Mercedes-Benz chystá budoucnost bez řidičů

Také konstruktéři Daimler Benz se rozsáhle zabývají vývojem zcela samostatných automobilů. A dotáhli to již docela daleko.

Autonomně se pohybující, chovající a možná i myslící vůz, to je meta řady konstruktérů a jistě i části běžných motoristů. A není to jistě jen zásluhou pohádkového Kitta (přípona „a“ není překlepem, neboť tento stroj považujeme za životný). Začalo to nejrůznějšími asistenčními systémy od ABS přes pre-safe až po hlídání mrtvého úhlu zrcátek, jež mají za úkol napravovat chyby řidiče a nedokonalost jeho smyslů, ale nejmodernější technika s citlivými čidly a rychlými počítači nyní přiblížily dobu, kdy by se po našich vozovkách mohla běžně pohybovat auta bez řidičů.

Například koncern General Motors ve spolupráci se studenty pennsylvánské univerzity Carnegie Mellon před třemi lety představil prototyp The Boss. Stroj vycházející ze sériového Chevroletu Tahoe dokázal, že je schopen zcela somočinného provozu na základě zpracovávání údajů z čidel instalovaných na povrchu jeho karoserie. Na světové výstavě v Šanghaji letos stejný tým uvedl trojici podobně chytrých vozítek s označením EN-V, jež jsme vám představili na tomto místě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pozadu nezůstávají ale ani v Německu, značka Mercedes-Benz nás nyní nechala nahlédnout pod pokličku svého vývoje samohybných automobilů a metod pro jejich praktické zkoušení. Prof. Bharat Balasubramanian, šéf konstruktérů v koncernu DaimlerBenz, k tomu poznamenal: „Naše nové testovací metody nám pomáhají plnit náročné požadavky na kvalitu a pracovní bezpečnost a dále rozšiřují schopnosti našich současných asistenčních soustav.“

U Mercedesu nyní pracují na tom, aby mohli některé náročné manévry přenechat na způsob leteckého autopilota přímo na samotném automobilu, aniž by přitom riskovali bezpečnost zkušebních řidičů a konstruktérů. A ti nás nyní ujišťují v tom, že jejich někdy až dětinsky působící konstrukty (všimněme si třeba simulované kolize Mercedesu řady S do plátěné makety nebo skákání skutečně připomínajícího bájný Kitt...) skutečně přispějí k ladění celé soustavy. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mercedes používá neprogramované roboty pro ovládání akcelerátoru, brzd a řízení, zatímco koordinační počítačové systémy ve funkci autopilota zajišťují jejich dokonalou vzájemnou sočinnost. Podle konstruktérů lze touto zkušební soustavou osadit prakticky jakýkoli současný model značky Mercedes-Benz. Technici sledují všechna data na svých monitorech v kontrolním centru a mohou jízdu kdykoli přerušit, zatímco diagnostika na palubě vozu průběžně vyhodnocuje veškeré vstupní údaje a umožňuje jejich vyhodnocování a porovnávání při opakovaných zkouškách konkrétního manévru

Nyní nám nezbývá než těšit se, až se tato monstra vměstnají do struktury sériových vozů, z našich silnic postupně vytlačí často zmatečné chování řidičů v krizových situacích a nahradí jej... již zcela nepředvídatelným chováním nemyslícího stroje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes to s „autopilotem” myslí vážně

bazar

Mercedes ML 3
Rok výroby: 2006
Stav: 163 510 km
Cena: 276 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 97 958 km
Cena: 650 000 Kč
Mercedes Viano 2
Rok výroby: 2008
Stav: 150 969 km
Cena: 372 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 119 323 km
Cena: 480 000 Kč
Mercedes Sprinter 2,1
Rok výroby: 2005
Stav: 172 928 km
Cena: 170 000 Kč
Mercedes ML 3
Rok výroby: 2010
Stav: 161 900 km
Cena: 540 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků