TEST Mercedes-Benz C 220 d: Digitální revoluce s bezednou nádrží

Nový Mercedes-Benz třídy C převedl třícípou hvězdu střední třídy do digitálního věku. Jsou na to ale zákazníci připraveni?
Radosti
Komfortní i se sportovním podvozkem
Dlouhý dojezd na nádrž
Skvělé sladění motoru a převodovky
Dobrá manévrovatelnost
Hlasová asistentka
Starosti
Horší přístup na zadní sedadla
Málo místa na hlavu vzadu
Dotykové ovládání na volantu
Hlučnější motor
Absence šestiválce
8  /10

Mercedes-Benz třídy C je odvěký rival BMW řady 3 a Audi A4. Již třetí dekádu spolu tyto prémiové sedany bojují o přízeň čerstvých manažerů a kolikrát se právě zde rozhoduje o tom, jestli budou mít po céčku éčko, po trojce pětku, nebo přejdou k jiné značce. Zástupce ze Stuttgartu má teď navrch, protože nedávno přišel v nové generaci. Čím ostatní potrápí a jak moc jim utekl, jsem zjišťoval s variantou C 220 d.

Vítaná evoluce

Mercedes-Benz je po stránce designu u modelů se spalovacími motory konzervativní. Od roku 2007, respektive generace W204, se ikonický hranatý design jen lehce vyhladil a od té doby prochází evolucí, během níž neztrácí nic ze své elegance. Však se podívejte na třídu C z roku 2014 - to auto prostě nestárne.

Nová třída C je o 65 mm delší a o 10 mm širší než předchozí generace, ale také je o 9 mm nižší. Zároveň se o 25 mm natáhl prostor mezi nápravami, takže má novinka nejdelší rozvor ve své třídě (2865 mm). Litá kola můžete mít o rozměrech 18 až 20 palců. V našem případě šlo o aerodynamické 18palcové disky AMG se zimním obutím.

Testované auto s AMG paketem upozadilo eleganci a nasadilo agresivnější nárazníky či širší prahy. Celkový design auta funguje především v detailech, jako jsou jednotlivé segmenty zadních LED svítilen, malé třícípé hvězdy na přední masce či dvě vystouplé linky na kapotě, které měla již generace W204.

Revoluce, ale vítaná?

Interiér nové třídy C bude v následujících měsících zřejmě podobně žhavé diskusní téma jako přední část BMW řady 4. Mercedes sem totiž dostal v podstatě zmenšeninu interiéru třídy S. To znamená, že interiéru vládnou dva velké displeje. Před řidičem je digitální přístrojový štít o úhlopříčce 12,3" a prostředku palubní desky dominuje 11,9" infotainment.

Jeho ovládání je kompletně dotykové a zmizelo jakékoliv analogové spojení v podobě touchpadu či otočného voliče. Dokonce zmizela i tlačítka pro ovládání klimatizace, které se defaultně přemístilo na spodní část obrazovky. Díky těmto krokům se interiér vozu ještě více zahladil, nicméně obrazovky nejsou zapuštěné, ale trčí do prostoru.

Tlačítkům zůstala jen jedna lišta pod obrazovkou, na níž ovládáte parkovací kamery, přístup do všeobecných nastaveních vozu, varovná světla či jízdní režimy. Samotný displej disponuje řadou užitečných funkcí a technických fičur. Ne vše mi ale vyhovovalo. Třeba automatické nastavení sedadla řidiče podle zadané výšky. Na mých 183 cm mě systém z neznámých důvodů zvedl moc nahoru a příliš sklopil opěradlo.

U nastavení ambientního osvětlení můžete strávit klidně hodinu. Barev a kombinací je nepřeberné množství a pro lidi, kteří mají rádi světélka a rádi se fotí, bude právě tohle klidně i důvod, proč si třídu C koupí. Vážně si v noci můžete připadat jako v nočním klubu a jestli je třeba něco vyzdvihnout v interiéru, tak je to naladění atmosféry. 

V noci také zaniknou nevzhledné rámečky okolo velkých displejů, kvůli kterým vypadají jako staré tablety, ačkoliv funkcemi, odezvou a grafikou jde o high-end zařízení. Rámečky ale časem zmizí, však se podívejte na nové telefony. Navigace je špičková a reálně propočítává dojezd jako šikovné telefonní aplikace. Sportovní displeje zase umožní kontrolovat důležité teploty provozních kapalin.

Chtělo by to ale zapracovat na chlazení. Displej se totiž umí v plném zápřahu pěkně roztopit. Zřejmě právě to bylo příčinou občasného vypadávání bezdrátového připojení Apple CarPlay a sekání muziky. Pro obě zařízení to musí být obrovský nápor a když si po hodině takto připojeného telefonu položíte ruku na displej, je často jako kamna. Většinou se setkávám s opačným problémem, že telefon „hoří“ a displej je chladný.

Digitální přístrojový štít je přehledný a nabízí několik šikovných rozhraní, mezi kterými si vybere každý podle svých preferencí. Může se vám ale stát, že jeho nadměrná velikost znemožní, abyste přes volant viděli všechny informace. Třeba signalizace směrových světel je schovaná v rozích displeje, ale jde o zanedbatelný detail.

Co už detailem není, je dotykové ovládání na volantu, které není moc povedené. Plošek pro ovládání je totiž opravdu hodně a jsou titěrné. Soustředit se na to, co děláte, vyžaduje více pozornosti než stisknout klasické tlačítko. Navíc se dotykové plochy snadno upatlají, takže máte vedle obří obrazovky uprostřed další věc k téměř každodennímu leštění.

Elektrické ovládání předních sedadel a tlačítka pro jejich vyhřívání najdete klasicky na výplních dveří vedle kliky. U sedadel potěší velmi příjemné tvarování a nastavitelná délka sedáku. I přes široký středový tunel je místo pro řidiče spíš útulné než stísněné. Cestující vzadu už to tak příjemné bohužel nemají.

Otvor pro nastoupení je poměrně úzký a musíte dávat pozor, abyste se v těchto měsících neumazali od prahů. Prostor pro nohy je velkorysý, tady se natažení rozvoru projevilo nejvíce, ale špatné je to s místem na hlavu. S mými 183 centimetry už jsem si ničil účes o stropnici, vyšším postavám by tu tak nebylo moc příjemně. Každopádně nelze upřít všem čtyřem sedadlům příkladný komfort.

Středový tunel vpředu disponuje přihrádkou s dvěma držáky na nápoje i indukční nabíječkou pro telefony. Prostor si ale můžete zatáhnout roletou v dekorativním designu a celý středový tunel tak zacelit. Koncipováno je to šikovně, třeba telefon si pro nabíjení musíte schovat až někam pod displej, takže vás neláká na něj za jízdy koukat. Jediným zádrhelem je, že jsou držáky na nápoje trochu utopené, takže se menší kelímky hůře zvedají.

Chvilku pozastavit se musíme i u kvality použitých materiálů a zpracování. Mercedes-Benz si i nadále snaží udržet vysokou laťku na místech, která jsou méně na očích, třeba na spodní části výplních dveří. Jen ten nevzhledný hrubý plast pod předními sedadly je vzhledem k standardům značky už alarmující.

Zpracování není zcela bez výhrad. Madla dveří si umí pěkně zakníkat a výdechy ventilace jsou docela chabé. Nicméně pokud nebudete s ničím vyloženě lomcovat, nic vrzat nebude, za jízdy je v autě klid a ani při delším pobytu na palubě si nemusíte připadat ošizení.

Kritika se na novou třídu C tak najde, ale jsou ale oblasti, ve kterých zase vyniká. Třeba automatické přepínání dálkových světlometů funguje příkladně. S rozsvěcováním i zhasínám jednotlivých segmentů si auto neustále hraje a na ovládání světel tak vůbec nemusíte sahat. Brilantní je také hlasová asistentka, která přesně poslouchá vaše požadavky a neměl jsem s ní jediný problém. Je mi zima, naviguj mě do, řekni mi vtip, co si myslíš o Audi, jaké bude počasí… všechno zvládá.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Diskuze (26) Další článek: Zemřela Hazel Chapmanová, manželka Colina Chapmana. Bez ní by Lotus nebyl tím, čím je dnes

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,