Mercedes-Benz A170: první dojmy

Na nové Áčko se čekalo sedm let, proto jsme byli zvědavi, o kolik je tohle auto lepší než předchozí model. Už nemá krátkou a prodlouženou verzi, ale nabízí se ve třídveřovém a pětidveřovém provedení. Nabízíme krátké dojmy z testovacích jízd v okolí Hamburgu.
Mercedes-Benz A170: první dojmy

Áčko na českém trhu

Nový Mercedes-Benz třídy A se začal na českém trhu prodávat desátého září, a to jak ve třídveřové, tak pětidveřové verzi. Pod kapotou má Áčko celkem šest motorů, tři benzínové a tři naftové; model 2.0T přijde na trh později. Ceny jsou následující:

Verze Motor 3dv. 5dv.
A150 1.5 70 kW 478 000 499 000
A170 1.7 85 kW 538 000 559 000
A200 2.0 100 kW 658 000 679 900
A160 CDI 2.0 60 kW 519 000 540 000
A180 CDI 2.0 80 kW 578 000 599 000
A200 CDI 2.0 103 kW 678 000 699 000

V základní výbavě Áčka najdete adaptivní airbagy řidiče a spolujezdce, parametrický posilovač řízení, stabilizační program ESP, ABS, ASR, BAS (brzdový asistent), boční airbagy Head-Thorax chránící hrudník a hlavu řidič a spolujezdce (včetně hlavových), centrální zamykání s imobilizérem, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu, multifunkční volant, sklopná a vyjímatelná zadní sedadla, výškově nastavitelný volant i sedadlo řidiče, progresivní posilovač řízení, palubní počítač, ocelové disky s 10 děrovými kryty a pneu 185/65 R15.

Verze 180 CDI a 200 CDI mají oproti ostatním motorizacím šestistupňovou manuální převodovku, 200 CDI přidává ještě provedení Avantgarde/Elegance a tedy 15" litá kola 195/55, střední loketní opěrku, odlišná čalounění apod. Automatická klimatizace, tempomat, navigace, Autotronic (převodovka s plynule měnitelným převodem), parkovací asistent, filtr pevných části pro vznětové motory apod. jsou za příplatek. Kompletní přehled výbav najdete na webu Mercedes-Benzu.

Ještě hezčí

Nový design třídy A je sportovnější, zvláště u třídveřového provedení. Když jsem během projížďky po městě zaparkoval nový model vedle staršího Áčka, bylo patrné, že novinka je ve všech směrech větší a působí tak o poznání robustněji. V duchu designérských trendů se zvětšily koncové svítilny a prodloužila se i přední kapota. Prozatím se proto neplánuje prodloužený model, jak tomu bylo u předcházející verze.

Při bočním pohledu neunikne výrazný prolis a vysoká hrana oken. Z tiskové zprávy jsem vyčetl, že spolu s novým designem jde ruku v ruce snížení odporu vzduchu o tři procenta. V praxi se to projevuje snížením vnitřního hluku, takže při rychlosti do 140 km/hod můžete bez problému mluvit se všemi spolujezdci bez jakéhokoli zvýšení hlasu. Jako první se pak ozývá svist vzduchu kolem zpětných zrcátek (pokud pominu pneumatiky).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pojďme se ale podívat dovnitř. Pokud znáte vzhled interiéru staršího Áčka, budete u nového hodně překvapeni. Vnitřní design se jakoby posunul o třídu výše a připomíná interiér větší třídy C. Přístrojová deska se skládá ze dvou dominujících přístrojů, otáčkoměru a tachometru (dříve byl daleko větší a půlkruhový). Mezi nimi je pak multifunkční displej, který zobrazuje data z palubního počítače. Po stranách pak najdete menší ukazatele paliva a teploty oleje. Tříramenný volant má integrované ovládání autorádia a dalších pomocných systémů, jako je navigace či palubní počítač.

Po usednutí do nového Áčka zjistíte, že sedadla jsou umístěna překvapivě nízko nad podlahou a nemáte navyklou podporu pro stehna. To je dáno konstrukcí podlahy, vše je ale jen otázkou zvyku. Sedadla jsou příjemně tuhá s odpovídajícím bočním vedením. Všechny použité materiály v interiéru jsou příjemné a dobré slícování všech dílů vás nenechá na pochybách, že sedíte v mercedesu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Místo nechybí

Velmi kladně hodnotím velikost vnitřního prostoru, a to i na zadních sedadlech, kde nemá problémy s místem na kolena i na hlavu ani cestující vyšší postavy. Ucházející je i variabilita vnitřního prostoru – sedadla ve druhé řadě se dají zcela vyjmout a vznikne tak rovná plocha zavazadelníku. V některých verzích lze dokonce sedák zadní řady uložit pod dno zavazadlového prostoru – to už ale nezbývá místo na plnohodnotnou rezervu. Jen připomínám, že základní objem zavazadelníku nového áčka je 435 l, což je navýšení oproti předchozí verzi o 45 l. U pětidveřové verze lze po demontáži zadní řady sedadel dosáhnout objemu až 1 995 litrů. Další výhodou je možnost vyjmutí sedadla předního spolujezdce – to ale jen za příplatek.

A170: druhý benzín v řadě

Pod kapotou má třída A celkem sedm pohonných jednotek. Tři vznětové verze se shodným objemem, ale rozdílným výkonem a čtyři zážehové motory s výkony 70-142 kW. Vyzkoušel jsem zážehovou sedmnáctistovku s pětistupňovou manuální převodovkou v pětidveřové verzi karoserie. Vůz byl ve střední výbavě s označením Elegance. Motor disponuje výkonem 85 kW a má osmiventilovou technikou, která má nabízí dobrý zátah již od nízkých otáček. Ihned po nastartování a prvních kilometrech překvapí velmi tichým chodem. Na dálnici při vyšších rychlostech byl projev motoru v kabině více slyšitelný až od 160 km/h; ve stotřicetikilometrové rychlosti točí motor rozumných 3 500 otáček, takže při cestování běžnou rychlostí neruší. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Při jízdách mimo dálnici jsem se přesvědčil o ochotě motoru pracovat i ve vyšších otáčkách, ale spotřeba se pak rychle vyšplhala přes osmi litrovou hranici. V zatáčkách je Áčko stabilní a nijak výrazně se nenaklání. Tyto vlastnosti ale ovlivňují i použitá kola, u zkoušené pětidveřové verze byly použity pneumatiky o rozměrech 185/65 R15. Na několik kilometrů jsem měl k dispozici i model se vznětovým dvoulitrem A200 CDI, který byl vybaven 16" koly z lehkých slitin. Chování podvozku se mi po srovnání a A170 zdálo o něco jistější. 

Nové Áčko nemá kromě vyšší ceny výraznějších slabin. Na druhou stranu si můžete být jisti, že si kupujete kvalitní auto, které se netváří jako nejmenší mercedes, ale svým vnitřním prostorem a zpracováním dosahuje kvalit vozů vyšších tříd.

Tip: Další informace o třídě A najdete ve starším článku.

Technické parametry

  • Mercedes A170
  • Rozměry: 3 838 x 1 764 x 1 593 mm
  • Rozvor: 2 568 mm
  • Zavazadlový prostor: 435 l
  • Motor: zážehový čtyřválec 1.7 l, 85 kW/5 500 ot., 155 Nm/3 500 ot.
  • Zrychlení na 100 km/h: 10,9 s
  • Max. rychlost: 188 km/h
  • Průměrná spotřeba: 6,6 l/100 km
  • Cena: 559 000 Kč

Oficiální fotografie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků