TEST Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+ (320 kW): Jak správně vychovat dvě tuny a neztratit eleganci

CLS rozjelo novodobou vlnu čtyřdveřových kupé, která nám tu zahájila novou kategorii luxusních aut. Je i po letech vzorným nositelem této myšlenky?
Radosti
Solidní dynamika
Skvělé jízdní vlastnosti
Technologie na palubě
Starosti
Zbytečně tvrdý podvozek
Chtělo by to lepší sedadla
Vyšší spotřeba paliva
8  /10

Mercedes-Benz CLS si takřka ihned po představení v roce 2004 vysloužil přezdívku banán. Prostě tak vypadal. Nápad udělat kupé na základech třídy E, zakulatit zadní část a přidat zadní dveře se ale ukázal jako trefa do černého. Éra čtyřdveřových kupé s bezrámovými okny se naplno rozjela a podobně jako BMW X6 se ukázalo, že když máte styl, obhájíte si vyšší cenu i menší praktičnost.

Tvůrcem designu je Michael Fink a jeho skvělý nápad jezdí po silnicích dodnes. Za 18 let na trhu se CLS objevilo několik konkurentů, jedním z hlavních je třeba Audi A7, a také si prošlo třemi generacemi a naučilo se trochu praktičnosti s karoserií shooting brake. Ten už ale v současné nabídce není. První generace bude bezpochyby klasikou, čtvrtá zatím oficiálně oznámena nebyla. Důvodem může být i to, že zatímco po představení šlo o hit, posledních pár let prodeje klesají. Je tak na čase se rozloučit?

Banáne, vidím tě!

Je to už osmnáct let a silueta tvaru banánu i po tolika letech zůstala. CLS je stále designově velmi zajímavé auto, a za mě velmi povedené. Samozřejmě se ale trochu změnit muselo, třeba vzhledem k bezpečnostním regulacím už není čumák auta tak nízko, jako tomu bylo dříve. Vlastně se dá říct, že siluetě první generace nyní více odpovídá elektrické EQE, ale i CLS tam to čaro pořád má.

Je nicméně škoda, že si CLS nezachovalo boční linku, která lámala světlo a doprovázela siluetu střechy pod hranou bočních oken. Linka se táhla od předního blatníku k zadnímu světlu, nyní už je jen zespodu na dveřích. CLS si můžete pořídit s šesti motory, nabídka pokrývá úsporné diesely i silnější benzinové motory s pohonem zadních či všech kol. CLS je nanejvýš mild-hybridní, nejde tedy připojit do zásuvky.

Určitě vám neuniklo, že CLS prošlo během loňského jara faceliftem. Příliš se toho ale nezměnilo, všimnout si můžete třeba nového předního nárazníku nebo nových designů kol. Uvnitř je pak změna znatelnější, především díky novému volantu s dotykovými plochami a u AMG s šikovnými kulatými voliči pro důležité funkce. Můžete tak snadno získat přístup k vypnutí systému start/stop, parkovací kameře, manuálnímu režimu převodovky nebo klapkám výfuku a nesundat ruce z volantu. Druhý otočný volič slouží jízdním režimům.

Pobyt na palubě byl příjemný, nicméně s výhradami. Interiér je tady skvěle spasovaný, nicméně v první generaci bylo vidět trochu více detailů. I tak mi přijde interiér CLS stále jedním z nejlepších v rámci nabídky značky. Třeba ty výdechy ventilace, co tak uspokojivě cvaknou, když je chcete otevřít či zavřít a také cvakání tlačítek na klimatizaci. To se dá poslouchat pořád. Nebo když zavřete přihrádku na telefon a středový tunel se zacelí, v našem případě vyvedený v pianově černé barvě. Ano, on se časem zapatlá, ale když je čistý, je prostě hezký.

Nicméně mě tu trápily jemné prohřešky proti ergonomii. Kde jinde začít než u volantu se zmíněnými dotykovými tlačítky. I ty, Mercedesi, i ty… A pak je tu touchpad pro ovládání infotainmentu, se kterým nejste tak přesní. No a k samotnému displeji, respektive displejům, protože infotainment a digibudíky jsou spojené v jednom panelu: Mít mnoho funkcí v infotainmentu je samozřejmě super, ale tady je toho asi už moc. To máte revitalizační program, mnoho zobrazení přístrojového štítu, kinetiku sedadel, nastavení jízdního režimu Individual, displeje pro AMG Performance, mnoho nastavení ambientního osvětlení, telemetrii na okruh, desítky aplikací…

Nakonec tak stejně budete asi nejradši za hlasovou asistentku, která, jak jsem již několikrát psal, je asi tou nejlepší, co se dnes v autech objevuje. Pokyny vyslovené směrem k autu nemusí být robotické, auto vám rozumí a spolupráce se systémem tak spíše připomíná dialog. Je mi zima, naviguj mě tam a tam, co si myslíš o BMW, atd…

Pokud jde o ty tři písmenka v názvu tak zvenku je poznáte jednoduše. Vedle trochu jiných nárazníků vás okamžitě prozradí maska s vertikálním žebrováním zvaná Panamericana, kterou značka vrátila z minulosti jako signifikantní prvek svých AMG modelů. Uvnitř na vás čekají červené bezpečnostní pásy nebo volant potažený Alcantarou v oblasti úchopu.

Sedadla jsou bohužel slabým článkem auta. Jsou spíše pro objemnější postavy a příliš nedrží. Samotný posaz za volantem by také mohl být lepší, vadil mi široký středový tunel, kvůli kterému jsem měl pravou nohu lehce vychýlenou. Pokud jde o prostor, vpředu si není na co stěžovat, ale vzadu přetrvává negativum v podobě menšího místa na hlavu. S místem na kolena ale není problém. Třetí generace je už také brána jako pětimístné auto. Zavazadlový prostor je velkoryse dlouhý, ale má úzký nakládací otvor a je mělký.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Diskuze (3) Další článek: Hurikán Ian vypláchl z garáže nový McLaren P1. Majitel si ho užíval jen týden

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,