Mercedes-Benz 130 (W23): malá hvězdička

Malé vozy s třícípou hvězdou mají dlouhou tradici. Ve 30. letech nabízela společnost Daimler-Benz AG například modelovou řadu 130 (W23).

Typ 130 (W23) byl představen na mezinárodní výstavě automobilů a motocyklů v Berlíně v březnu 1934 nejen jako nejmenší sériově vyráběný automobil a první čtyřválcový model společnosti Daimler-Benz, ale i jako první velkosériově vyráběný německý vůz s motorem vzadu, pokud mezi ně nebudeme počítat nejrůznější miniaturní vozítka.

Malý velký vůz

Mercedes-Benz 130 byl zcela novou konstrukcí podle velmi náročného zadání. Konstruktéři měli postavit na kola vůz, který by měl jízdní vlastnosti větších vozů s kyvadlovými nápravami, prostorový komfort vozu střední třídy a provozní náklady malého vozu.

Klepněte pro větší obrázek
Studie karoserie pro budoucí Mercedes-Benz 130 z raného stadia vývoje.

Interiér typu 130 skutečně nebyl o mnoho menší než v šestiválcovém typu 170. Pohon zadních kol obstarával nově navržený vodou chlazený čtyřválec 1,3 litru, jehož výkon 19 kW (26 k) umožňoval nejmenšímu Mercedesu dosáhnout nejvyšší rychlosti 92 km/h, což bylo dokonce o chlup víc než u typu 170.

Krátká kariéra

Typ 130 byl k dispozici jako uzavřený dvoudveřový sedan nebo kabriolet s plátěnou skládací střechou. Pro speciální účely byly úřadům nabízeny rovněž otevřené cestovní vozy a vojenská terénní vozidla. Kromě toho existovaly plány prodávat podvozky pro speciální karoserie, ale jejich realizace není nijak doložena.

Naopak lze v dobovém odborném tisku nalézt kritiku tendence k náhlé přetáčivosti při průjezdu zatáčkou na hranici fyzikálních zákonů, která je pro všechny vozy s motorem vzadu vzhledem k nevyváženému rozložení hmotnosti charakteristická.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kabriolet Mercedes-Benz 130 po modernizaci z roku 1935.

Nástupcem modelové řady 130 se stal typ 170 H (W 28) se stejnou základní koncepcí, ale s vyšším výkonem, většími rozměry a vyšší cenovkou.

Klepněte pro větší obrázek
Sedan Mercedes-Benz 130 po modernizaci z roku 1935.
 

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků