Mercedes A180 CDI: prestižní stěhovák (velký test)

Mercedes A180 CDI: prestižní stěhovák (velký test)

Kapitoly článku:


Z miniauta stěhovák

Oproti předchozí generaci se zvětšil také prostor pro zavazadla, který má nyní celých 435 litrů, navíc disponuje poměrně nízkou nakládací hranou a nastavitelnou hloubkou svého dna. Ale to není vše, pokud si připlatíte 12 tisíc Kč za systém Easy Vario Plus, můžete ve voze nejen sklopit, ale i postupně zcela vyndat všechna sedadla kromě řidičovo a získat až 1 995 litrů zavazadlového prostoru. Variabilita Áčka je opravdu pozoruhodná a dovoluje vytvořit v mžiku z komfortního vozu pro celou rodinu malý stěhovák.

  
Páté dveře by se mohly vyklápět o něco výše --- Zavazadlový prostor ukrývá již v základu hezkých 435 litrů
  
Sklopením zadních sedáků i opěradel vznikne zcela rovná ložná plocha

Vyjmutí sedadel je poměrně snadné, zejména těch zadních, u nichž lze sedák a opěradlo vyjmout oddělně a k celé operaci není zapotřebí příliš velké síly. U předního sedadla je to horší, zatímco sklopení jeho opěradla dopředu je velice snadné, vyjmutí už nikoli, neboť sedadlo jako celek je hodně těžké a dá zabrat i silnému chlapovi. Jak by si s ním poradila křehká žena, si nedokáži představit. Problémy s různou výškou prostoru navazujícího na zavazadelník podle toho, zda zadní sedačky pouze sklopíte nebo zcela vyjmete, řeší již zmíněná nastavitelná výška podlahy kufru, která si poradí s oběma situacemi.

  
Sklopit lze i pravé přední sedadlo, které následně můžete vyjmout. Vzniknuvší prostor svým objemem ataktuje hranici 2000 litrů.
  
Jedno sedadlo stačí --- Pohled do jeskyně zepředu --- Vyndané sedačky pěkně na hromádce
 

Dokonalý diesel?

Nabídka motorů pro třídu A čítá prozatím šest motorů – tři benzínové a tři dieselové. Zatímco do verzí A150, A170 a A200 dostanete benzínový agregát o objemu 1.5, 1.7 a 2.0 litru, dieselové verze trochu matou tělem a od A160 CDI po A200 CDI obsahují jen různě naladěné naftové dvoulitry o výkonu 60 - 103 kW. Brzy by se měl objevit i vrchol nabídky v podobě přeplňovaného dvoulitrového benzínu s poměrně brutálním výkonem 142 kW posazeným do pouhých 4 800 otáček. My jsme se museli spokojit s verzí A180 CDI s výkonem 80 kW dosahovaným v 4 200 ot., maximálním točivým momentem 250 Nm posazeným mezi 1 600 a 2 600 ot. a manuální šestistupňovou převodovkou.

Po nastartování motor zaujme akusticky příjemným a kultivovaným chodem i za nízkých teplot, platí to ale pouze při poslechu zvenku. Uvnitř je motor slyšet více než je zdrávo, zejména v určitých pásmech nízkých a středních otáček, a nebude vám za jízdy dělat příjemného společníka. Úroveň hluku není vyloženě nepříjemná a nebude tím, co vás bude za jízdy neustále obtěžovat, je ale rozhodně daleko vyšší než bych čekal a je smutné konstatovat, že např. nedávno testovaný Peugeot 307 1.6 HDi byl odhlučněn v celém spektru otáček znatelně lépe. Áčku pomohou až vysoké rychlosti a dlouhá šestka, která dostane hluk motoru do mezí, ve kterých jej zastíní aerodynamický svist a hluk od pneumatik. Od Mercedesu bych ale určitě čekal více. Přenos vibrací do interiéru je na rozumné úrovni, řadící páku zcela míjí, s volantem a spojkou občas jemně zatřese.

  
Dvoulitrový diesel se svým charakterem řadí k absolutní špičce --- Všimněte si absence jakéhokoli odhlučňovacího materiálu na víku motorového prostoru

Výraznější zvukový projev je však tím jediným, co lze naftovému dvoulitru vyčíst. Především průběh jeho výkonu je skvělý, motoru vůbec nevadí extrémně nízké otáčky tak jak je pro dnešní diesely obvyklé, a ochotně pracuje již od 1 000 ot. Přitomnost turba se začne projevovat mezi 1 600-1 800 ot., kdy dojde k citelnému nárůstu výkonu. Motor si ale odpouští jakékoli nepříjemné kopance a příjemně a rovnoměrně táhne až do 4 500 ot., kde pozvolna poleví. Rozsah využitelných otáček je vskutku mimořadný a lineární nárůst výkonu připomene skvěle vyladěný benzínový motor. Je příjemné udržovat otáčky motoru v oblastech maximálního výkonu a točit jej od 3 000 do 4 500 ot., kde dodá vozu dostatečnou dynamiku, a přitom vědět, že pokud vám otáčky spadnou níže, motoru nebude chybět chuť k životu ani tam.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud