Mercedes Attention Assist půjde za rok do výroby

Pokles pozornosti je jedním z největších strašáků dopravních expertů. Mercedes se s ním pustil do křížku a zákazníci to poznají již brzy.
Mercedes Attention Assist půjde za rok do výroby

Také statistiky nehodovosti varují před tím, že mikrospánek patří mezi nejhorší postrachy řidičů, a to zvláště na dlouhých cestách a při jízdě ve tmě. Snížit riziko „schrupnutí si“ za volantem má za úkol sofistikované zařízení Attention Assist vyvinuté automobilkou Mercedes – Benz. Ve své předprodukční verzi se představilo na sklonku loňského roku a společnost právě uvedla, že jej ve vybraných modelech začne nabízet již na počátku roku příštího.   

Hrozba mikrospánku nebo jen vteřinové nepozornosti je nebezpečím pro každého řidiče. Podle studií může být reakční doba řidiče na náhlou situaci až dvojnásobná již po čtyřhodinové, nepřetržité jízdě. Nebezpečí nehody je tedy o čtyřech hodinách dvojnásobné, ale po šesti hodinách dokonce již osminásobné. Situace navíc může být ještě horší při cestě tmou nebo monotónní krajinou.    

Systém Attention Assist sleduje chování řidiče, na bázi získaných údajů vytvoří jeho profil a ten neustále porovnává s proudem dat od snímačů. Při zohlednění aktuální rychlosti a podélného i příčného zrychlení sleduje kromě jiného pohyby volantu a pedálů a konfrontuje je s vnějšími vlivy včetně povrchu vozovky či bočního větru. Podle výzkumů jsou právě pohyby volantem skutečně směrodatným ukazatelem klesající pozornosti, protože unavený řidič začíná dělat pro udržení vozidla v kýženém směru stereotypní pohyby a často přehnaně koriguje i drobné odchylky, což systém snadno rozpozná.

Během prvních několika minut po zahájení jízdy celý systém shromáždí údaje o standardním chování konkrétního řidiče a tento model pak neustále porovnává s aktuálním stavem. Tato zdánlivě jednoduchá myšlenka přitom systému dovolí, aby rozpoznal klesající pozornost a rostoucí únavu řidiče vozu. V takovém případě se rozsvítí kontrolní světlo a vozidlo k vám promluví ve smyslu „tady je áš Attention Assist. Jste unaven, zastavte“.   

Jakkoli se nám mohou podobné systémy zdát nevyzpytatelne nebo nedůstojné, buďme všicni rádi za to, že jejich přípravě automobilky věnují tolik pozornosti. Vždyť již na prahu stojí doba, kdy se normou stanou třeba adaptivní tempomaty se schopností brzdit před překážkou, na kterou řidič nereaguje, nebo systémy hlídající vybočení ze zvoleného pruhu.

Klepněte pro větší obrázek

bazar

Mercedes C 2,1
Rok výroby: 2008
Stav: 159 796 km
Cena: 180 000 Kč
Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 170 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 823 km
Cena: 320 000 Kč
Mercedes GLA 2,1
Rok výroby: 2017
Stav: 14 855 km
Cena: 800 000 Kč
Mercedes R 3
Rok výroby: 2007
Stav: 189 683 km
Cena: 250 000 Kč
Mercedes SL 3,5
Rok výroby: 2009
Stav: 59 580 km
Cena: 580 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků