Mercedes-Benz 130 (W23): malá hvězdička

Malé vozy s třícípou hvězdou mají dlouhou tradici. Ve 30. letech nabízela společnost Daimler-Benz AG například modelovou řadu 130 (W23).

Typ 130 (W23) byl představen na mezinárodní výstavě automobilů a motocyklů v Berlíně v březnu 1934 nejen jako nejmenší sériově vyráběný automobil a první čtyřválcový model společnosti Daimler-Benz, ale i jako první velkosériově vyráběný německý vůz s motorem vzadu, pokud mezi ně nebudeme počítat nejrůznější miniaturní vozítka.

Malý velký vůz

Mercedes-Benz 130 byl zcela novou konstrukcí podle velmi náročného zadání. Konstruktéři měli postavit na kola vůz, který by měl jízdní vlastnosti větších vozů s kyvadlovými nápravami, prostorový komfort vozu střední třídy a provozní náklady malého vozu.

Klepněte pro větší obrázek
Studie karoserie pro budoucí Mercedes-Benz 130 z raného stadia vývoje.

Interiér typu 130 skutečně nebyl o mnoho menší než v šestiválcovém typu 170. Pohon zadních kol obstarával nově navržený vodou chlazený čtyřválec 1,3 litru, jehož výkon 19 kW (26 k) umožňoval nejmenšímu Mercedesu dosáhnout nejvyšší rychlosti 92 km/h, což bylo dokonce o chlup víc než u typu 170.

Krátká kariéra

Typ 130 byl k dispozici jako uzavřený dvoudveřový sedan nebo kabriolet s plátěnou skládací střechou. Pro speciální účely byly úřadům nabízeny rovněž otevřené cestovní vozy a vojenská terénní vozidla. Kromě toho existovaly plány prodávat podvozky pro speciální karoserie, ale jejich realizace není nijak doložena.

Naopak lze v dobovém odborném tisku nalézt kritiku tendence k náhlé přetáčivosti při průjezdu zatáčkou na hranici fyzikálních zákonů, která je pro všechny vozy s motorem vzadu vzhledem k nevyváženému rozložení hmotnosti charakteristická.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kabriolet Mercedes-Benz 130 po modernizaci z roku 1935.

Nástupcem modelové řady 130 se stal typ 170 H (W 28) se stejnou základní koncepcí, ale s vyšším výkonem, většími rozměry a vyšší cenovkou.

Klepněte pro větší obrázek
Sedan Mercedes-Benz 130 po modernizaci z roku 1935.
 

 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 59 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků