S dnešními automobily je to někdy trochu složité. Abyste dostali z vašeho vozu to, co najdete v oficiálních tabulkách, musíte přesně vědět, jak to udělat. Mercedes-AMG GT S je toho dalším důkazem.
Kapitoly článku:
Pokud si vybíráte rychlé auto, jedením z těch nejzajímavějších údajů je čas zrychlení z nuly na stovku. Ale nemyslete si, že jde o hodnotu, se kterou můžete počítat vždy a všude. Když si odmyslíme věci typu špatného počasí nebo mokré silnice, pořád platí, že vaše auto dosáhne na slibovaný údaj pouze někdy a vy musíte přesně vědět, jak toho docílit. Ukázalo to třeba nedávné měření nejrychlejší verze Škody Superb a měření Mercedesu-AMG GT S to pouze potvrdilo. Zde je ale situace ještě o něco komplikovanější.
Nové AMG GT v silnější verzi S nabídne výkon 375 kW (510 koní) při 6250 ot./min a vrchol točivého momentu 650 Nm dostupný od 1750 do 4750 ot./min. Maximální rychlost je 310 km/h a čas zrychlení z nuly na stovku stanovila automobilka na 3,8 s.
Silnější verzi AMG GT S poznáte třeba podle větších brzd. Hlavním rozdílem je ale vyšší výkon, který dosahuje na 510 koní
V průměru pod čtyři sekundy vždy, za 3,8 jenom někdy
Podobně jako mnoho jiných automobilů nabízí i Mercedes-AMG GT několik různých nastavení. Kromě režimu Individual, kde si můžete stvořit vlastní kombinaci, jsou zde režimy Comfort, Sport, Sport+ a Race. Podle konkrétní volby upravuje německé kupé nastavení motoru, převodovky, ESP, odpružení, pozici výfukové klapky, přítomnost systému start/stop a aktivaci/deaktivaci režimu jízdy, kdy převodovka vyřazuje na neutrál.
A teď si tipněte, který ze zmíněných režimů bude při akceleraci z nuly na stovku nejrychlejší a který nejpomalejší?
Vyzkoušeli jsme postupně vše na letišti Mnichovo Hradiště, vždy v jednom směru tak, abychom mohli výsledky porovnat, ale to zároveň také znamená, že konkrétní hodnoty nejsou úplně přesné. K tomu nám poslouží průměr více měření, ke kterému se dostaneme dále.
Různá nastavení znamenají různě rychlou akceleraci. Na tu nejrychlejší, tedy světle modrou, ale dosáhnete jenom občas
V grafu vidíte čtyři křivky. Červená odpovídá režimu Comfort, tmavě modrá představuje režimy Sport a Sport+, které vyšly v podstatě stejně, a zelená křivka je režim Race. Comfort je od začátku nejpomalejší, ale zajímavé je, že nakonec vůbec nejvyšší čas vykázal právě nejostřejší Race.
Jak vidíte z grafu, v režimu Race jsme neztratili při startu, což jsme očekávali, protože Race je benevolentnější vůči prokluzu kol, ale až kolem rychlosti 70 km/h. Upřímně si nejsem jistý tím, co by za touto skutečností mohlo stát, protože jsme jezdili vždy stejně, na stejné dráze, na suchém povrchu a vítr nefoukal. Za pozornost stojí i to, že do zmíněných 70 km/h je na tom Race téměř stejně jako režimy Sport a Sport+.
K dispozici máte režimy I, C, S, S+ a Race. Pokud chcete být skutečně rychlí a Race Start vám auto nechce povolit, zvolíte režim S nebo S+. Pokud chcete mít ze zrychlení největší radost, sáhnete po efektním režimu Race
Suverénně nejrychlejší start vykázala světle modrá křivka, o které ještě nebyla řeč. Jak asi tušíte, jde o akceleraci s využitím funkce Race Start, tedy systému, který obstará rozjezd za vás. Sluší se podotknout, že před tímto ostrým startem motor drží zhruba 4000 ot./min. To vám žádný jiný režim nedovolí. Mimochodem při tomto pokusu s funkcí Race Start se dostalo AMG GT S na stovku dokonce za 3,69 s.
Jenže s režimem Race Start souvisí jistá potíž. Nemůžete ho aktivovat vždy, kdy se vám zachce. Musí být splněno několik podmínek, přičemž kromě těch logických typu „musí být zavřené dveře“ jde především o provozní teplotu oleje motoru a převodovky. Je to samozřejmě kvůli ochraně techniky, ale je potřeba říci, že třeba při krátkém svezení s Porsche 911 Turbo S jsem si mohl vyzkoušet Launch Control mnohokrát za sebou a auto proti tomu vůbec neprotestovalo. To se ale nedá říci o AMG GT.
Race Start: Podmínky
- Zavřené dveře
- Nastartovaný motor
- Provozní teplota oleje motoru a převodovky
- ESP funguje
- Volant není natočený
- Auto stojí a řidič drží brzdový pedál
- Převodovka v režimu D
- Aktivovaný program S, S+ nebo Race
V našem případě se totiž Race Start odehrál jednou, pak už se místo hlášky o aktivace objevovala pouze hláška o tom, že funkce není dostupná a že mám navštívit uživatelskou příručku. Až po nějaké době mi systém povolil tuto funkci využít znovu. Protože jsem ale po ostrém startu vždy zajel pár kilometrů klidně, aby se vše ochladilo, nepředpokládám, že by problémem byla moc vysoká teplota oleje.
V uživatelské příručce je ale ještě jedna drobná poznámka. „Po několika použitích funkce Race Start těsně za sebou je Race Start nedostupný, dokud vůz neujede určitou vzdálenost“. Možná jsem dělal něco špatně, ale na základě mých zkušeností bych tuto větu opravil na „Po jednom použití je funkce nedostupná...“. Každopádně, ať už je důvod jakýkoliv, AMG GT S vám své maximální zrychlení dopřeje jen někdy.
S využitím funkce Race Start je akcelerace opravdu velmi zajímavá. Samozřejmě za předpokladu, že jezdíte na suchu. Na mokru je AMG GT S tak trochu nešťastné
Protože Race Start nebylo možné opakovat a tedy nebylo možné udělat průměr několika měření, měřil jsem zrychlení z nuly na stovku v režimu S+ s relativně klidným startem. Budiž ale AMG GT S ke cti, že i přesto je vůz schopen dostat se na stovku pod čtyři sekundy, byť jen těsně. Průměr skončil na hodnotě 3,93 s. Další údaje o zrychlení najdete v tabulce. Mimochodem průměr 0-200 km/h za 11,67 s není vůbec nezajímavý.
Mercedes-AMG GT S: akcelerace z místa |
0-50 km/h (s) |
1,93 |
0-100 km/h (s) |
3,93 |
0-200 km/h (s) |
11,67 |
Mercedes-AMG GT: zrychlení |
50-70 km/h (s) |
0,72 |
80-130 km/h (s) |
2,53 |
Na přiložených grafech si pak můžete prohlédnout ještě zrychlení z nuly na 270 km/h, více nám letištní plocha nedovolila. K tomu potřebovalo AMG GT 25,09 s. Z grafu je rovněž vidět, že elánu má motor i v těch nejvyšších rychlostech pořád na rozdávání.