Elektrifikace už dávno není jen o efektivitě a úspoře. V AMG pomohla luxusní limuzíně posílit bojovného ducha, aniž by ztratila ze své noblesy.
S novou generací prošla třída E komplexní revolucí a představuje důležitý spojovací článek mezi současností a budoucností plnou digitalizace a elektrifikace. Nová podoba třídy E si letos odnesla titul Auta roku 2024 v ČR, což hovoří samo za sebe. Standardní model nás poprvé oslnil téměř před rokem a nyní nastal čas vrhnout se na výkonnou verzi z Affalterbachu.
Tam už třídě E dávno odzvonilo masivním osmiválcům a označení E 53 Hybrid 4Matic+ dává tušit, co se pod kapotou ukrývá. Ale nebojte, AMG si dalo hodně záležet na tom, aby se dravý duch z vozu nevytratil.
Základem plug-in hybridního pohonu je třílitrový řadový šestiválec s navýšeným výkonem na 330 kW. Toho bylo dosaženo softwarovým naladěním, větším tlakem turba a posíleným chlazením. Doplňuje ho permanentně buzený synchronní elektromotor s výkonem 120 kW a točivým momentem 480 N.m. Najdete ho v boxu spolu s automatickou převodovkou AMG Speedshift TCT 9G.
Celkový výkon soustavy činí 430 kW se 750 N.m, které sedan, nebo kombi, katapultují na stovku za 3,8 sekundy a umožní jim uhánět omezenou rychlostí 280 km/h. Průměrná spotřeba energie je 24,1–26,7 kWh/100 km a 0,8–1,1 l/100 km paliva. S vybitým akumulátorem si na 100 km řekne o 8,6 až 9,5 l benzínu.
Díky 28,6kWh baterii je možné ujet v elektrickém režimu 100 km a dosáhnout maximální rychlosti 140 km/h. Díky silné rekuperaci lze vůz ovládat jedním pedálem. Standardní AC palubní nabíječka má výkon 11 kW. Alternativou je 60kW DC nabíječka schopná dostat baterii z 10 na 80 procent za 20 minut. To je výhoda 400V elektrické soustavy.
Zážitek z jízdy umocňuje podvozek s ocelovými pružinami a adaptivními tlumiči, nastavitelný ve třech režimech. Využívá zcela nový software i komponenty. Vyzdvihnout musíme natáčení zadních kol až o 2,5°. Kroucení karoserie omezují dodatečné výztuže. Najdeme je mezi předními tlumiči, pod motorem a na zadní nápravě. Zbytek jistoty vozu dodává variabilní pohon všech kol a brzdová sousta s kotouči o průměrech 370 × 36 mm vpředu a 360 × 26 mm vzadu.
Když už víme kolik to jede a kolik to žere, můžeme se vrhnout na design. Verzi AMG poznáme na první pohled podle agresivně střiženého bodykitu s dravými nárazníky, širšími podběhy a prahy s cejchem AMG. Přední maska je podsvícená a má typické vertikální lamely. Vzadu napoví dvojice velkých koncovek výfuku a sedan má ještě malý spoiler. Standardem jsou 19palcová kola, ale můžete mít i o dva palce větší sadu.
Uvnitř se hybrid vyznačuje specifickým obložením z šedého jasanu a černým čalouněním, kombinujícím mikrovlákno a umělou kůži. Na mnoha místech švy zdobí červená nit. Multimediální zařízení má exkluzivní zobrazení AMG Performance a za příplatek i prostředí AMG Track Pace. Standardní sedadla lze nahradit zvláště anatomickou sestavou AMG Performance.
Úvodní fázi prodeje doplní limitovaná série Edition 1 dostupná v šedém nebo bílém laku Manufaktur s červenými pruhy a 21palcovými koly. Exteriér doplňují detaily v černém lesku a tmavém chromu. Interiér kombinuje černé potahy se žlutým lemováním, stejně barevným podsvícením a plaketami Edition 1.
Nátury se zálibou v ostrém svezení osloví paket AMG Dynamic Plus. Najdete v něm větší brzdy s šestipístkovými třmeny vpředu, elektronicky řízený samosvorný diferenciál na zadní nápravě, aktivní uložení motoru a vylepšený řízený start.
Společnost AMG byla založena v roce 1967 jako motorárna a poté pokračovala jako nezávislý úpravce. Zkratka AMG je složená ze jmen zakladatelů a rodného města prvního z nich - Aufrecht, Melcher, Großaspach.
V současnosti je AMG výrobcem sportovních derivátů vozů Mercedes-Benz, ale i zcela vlastních strojů jako třeba AMG One.
Mercedes-AMG GT Black Series • Mercedes-AMG GLB