Mercedes-Benz 130 (W23): malá hvězdička

Malé vozy s třícípou hvězdou mají dlouhou tradici. Ve 30. letech nabízela společnost Daimler-Benz AG například modelovou řadu 130 (W23).

Typ 130 (W23) byl představen na mezinárodní výstavě automobilů a motocyklů v Berlíně v březnu 1934 nejen jako nejmenší sériově vyráběný automobil a první čtyřválcový model společnosti Daimler-Benz, ale i jako první velkosériově vyráběný německý vůz s motorem vzadu, pokud mezi ně nebudeme počítat nejrůznější miniaturní vozítka.

Malý velký vůz

Mercedes-Benz 130 byl zcela novou konstrukcí podle velmi náročného zadání. Konstruktéři měli postavit na kola vůz, který by měl jízdní vlastnosti větších vozů s kyvadlovými nápravami, prostorový komfort vozu střední třídy a provozní náklady malého vozu.

Klepněte pro větší obrázek
Studie karoserie pro budoucí Mercedes-Benz 130 z raného stadia vývoje.

Interiér typu 130 skutečně nebyl o mnoho menší než v šestiválcovém typu 170. Pohon zadních kol obstarával nově navržený vodou chlazený čtyřválec 1,3 litru, jehož výkon 19 kW (26 k) umožňoval nejmenšímu Mercedesu dosáhnout nejvyšší rychlosti 92 km/h, což bylo dokonce o chlup víc než u typu 170.

Krátká kariéra

Typ 130 byl k dispozici jako uzavřený dvoudveřový sedan nebo kabriolet s plátěnou skládací střechou. Pro speciální účely byly úřadům nabízeny rovněž otevřené cestovní vozy a vojenská terénní vozidla. Kromě toho existovaly plány prodávat podvozky pro speciální karoserie, ale jejich realizace není nijak doložena.

Naopak lze v dobovém odborném tisku nalézt kritiku tendence k náhlé přetáčivosti při průjezdu zatáčkou na hranici fyzikálních zákonů, která je pro všechny vozy s motorem vzadu vzhledem k nevyváženému rozložení hmotnosti charakteristická.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kabriolet Mercedes-Benz 130 po modernizaci z roku 1935.

Nástupcem modelové řady 130 se stal typ 170 H (W 28) se stejnou základní koncepcí, ale s vyšším výkonem, většími rozměry a vyšší cenovkou.

Klepněte pro větší obrázek
Sedan Mercedes-Benz 130 po modernizaci z roku 1935.
 

 

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků