Mercedes-Benz C111 a C112 (1969 - 1991): Revoluční laboratoře

Experimentální prototyp C111 pomohl automobilce na technologický vrchol. Sloužil především jako laboratoř pro nové nápady.
Seznam kapitol
  1. Wankel, nové nápady a přechod k dieselu
  2. Rychlostní rekordy a nový prototyp C112
  3. Fotogalerie: Mercedes-Benz C111 a C112

Na konci šedesátých let zažíval automobilový design revoluci. Hledala se nová řešení a byla to vskutku bouřlivá doba. Měnil se svět a s ním se měnila auta. Automobilový design byl ovlivněn tu leteckým průmyslem, tu kosmonautikou. Ale pokud jde o samotnou konstrukci, k žádným revolucím nedocházelo. Vlastně se pořád následoval recept, který fungoval už ve třicátých letech.

To chtěl ale Mercedes změnit a rozhodl se zkoušet nová řešení. Především se hledaly cesty, jak nahradit ocel a také na svět přišly nové objevy na poli spalovacích motorů. Naprosto revoluční myšlenkou byl tehdy motor s rotačním pístem, který vynalezl německý konstruktér Felix Wankel.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes nejprve použil Wankelův motor s rotačním pístem. V konečném čtyřrotorovém provedení měl až 350 koní. Ve vývoji ale po roce 1971 automobilka nepokračovala

Na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1969 tak způsobil experimentální prototyp Mercedesu pojmenovaný jako C111 senzaci. Koncept kombinoval prvky slavného modelu Mercedes 300SL, například nahoru otevíratelné dveře, ale zároveň přišel s velmi moderním klínovitým designem po vzoru italských supersportů.

Na trubkovém prostorovém rámu, který je pro jednorázovou konstrukci ideální, byla posazena tehdy moderní sklolaminátová karoserie. Její výhodou bylo to, že Mercedes mohl použít stejný podvozek a měnit tvar karoserie za účelem aerodynamických zkoušek.

Lamborghini Countach (1974 - 1990): Gandiniho láhev od Coca-Coly

Lamborghini Countach (1974 - 1990): Gandiniho láhev od Coca-Coly

Automobilka chtěla ale především zjišťovat, jak se nový materiál bude chovat při dlouhodobém provozu ve vysokých rychlostech a jak bude odolávat přírodním vlivům. Proti oceli měl sklolaminát několik výhod, především byl při stejné pevnosti lehčí a nepodléhal tolik korozi.

Dalším revolučním prvkem bylo právě použití motoru Wankel. Německá automobilka s ním experimentovala už od roku 1962, ale oficiálního nasazení se dočkal až v konceptu C111. Mercedes nejprve do prototypu C111 použil třírotorový Wankel o objemu 1,8 l. Motor byl zajímavý přímým vstřikováním paliva. Jednotka s atmosférickým sáním a označením M950F měla nejprve výkon 206 kW (280 k) v 7000 ot./min. Vůz dotlačila na 270 km/h a na 100 km/h auto akcelerovalo za pět sekund.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Experimentální Wankel nahradil experimentální diesel. Pětiválec 3,0 l dostal turbo s mezichladičem a dával výkon 190 koní. Auto s ním vytvořilo několik rekordů

Později Mercedes testoval ještě čtyřrotorovou verzi s celkovým objemem 2,4 l a výkonem až 257 kW (350 k). Výkony vozu byly působivé a díky pečlivě upravené aerodynamické karoserii s nízkým koeficientem odporu vzduchu dosahoval experimentální supersport nejvyšší rychlosti 300 km/h. Na 100 km/h akceleroval za 4,8 sekundy.

Automobilka ovšem ve vývoji motoru Wankel nepokračovala, celkem vzniklo pouze 12 provozuschopných motorů řady M950F. Wankel měl sice výhodu v kultivovaném chodu, ale i přes vyřešení technologických úskalí konstrukce motoru s rotačním pístem se nepovedlo dosáhnout kýžených výsledků ve spotřebě paliva.

McLaren F1 (1992-1998): Nejrychlejší na světě

McLaren F1 (1992-1998): Nejrychlejší na světě

Mercedes se snažil se spotřebou něco udělat. Jednou z cest bylo právě vstřikování paliva, zkoušelo se i dvojité zapalování. Ovšem to bylo nespolehlivé a i když fungovalo, jeho přínos byl zanedbatelný. Je možná škoda, že Mercedes od vývoje motoru Wankel upustil tak brzy. Potenciál v této koncepci byl a chtělo to jen delší vývoj. No, to už je ale historie...

Je zajímavé, že Mercedes už v roce 1971 uvažoval o použití Wankelu jako motor-generátoru, ale celý systém jakéhosi benzino-elektrického hybridního pohonu byl příliš složitý, těžký a drahý a automobilka se rozhodla ve vývoji na tomto principu dále nepokračovat. Nedokázala totiž najít potenciál využití v sériových osobních autech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Třetí fází prototypu C111 byl aerodynamický vůz sloužící k překonávání rychlostních rekordů. Vytvořil nebo překonal jich celkem devět

A pak v roce 1973 udeřila ropná krize. Německá automobilka na alternativních pohonech pracovala, ale vznětový motor nacházel uplatnění především v pracovních strojích a nákladních autech. Nicméně i tak se v roce 1976 představila druhá verze konceptu C111. Nesla označení II-D a jak název napovídá, pod aerodynamickou kapotu se místo Wankelu nastěhoval naftový pětiválec 3,0 l.

Atmosférický motor OM 617 LA v sériovém Mercedesu 240 D dosahoval výkonu 80 koní, ale díky přeplňování turbem s mezichladičem stlačeného vzduchu se výkon experimentálního motoru dostal na hranici 190 koní.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Wankel, nové nápady a přechod k dieselu
  2. Rychlostní rekordy a nový prototyp C112
  3. Fotogalerie: Mercedes-Benz C111 a C112

bazar

Mercedes C 2,1
Rok výroby: 2008
Stav: 159 796 km
Cena: 180 000 Kč
Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 170 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 823 km
Cena: 320 000 Kč
Mercedes GLA 2,1
Rok výroby: 2017
Stav: 14 855 km
Cena: 800 000 Kč
Mercedes Sprinter 2,1
Rok výroby: 2010
Stav: 193 078 km
Cena: 245 000 Kč
Mercedes Citan 1,5
Rok výroby: 2014
Stav: 120 670 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků