Mercedes-Benz 450 SEL 6.9: vrchol evropského ledovce

Před 40 lety byl představen luxusní Mercedes-Benz 450 SEL 6.9. Měl plynokapalinové pérování a největší motor, jaký se tehdy do evropského osobního auta montoval…
Seznam kapitol
  1. Ve velkém stylu, Největší motor v Evropě, Nová generace, Videa
  2. Rafinovaný podvozek, Cestování nejvyšší třídou, Technické údaje
  3. Fotogalerie

Ve velkém stylu

Když byl na sklonku roku 1972 představen Mercedes-Benz W116 (oficiálně až v Ženevě následujícího roku), stal se prvním modelem dodnes pokračující tradice stuttgartské vlajkové lodi S-Klasse. Byl to velký, mimořádně komfortní sedan, jenž do nabídky Mercedes-Benz zavedl nový design s vodorovnými svítilnami vpředu i vzadu, zároveň šlo o vůbec první sériový vůz, jenž mohl být opatřen soustavou ABS (tehdy A-B-S), vyvinutou koncerny Teldix a Bosch.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9: nová dimenze síly a luxusu

Řadě W116 jsme se věnovali již dříve, takže nejdůležitější progresivní prvky těchto vozů včetně řady moderních rysů aktivní a pasivní bezpečnosti jsme již shrnuli. Zatímco odborná i laická veřejnost zůstávala v úžasu, koncern DaimlerBenz záhy vynesl další trumf, jenž řadu W116 pozvedl do nových výšin: vlajkovou lodí celé nabídky se stal model 450 SEL 6.9, jenž slavil svoji premiéru na ženevském autosalonu v roce 1974.

Retro | Zajímavosti | Technika | Bezpečnost | Fascinace | Mercedes-Benz

Mercedes-Benz W116 (1973): první S-Class nastupuje

V letech 1975 až 1981 vzniklo jen několik set těchto unikátních strojů, jež reprezentovaly to nejlepší, co v dané době automobilový průmysl a technologie nabízely. Na první pohled se model Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 od levnějších verzí nově zavedené S-Klasse (W116) v podobě typů 280, 250 a 450 nelišil, to nejzajímavější se však skrývalo pod karoserií…

Největší motor v Evropě

Srdcem vozu se stal mohutný vidlicový osmiválec, jenž byl v půli sedmdesátých let tím největším agregátem, jaký se v Evropě montoval do cestovních automobilů. Ba co víc, větší motory se tehdy vyráběly pouze v USA, nikde jinde! Logem slibovaných 6,9 l objemu sice nenabízel, ale skutečných 6 834 ccm bez problémů deklasovalo i osmiválec Rolls-Royce s tradičním objemem 6 750 ccm.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Také interiér byl přinejmenším impozantní...

Tento agregát vznikl adaptací osmiválce 6.3, zavedeného do výroby v roce 1963. Převrtáním masivního bloku ze 103 na 107 mm byl objem navýšen z 6 332 na zmíněných 6 834 ccm. Kompresní poměr byl naopak snížen z 9,0 na 8,8:1 (postačil tedy benzín s nižším oktanovým číslem), výkon přesto narostl z 250 na 286 koní (185, resp. 211 kW). Nejvyšší otáčky, hlídané regulátorem na rozdělovači, narostly na 5 200 ot./min. Točivý moment nabyl o 50 na celkových 550 Nm, i přes marginální nárůst zdvihového objemu tedy vzrostly výkonové parametry skutečně výrazně.

Design | Retro | Zajímavosti | Fascinace | Premiéry | Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 po špičkové renovaci Väth

S pohotovostní hmotností 1 935 kg činila výkonová hmotnost jen 6,8 kg/k. Motor prošel celou řadou dalších výrazných modifikací, mezi nimiž ční zejména použití nového nepřímého vstřikování. Mechanický systém Bosch K-Jetronic, osvědčený tehdy již ve vozech Porsche 911, nahradil dosud používané elektronické i mechanické soustavy, jež tehdy Mercedes-Benz na svých špičkových vozech využíval.

Nová generace

V aplikaci na modifikovaném osmiválci M-B představoval K-Jetronic novou etapu, neboť nešlo o zařízení vysloveně mechanické, ale ani elektronické, tedy co do řízení vstřikování. Množství paliva vstřikovaného před ventily totiž přímo regulovaly výchylky kruhové destičky v sacím traktu podle množství nasávaného vzduchu. Páka na destičce na jejím opačném konci působila na ventil ovládající přísun paliva.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dobové snímky naznačující řezy motorem i princip funkce kapalinových vymezovačů vůle ventilů

Dalším výsostným prvkem ventilových rozvodů OHC byly hydraulické vymezovače vůle, jež ve své době nebyly vůbec běžné, a vy se na princip jejich funkce můžete podívat díky snímkům z dobového tiskového materiálu. Ale výčet zajímavostí motoru „6.9“ tím nekončí. Osmiválec ve verzi 6.3 byl pro zástavbu pod celkem nízkou kapotu nového S-Klasse příliš vysoký, a tak za vlast padla olejová vana. Na její místo nastoupilo prostorově hospodárnější mazání se suchou klikovou skříní, známé z moderních supersportovních a závodních motorů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ačkoli se to na první pohled možná nezdá, konstruktéři dbali také na aerodynamiku

Olejová náplň pojala 12 l maziva, přičemž interval jeho výměny činil nezvykle vysokých 15 000 km. Cílem všech modifikací osmiválce bylo nejen zvýšení výkonu a snížení spotřeby, ale také omezení nároků na údržbu, například tranzistorové zapalování odbouralo potřebu seřizování předstihu zážehu.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ve velkém stylu, Největší motor v Evropě, Nová generace, Videa
  2. Rafinovaný podvozek, Cestování nejvyšší třídou, Technické údaje
  3. Fotogalerie
Mercedes Třídy B 1.498
Rok výroby: 2006
Stav: 158 522 km
Cena: 115 000 Kč
Mercedes Třídy C 1.796
Rok výroby: 2008
Stav: 155 233 km
Cena: 190 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.148
Rok výroby: 2008
Stav: 146 861 km
Cena: 205 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků