Mercedes 24/100/140 PS: s geny od Porscheho

Reprezentační vozy představené v roce 1924 poháněly šestiválcové motory se zdvihovým objemem 4,0 nebo 6,2 litru.

V roce 1922 opustil Paul Daimler po rozporu s dozorčí radou společnost DMG a na jeho místo nastoupil Ferdinand Porsche, který předtím působil u značky Austro Daimler. Jeho prvním konstrukčním počinem ve Stuttgartu byly nové luxusní vozy Mercedes.

Reprezentační vozy představené v roce 1924 byly poháněny šestiválcovými motory se zdvihovým objemem 4,0 nebo 6,2 litru. Oba modely se lišily také rozvorem (kvůli většímu motoru bylo nezbytné prodloužit rozvor o 120 mm, hmotnost podvozku vzrostla o 100 kilogramů), celkovou délkou a odlišným zpracováním detailů karoserie.

Progresivní konstrukce motoru

Základní technická koncepce nových šestiválcových motorů vycházela z typu AD 617, který Porsche zkonstruoval ještě u společnosti Austro Daimler. Mezi společné rysy patřila například lehká kliková skříň ze siluminu (slitina Al-Si) se suchými litinovými vložkami válců, klikový hřídel s pouhými čtyřmi ložisky a odnímatelná hlava válců s vačkovým hřídelem poháněným svislým hřídelem na straně spojky, který ovládal prostřednictvím vahadel ventily uspořádané v řadě.

Klepněte pro větší obrázek

Přestože byly cenově dostupnější čtyřlitrové modely samozřejmě žádanější, pro image výrobce měl mnohem větší význam prestižní typ Mercedes 24/100/140 PS (po fúzi v červnu 1926 Mercedes-Benz 24/100/140 PS). Jeho motor byl při potřebě maximálního výkonu přeplňován mechanickým dmychadlem typu „Roots“, které bylo připojováno lamelovou spojkou. Řidič tak měl k dispozici nejvyšší výkon 103 kW (140 k), bez „dopingu“ muselo stačit 74 kW (100 k).

Vůz pro společenskou smetánku

V letech 1926 až 1928 stál podvozek typu 24/100/140 PS 19 250 říšských marek (RM), zatímco nejdražší uzavřená limuzína Pullman s 6/7 sedadly stála 27 275 RM. Přímo z výroby byly dodávány rovněž pětimístné a sedmimístné otevřené cestovní vozy včetně variant s odnímatelnou střešní nástavbou Pullman a 6/7místná kupé, nicméně celá řada podvozků dostala karoserii od prestižních nezávislých karosáren, neboť tento Mercedes patřil ve své době mezi nejluxusnější vozy určené pro nejvyšší vrstvy tehdejší společnosti.

Klepněte pro větší obrázek 

Speciální limuzínu Pullman s vysokou střechou si nechal vyrobit například říšský prezident Paul von Hindenburg, který měl ve vozovém parku rovněž kabriolet Pullman. Mezi prominentní zákazníky patřil také švédský král Gustav, španělský král Alonso, skladatel Richard Strauss či průmyslník Oscar R. Henschel.

V roce 1928 se z typu 24/100/140 PS stal typ 630, jehož typové označení odpovídalo přibližně zdvihovému objemu motoru (skutečný objem byl ovšem jen 6240 cm3). Za příplatek 2000 říšských marek se pod jeho kapotu montoval výkonnější motor z modelu K (118 kW/160 k). Toto provedení bylo až do října 1930, kdy se objevil „Velký Mercedes“, vlajkovou lodí v nabídce osobních vozů společnosti Daimler-Benz AG. Výroba verze o výkonu 103 kW (140 k) byla ukončena již v roce 1929. Celkem bylo v letech 1924 až 1930 vyrobeno 1197 reprezentačních vozidel této řady.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

dnes | Daniel Havlina | 7 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků