Mercedes A180 CDI: prestižní stěhovák (velký test)

Mercedes A180 CDI: prestižní stěhovák (velký test)

Není to tak dávno, co prestižní výrobci zavítali do vod nižší střední třídy. Zatímco koncurence zvolila pouze luxusní klasiku, Áčko od mercedesu šlo vlastní cestou a svými prodeji všechny zastínilo. Má nová generace šanci na tuto tradici navázat?

Kapitoly článku:


Jestliže jsem nedávno v testu BMW 116i zmínil, že bavorská značka má image výrobce velkých limuzín, o Mercedesu to platí dvojnásob. Pod trojcípou hvězdou si lidé obvykle představí přerostlou limuzínu plnou luxusních materiálů, nejlépe s velkým silným motorem a automatickou převodovkou. Jak do tohoto vidění zapadá třída A? Po pravdě řečeno nijak, není velká, nemá velké motory a v našem případě neměla ani automatickou převodovku. Přesto má svou logiku, typický zákazník Mercedesu přece má i manželku, děti a koneckonců i sám potřebuje občas jezdit jen po městě a pro nic z toho nejsou třidy E či S zrovna ideální.

U Audi kdysi přišli na to, že jim takoví zákazníci utíkají ke konkurenci a zakrátko byla na světě Audi A3. Co na tom, že šlo jen o převlečený čtyřkový Golf, čtyři kruhy na čelní masce mají své kouzlo. A3 byla úspěšná a Mercedes na sebe nedal dlouho čekat. Nenabídl ale klasický kompakt či pouhé supermini pro drahé polovičky svých zákazníků, ale do menšího auta s vyšší karoserií dostal prostor mnohem většího vozu, který jej předurčoval k tomu být více než příměstským přibližovadlem a vzhledem ke svému prostoru mohl klidně být jediným autem v rodině. To se psal rok 1997 a originální Áčko před sebou mělo zářnou budoucnost.

  
Oproti předchozí geberací nové Áčko narostlo a opticky působí mnohem dospělejším dojmem

Jenže pak přišla velká aféra s převrácením vozu při losím testu a pověst malého Mercedesu se zdála být navždy zničena. U prestižních značek ale běžná pravidla neplatí, Áčko dostalo do základu ESP, losí test napodruhé zvládlo, po stažení z prodeje se v roce 1998 vrátilo za nablýskaná skla autosalónů a rychle se stalo prodejně velmi úspěšným vozem - za dalších šest let se jej prodalo 1,1 milionů kusů. V roce 2004 se objevilo nové Audi A3 a úplně nové BMW 1, které nejen kvalitou jízdy, ale především materiály v interiéru Mercedes A jasně deklasovaly. Ale ve Stuttgartu již dávno předtím neotáleli, a tak ještě před začatkem podzimu mohli přijít s jasnou odpovědí jménem noví třídy A. Původní koncepce zůstala zachována, Áčko ale opticky povyrostlo, dospělo a nabídlo novou techniku i kvalitu. Jak moc se nový model povedl se podíváme v testu verze A180 CDI v provedení Avantgarde.

Tip: Kompletní přehled pořízených fotografií najdete na konci článku ve fotogalerii.

  
Nová záď vypadá lépe, zadní sklo nezsahuje hluboko do C-sloupku jako u první generace

Rozvíjej se poupátko

Pokud se na nové Áčko podíváte zepředu, alespoň na chvíli zapochybujete, zda jde opravdu o nástupce nejmenšího mercedesu. Ačkoli je nová generace v každém směru opravdu větší – délka narostla o 23 a šířka o 5 cm – opticky se zdá být ještě mnohem mohutnější. Může za to především nové pojetí přídě s protáhlými světlomety posazenými do rohů karoserie a výrazně zasahujícími až do předních blatníků. Díky citelné změně rozchodu (vpředu o 6 a vzadu o celých 10 cm) jsou nyní přední i blatníky více vysazeny z profilu karoserie, což vozu dále přidává na majestátu a navíc se zdá být již na pohled mnohem stabilnější než předchozí generace.

   
Příplatková 16" kola --- Kapkovité přední světlomety zasahují až do vypouklých blatníků--- Stěrače

Boční profil vozu s kraťučkou přídí a celkově malými převisy karoserie zůstal zachován a k zásadním změnám nedošlo ani v případě zádě. Zde byl pouze trochu zmírněn negativní sklon C-sloupku a umístění zadních světel. Ta byla posazena o něco výše a podobně jako ta přední zasahují do bočních blatníků, což se i zde projevilo optickým zmohutněním. Malé Áčko nám zkrátka hodně povyrostlo a kde nepřibyly centimetry, došlo alespoň na optické působení. Jestliže se u první generace hovořilo o supermini s prvky MPV, u té nové si již nejsem jist, zda jej nenazvat spíše MPV s prvky supermini. Vůz si opticky nic nezadá s auty jako Renault Scenic nebo Ford Focus C-Max. Zatímco ve starém Áčku jsem si připadal, jako bych si půjčil vůz od manželky, v tom novém mám pocit, jako bych řídil auto pro celou rodinu a další řádky vás přesvědčí o tom, že to nutně nemusí být jen pocit.

  
Ostřikovače xenonů v akci --- Boční blikače našly místo ve zpětných zrcátkách --- Vše otevřeno

Konečně kvalita

Jestli se předchozí generaci Mercedesu třídy A něco vyčítalo, bylo to pojetí interiéru a kvalita použitých materiálů. Vzhledem k image značky to byla dost nepříjemná nálepka a Mercedes nemohl u nové generace nic ponechat náhodě. A také neponechal, různé patvary a nečekané záhyby jsou novému Áčku zcela cizí a designu interiéru nyní vládnou jednoduhé a čisté tvary. Složitějších rysů se dočkala pouze vrchní část palubní desky, na které najdete krom klasické kapličky přístrojové desky také menší výstupek navazující na středovou konzolu a jeden příčný schod pro optické zmenšení. Zbylým částem jasně vládne obdelník, který připomene středová konzola, výdechy ventilace, schránka před spolujezdcem i prvky výplní dveří.

  
Interiér se změnil oproti předchozí generaci k nepoznání, vládne mu umírněný design a vysoce kvalitní materiály

Na přístrojové desce najdete čtyři běžné budíky s hliníkovými lemy a velký displej palubního počítače. Široká středová konzola je ztvárněna veskrze klasicky s integrovaným autorádiem v horní časti a ovladači ventilace v té dolní. Na středovou konzolu téměř plnule navazuje středový tunel s několka odkládacími prostory a nastavitelnou loketní opěrkou, potěší i výplně dveří s velkými kapsami vpředu i vzadu. Co je však nejdůležitější, v celém interiéru se nachází pouze prvotřídní materiály, kterými se vůz hrdě hlásí k odkazu svých větších bratříčků. O tvrdý či lesklý plast prakticky ani nezavadíte a vaše prsty i oči si budou moci užívat různých materiálů působících příjemné na pohled i omak. Interiéru nového Áčka lze jen těžko něco vyčíst, jeho klasické tvary a kvalitní materiály z něj konečně dělají ten pravý mercedes.

   
Tříramenný volant vypadá skvěle, ale má trochu velký průměr --- Klasické přístroje i velký palubní displej jsou dobře čitelné

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud