Mercedes-Benz chystá budoucnost bez řidičů

Také konstruktéři Daimler Benz se rozsáhle zabývají vývojem zcela samostatných automobilů. A dotáhli to již docela daleko.

Autonomně se pohybující, chovající a možná i myslící vůz, to je meta řady konstruktérů a jistě i části běžných motoristů. A není to jistě jen zásluhou pohádkového Kitta (přípona „a“ není překlepem, neboť tento stroj považujeme za životný). Začalo to nejrůznějšími asistenčními systémy od ABS přes pre-safe až po hlídání mrtvého úhlu zrcátek, jež mají za úkol napravovat chyby řidiče a nedokonalost jeho smyslů, ale nejmodernější technika s citlivými čidly a rychlými počítači nyní přiblížily dobu, kdy by se po našich vozovkách mohla běžně pohybovat auta bez řidičů.

Například koncern General Motors ve spolupráci se studenty pennsylvánské univerzity Carnegie Mellon před třemi lety představil prototyp The Boss. Stroj vycházející ze sériového Chevroletu Tahoe dokázal, že je schopen zcela somočinného provozu na základě zpracovávání údajů z čidel instalovaných na povrchu jeho karoserie. Na světové výstavě v Šanghaji letos stejný tým uvedl trojici podobně chytrých vozítek s označením EN-V, jež jsme vám představili na tomto místě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pozadu nezůstávají ale ani v Německu, značka Mercedes-Benz nás nyní nechala nahlédnout pod pokličku svého vývoje samohybných automobilů a metod pro jejich praktické zkoušení. Prof. Bharat Balasubramanian, šéf konstruktérů v koncernu DaimlerBenz, k tomu poznamenal: „Naše nové testovací metody nám pomáhají plnit náročné požadavky na kvalitu a pracovní bezpečnost a dále rozšiřují schopnosti našich současných asistenčních soustav.“

U Mercedesu nyní pracují na tom, aby mohli některé náročné manévry přenechat na způsob leteckého autopilota přímo na samotném automobilu, aniž by přitom riskovali bezpečnost zkušebních řidičů a konstruktérů. A ti nás nyní ujišťují v tom, že jejich někdy až dětinsky působící konstrukty (všimněme si třeba simulované kolize Mercedesu řady S do plátěné makety nebo skákání skutečně připomínajícího bájný Kitt...) skutečně přispějí k ladění celé soustavy. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mercedes používá neprogramované roboty pro ovládání akcelerátoru, brzd a řízení, zatímco koordinační počítačové systémy ve funkci autopilota zajišťují jejich dokonalou vzájemnou sočinnost. Podle konstruktérů lze touto zkušební soustavou osadit prakticky jakýkoli současný model značky Mercedes-Benz. Technici sledují všechna data na svých monitorech v kontrolním centru a mohou jízdu kdykoli přerušit, zatímco diagnostika na palubě vozu průběžně vyhodnocuje veškeré vstupní údaje a umožňuje jejich vyhodnocování a porovnávání při opakovaných zkouškách konkrétního manévru

Nyní nám nezbývá než těšit se, až se tato monstra vměstnají do struktury sériových vozů, z našich silnic postupně vytlačí často zmatečné chování řidičů v krizových situacích a nahradí jej... již zcela nepředvídatelným chováním nemyslícího stroje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes to s „autopilotem” myslí vážně

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

včera | Jan Mička
TEST Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8: Originál, kapitola druhá

Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8

Nová generace C4 zcela odhodila zátěž minulosti a přichází s vlastním odlišným pojetím kompaktního hatchbacku. Novoty jsou v tomto případě vítané.

11.  4.  2021 | Richard Herbich | 12 příspěvků
S Audi e-tron GT quattro poprvé v Česku: Zlato, dneska se radši nemaluj

Audi e-tron GT quattro

V rámci přivítání žhavé novinky na českém trhu nás české zastoupení Audi pozvalo na první projížďku s modelem e-tron GT. Vzali jsme si základní specifikaci.

8.  4.  2021 | Vladimír Kadera