Mercedes Attention Assist půjde za rok do výroby

Pokles pozornosti je jedním z největších strašáků dopravních expertů. Mercedes se s ním pustil do křížku a zákazníci to poznají již brzy.
Mercedes Attention Assist půjde za rok do výroby

Také statistiky nehodovosti varují před tím, že mikrospánek patří mezi nejhorší postrachy řidičů, a to zvláště na dlouhých cestách a při jízdě ve tmě. Snížit riziko „schrupnutí si“ za volantem má za úkol sofistikované zařízení Attention Assist vyvinuté automobilkou Mercedes – Benz. Ve své předprodukční verzi se představilo na sklonku loňského roku a společnost právě uvedla, že jej ve vybraných modelech začne nabízet již na počátku roku příštího.   

Hrozba mikrospánku nebo jen vteřinové nepozornosti je nebezpečím pro každého řidiče. Podle studií může být reakční doba řidiče na náhlou situaci až dvojnásobná již po čtyřhodinové, nepřetržité jízdě. Nebezpečí nehody je tedy o čtyřech hodinách dvojnásobné, ale po šesti hodinách dokonce již osminásobné. Situace navíc může být ještě horší při cestě tmou nebo monotónní krajinou.    

Systém Attention Assist sleduje chování řidiče, na bázi získaných údajů vytvoří jeho profil a ten neustále porovnává s proudem dat od snímačů. Při zohlednění aktuální rychlosti a podélného i příčného zrychlení sleduje kromě jiného pohyby volantu a pedálů a konfrontuje je s vnějšími vlivy včetně povrchu vozovky či bočního větru. Podle výzkumů jsou právě pohyby volantem skutečně směrodatným ukazatelem klesající pozornosti, protože unavený řidič začíná dělat pro udržení vozidla v kýženém směru stereotypní pohyby a často přehnaně koriguje i drobné odchylky, což systém snadno rozpozná.

Během prvních několika minut po zahájení jízdy celý systém shromáždí údaje o standardním chování konkrétního řidiče a tento model pak neustále porovnává s aktuálním stavem. Tato zdánlivě jednoduchá myšlenka přitom systému dovolí, aby rozpoznal klesající pozornost a rostoucí únavu řidiče vozu. V takovém případě se rozsvítí kontrolní světlo a vozidlo k vám promluví ve smyslu „tady je áš Attention Assist. Jste unaven, zastavte“.   

Jakkoli se nám mohou podobné systémy zdát nevyzpytatelne nebo nedůstojné, buďme všicni rádi za to, že jejich přípravě automobilky věnují tolik pozornosti. Vždyť již na prahu stojí doba, kdy se normou stanou třeba adaptivní tempomaty se schopností brzdit před překážkou, na kterou řidič nereaguje, nebo systémy hlídající vybočení ze zvoleného pruhu.

Klepněte pro větší obrázek

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský | 2 příspěvky
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 18 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků