Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 (1984): rekordman

Před třiceti lety byly zahájeny prodeje špičkové verze nejmenšího z tehdejšího rodu mercedesů. Z původně zamýšleného nasazení v rallye záhy sešlo, model 190 E 2.3-16 však byl velmi úspěšný jak v závodech, tak na běžných silnicích.
Seznam kapitol
  1. Touha vítězit, Zrození 190 E 2.3-16, Hlava válců z Anglie
  2. Vzhůru do série, Na první pohled, Technické údaje
  3. Fotogalerie (64x foto)

Touha vítězit

V roce 1982 se automobilka Mercedes-Benz vrátila do nižších sfér, když představila relativně kompaktní sedan 190 (W201). Ačkoli karoserie nesla čistě pragmatické linie předznamenávající nástup středního typu Mercedes-Benz W124 (1984), konfigurace podvozku byla překvapivě pokroková a nabízela vynikající jízdní vlastnosti. Na obou nápravách byly zkrutné stabilizátory a zadní kola spočívala na patentovaných pětiprvkových závěsech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz 190 (W201) byl pro stuttgartské zlomem

Značka Mercedes-Benz si co do propagace svých vozů zakládala na výsledcích ve vytrvalostních závodech s prvky rallye, jež byly obzvláště populární v šedesátých letech. Na velké a zdánlivě neohrabané sedany na sklonku let sedmdesátých navázala poněkud lehčí a menší kupé Mercedes-Benz R107. Výsledky měl Mercedes-Benz velmi dobré, ovšem teprve zavedení moderního sedanu W201 poskytlo (alespoň dle názoru tehdejšího vedení) ten správný základ pro zrod skutečně perspektivního soutěžního speciálu.

Mercedes-Benz W124 (1984): zlatý věk stuttgartské střední řady

Mercedes-Benz W124 (1984): zlatý věk stuttgartské střední řady

Trendy se však začaly ubírat poněkud jiným směrem a šampionátům v rallye záhy dominovaly stroje jako Audi Sport Quattro s přeplňovanými motory a pohonem všech kol. Vedení Mercedesu tak záhy naznalo, že adaptace sedanu 190 pro tento účel by byla příliš náročná. Svoji pozornost tak obrátilo směrem k německému šampionátu závodů cestovních vozů DTM.

Zrození 190 E 2.3-16

Vozy pro tyto závody však musely vycházet ze sériového modelu, a tak se zrodilo provedení 190 E 2.3-16. Světovou premiéru si odbylo na podzimním frankfurtském autosalonu v roce 1983 (prodeje byly zahájeny v průběhu léta 1984), tedy jen několik týdnů poté, co tři prototypy absolvovaly křest ohněm v podobě osmidenní série rekordních jízd na zkušební dráze Fiatu v Nardó. Výsledkem bylo ustanovení dvanácti vytrvalostních rekordů, z toho tři byly světové a absolutní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kromě dále vyůlepšených jízdních vlastností vynikal Mercedes-Benz E 190 2.3-16 také sníženým aerodynamickým odporem

Obzvláště působivým bylo absolvování 50 000 km průměrnou rychlostí 248 km/h. Tým konstruktérů vedený Frankem Knothem měl úkol dán poměrně jasně, přičemž nejlákavější verzí bylo opatřit moderní vstřikový dvoulitr turbodmychadlem, ovšem to bylo zamítnuto, neboť dané řešení neodpovídalo tehdejší firemní doktríně. Mercedes-Benz s přeplňováním zážehových motorů hlavně neměl větší zkušenosti.

Veterán na neděli: Mercedes-Benz SL(R107)

Veterán na neděli: Mercedes-Benz SL(R107)

Přednost tedy dostal osvědčený čtyřválec Mercedes-Benz M102 s objemem 2 299 ccm, jehož masivní litinový blok bez potíží ustál aplikaci pro vznětovou variantu, a tak sliboval značný potenciál i pro razantní zvyšování výkonů v zážehové sféře. Aby se záměr podařil, bylo však třeba výrazně zefektivnit spalovací proces a zlepšit vyplachování válců, a na toto zkrátka u Mercedesu tehdy neměli…

Hlava válců z Anglie

Bez moderní hlavy válců to prostě nešlo. Nezbytným řešením byl návrat k čtyřventilové konstrukci, ovšem takové motory Daimler-Benz stavěl naposledy ve třicátých letech, přičemž šlo o agregáty pro okruhové speciály W 154 a W 163. Zcela racionálním krokem tak bylo obrátit se s požadavkem na konstrukci nové hlavy válců ke zkušenému producentovi. A tím se stal britský Cosworth Engineering.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pohonná jednotka vynikala především zcela novou, čtyřventilovou hlavou válců Cosworth

Cosworth tehdy patřil k nejlepším výrobcům výkonných motorů, ve Formuli 1 tehdy řádil osmiválec Cosworth DFV jak černá ruka. Tento projekt byl pro zástupce mercedesu svým způsobem trapný, vždyť dosud si všechny vozy (a tím spíše jejich motory) byli schopni vyrábět samy. Už od počátku tak byl vývoj hlavy pro motor M102 obestřen sadou „gentlemanských dohod“ o mlčení, nicméně po letech se potvrdilo, co beztak všichni tušili: hlava byla kompletně dílem firmy Cosworth.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér modelu Mercedes-Benz E 190 2.3-16 byl přísně čtyřmístný

Celohliníková hlava válců byla odlita patentovaným systémem Coscast, střechovité spalovací prostory měly i s přispěním rozevření řad ventilů 45 stupňů umožnit zástavbu co největších ventilů. Sací ventily měly průměr 38 a výfukové 33 mm a pár řetězem hnaných vačkových hřídelů je ovládal skrze hrníčková zdvihátka. Svíčky byly umístěny nad spalovacími prostory uprostřed.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Touha vítězit, Zrození 190 E 2.3-16, Hlava válců z Anglie
  2. Vzhůru do série, Na první pohled, Technické údaje
  3. Fotogalerie (64x foto)

bazar

Mercedes C 2,1
Rok výroby: 2008
Stav: 159 796 km
Cena: 180 000 Kč
Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 170 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 823 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Sprinter 2,1
Rok výroby: 2010
Stav: 192 892 km
Cena: 245 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 47 545 km
Cena: 480 000 Kč
Mercedes Citan 1,5
Rok výroby: 2014
Stav: 120 670 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků