od volantu. Motoru nevadí nižší otáčky, v nichž se nedusí a nekucká, okolo dvou tisíc už srdnatě táhne a uši netrhá ani na dálnici, kde na šestku otáčky atakují třítisícovou hranici. Nedostatku síly se bát opravdu nemusíte, Citan 112 CDI sice není mistr světa ve sprintu od semaforů, ale ani s naším testovacím nákladem zhruba dvou metráků jízdní dynamika netrpěla. A kupodivu neměl přibližně napůl vytížený nákladový prostor velký vliv ani na spotřebu, která se umí pohybovat v pohodovém pásmu 5,5 až 6,0 l/100 km. Jen se připravte na častější řazení, protože optimální rozsah otáček není kdovíjak široký.
V pohybu se užitkový Mercedes chová velmi sebejistě – jízdní komfort je na špičkové úrovni a bez úhony v něm přežijete i dlouhé trasy, k čemuž přispívají i pohodlné sedačky a možnost upravit si pozici za volantem v dostatečném rozsahu. S nákladem i bez se Citan na nerovnostech nechová jako kodrcavý či odskakující žebřiňák, tlumí nerovnosti hezky měkce a obecně se chová tak, že si hvězdu na přídi a volantu zaslouží. Překvapivě dobře pak odolává i silnějšímu bočnímu větru, v němž ve vyšším tempu nevlaje od jedné krajnice k druhé. Že byste se za volantem nějak bavili, asi nikdo nečeká, ale při jízdě si prostě všimnete, jak vám řízení, řazení a obecně ovládání hezky padnou do ruky.
Pokračování 3 / 3
Závěr: Za volantem opravdu dobré, ale vzadu?
Současná doba ukazuje, že za volantem užitkáče podobného střihu nemusíte trpět jako zvíře. Citan je sice pracovní nástroj, ale je také velmi příjemným společníkem na cestách díky snadné obsluze, nízké spotřebě a pokud si hodláte připlatit pár drobných za palubní systém MBUX, tak i infotainmentu. K němu si rozhodně objednejte parkovací kameru. Zde byla přítomna v rámci paketu s automatickým parkovacím asistentem za ranec peněz, ale samostatně stojí jen 10.437 Kč bez DPH a od kvality jejího obrazu by se mohla učit i civilní auta, která si hrají na luxus.
Zatím to tedy vypadá velmi dobře, ale máme tu dva drobné zádrhele. Tím menším, který se týká jen minima potenciálních zájemců, je absence pohonu všech kol, kterým někteří konkurenti disponují. Závažnější věcí je pak užitečné zatížení, které se odvíjí od konfigurace a v našem konkrétním případě je dle dodané specifikace jen 401 kg. Což je na tři krychlové metry dost málo – rozsah u Citanu je 318 až 782 kg, zatímco třeba podobně výkonný Caddy Cargo uveze vždy přes půl tuny. Sám o sobě je ale užitkový Benz velmi kvalitní volbou, ve které se bude její uživatel cítit opravdu dobře.
Mercedes-Benz Citan - souhrn cen |
Základní cena vozu |
505.780 Kč (Citan BASE/55 kW) |
Cena s testovaným motorem |
576.565 Kč (Citan BASE 112 CDI/85 kW) |
Cena s test. motorem a výbavou |
762.171 Kč (Citan PRO112 CDI/85 kW) |
Technické údaje: Mercedes-Benz Citan
Rok • stupeň výbavy
2022 • PRO
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 491 cm3
Vrtání • zdvih
76,0 mm • 80,5 mm
Nejvyšší výkon
85 kW (116 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 750 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
270 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,7 s
Nejvyšší rychlost
175 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
2 900 l
Objem palivové nádrže
54 l
Hmotnost: provozní • celková
1 695 kg • 2 021 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,8 • 4,8 • 5,5 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
4 498 × 1 919 × 1 832 mm
Sériová výbava: 16“ kola, kliky dveří lakované v barvě vozu, kryt dveřních kolejnic v barvě vozu, audiosystém MB s digitálním příjmem rádia, elektricky ovládaná boční okna s komfortní funkcí, LED osvětlení zavazadlového prostoru, vnitřní LED osvětlení, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou aj.
*Příplatková výbava: 16“ kola s paprskovým designem (+6747 Kč), paket osvětlení (+24.360 Kč), paket parkování s kamerou (+23.948 Kč), multimediální systém MBUX (+12.103 Kč), paket komfortního sezení (+12.309 Kč), snížené tažné zařízení (+15.785 Kč), luxusní obložení stěn (+7210 Kč), lakovaný nárazník (+5408 Kč) aj.
*Ceny bez DPH