17
Fotogalerie

Mercedes 190 (W110) „Heckflosse“ (1961): předchůdce třídy E

Předobrazem dnešní střední řady Mercedes-Benz třídy E se stal před více než 50 lety model W110. Ihned obdržel přezdívku „heckflosse“, kterou mu vydobylo tvarování zadních nárazníků s náznakem v té době populárních ploutví.

Kapitoly článku:


Prapůvod dnešní třídy E

Řada W110 s levnějšími, čtyřválcovými motory se veřejnosti představila v dubnu roku 1961 v podobě sedanů 190 a 190D a nahradila typy W120 a W121. V půli roku 1965 došlo k její dílčí modernizaci, kdy se zároveň značení změnilo na 200 a 200D (písmeno D značilo použití vznětových motorů, jejichž rozšíření i do dražších vozů je zásluhou také značky Mercedes-Benz).

Mercedes W110 1961 1.jpgMercedes W110 1961 2.jpgMercedes W110 1961 3.jpg
První vozy řady M-B W110 měly blinkry na horní hraně předních blatníků, vlevo v jednom celku se zpětným zrcátkem

Ve stejné době se v nabídce objevilo šestiválcové provedení 230, ale vozy řady W110 se pak vyráběly jen do roku 1968, kdy na jejich místo v továrně v Sindelfingenu nastoupila zcela nová generace W115 se základními typy 220 a 220D. Přesto je dnes „heckflosse“ v rámci hierarchie značky Mercedes-Benz považován za průlomový model.

Stanovil totiž dodnes platná kritéria stuttgartské střední třídy, navíc šlo o vůbec první Mercedes, jenž byl v rozsáhlé míře zkoušen nárazovými testy, aby posádce poskytl co nejlepší ochranu v případě havárie. Byla to doba velkého rozmachu značky Mercedes-Benz, kdy její výrobky začaly zaplavovat nové trhy včetně těch amerických. Během pouhých devíti let tedy vznikl bezmála milion vozů řady W110. Ale vraťme zpět na začátek.

Mercedes W110 int 2.jpgMercedes W110 int 3.jpgMercedes W110 int 4.jpg
K dispozici mohl být na palubě i telefon

V roce 1956 dostal šéfkonstruktér Fritz Nallinger za úkol navrhnout „vůz střední třídy“. Ve dnech 13., 17. a 18. září téhož roku probíhala ve Stuttgartu intenzivní jednání o jeho podobě. Nallinger dostal jasné propozice: automobil má působit nadčasově a lehce italsky, ale při zachování jasné náležitosti k značce Mercedes-Benz.

Auto postavené kolem interiéru

Vůz měl disponovat bezpečnou karoserií s jakousi ochrannou klecí kolem posádky a jeho vznik bude probíhat „zevnitř ven“, tedy od interiéru ke karoserii. Podle těchto požadavků se rozběhl vývoj ve všech odděleních Mercedesu. Tým Josefa Müllera se pustil do výběru a úprav stávajících pohonných jednotek, Rudolf Uhlenhaut se svými kolegy se zaměřili na rekonstrukci podvozku včetně vývoje zcela nové brzdové soustavy a Karl Wilfert se pustil do stavby bezpečné karoserie.

Bez zajímavosti není, že v jeho týmu tehdy začínal dnes již proslulý stylista Bruno Sacco, který se stal v roce 1974 šéfkonstruktérem u Daimleru a až do svého odchodu (1999) byl zodpovědný za vzhled každého osobního i užitkového Mercedesu. Základní tvary nového vozu byly načrtnuty v průběhu roku 1957 a již v lednu roku následujícího na silnice vyjely první, ručně postavené zkušební prototypy.

Mercedes W110 1965  200D.jpgMercedes W110 1965  200D 1.jpg
Mercedes-Benz 200D z roku 1965

Během několika měsíců najely dohromady přes 3 miliony kilometrů v rozmanitých provozních podmínkách. Tyto zkušební jízdy nezůstaly stranou zájmu zvídavých novinářů, které nezmátly falešné svítilny ani matoucím dojmem působící oválné masky chladičů. Z doby těchto jízdních zkoušek proto pochází celá řada více či méně kvalitních špionážních snímků, na kterých se výhradně tmavě zeleně lakované prototypy objevovaly nejčastěji ve společnosti vozů Mercedes-Benz z tehdejší běžné produkce.

Ještě na počátku roku 1959 koncern Daimler vehementně popíral spekulace o přípravě nové modelové řady, nicméně v lednu toho roku pánové Nallinger, Uhlenhaut, Müller a Wilfert usedli za volanty prototypů a vyrazili na společnou zkušební jízdu ze Stuttgartu přes Alpy do Naples, aby osobně odzkoušeli, zda jsou vozy W110 připraveny pro sériovou výrobu. Stroje se osvědčily a nic nebránilo jejich premiéře již na frankfurtském autosalonu v následujícím roce.

Ploutve pro snazší couvání

Nové Mercedesy W110 v sobě pojily vlivy tehdejších italských karosářů, zejména Pininfarinových staveb Fiat 1800/2100 či Peugeotu 404, nicméně ani vlivy dominantní americké školy nezůstaly nepovšimnuty a projevily se zejména ve zvýrazněných „ploutvích“ na hranách zadních blatníků a chromovaných doplňcích. Pravdou ale zůstává, že se Wilfertově týmu podařilo nejen skloubit evropské a americké styly, ale zároveň je doplnit specifickými rysy značky Mercedes-Benz v dokonalé a vyvážené harmonii.

Mercedes W110 1961 4.jpgMercedes W110 1967 230.jpg
Srovnání zadníchz částí karoserie: vlevo původní provedení z roku 1961, vpravo modernizovaná verze z roku 1967

O „ploutvích“ přitom zástupci Mercedesu tvrdili, že jde o prvky primárně usnadňující řidiči orientaci při couvání, nicméně podobnost s rysy amerických vozů byla až příliš patrná. Výroba vozů Mercedes-Benz 190 a 190D byla zahájena v červnu roku 1961. Zvláště u řidičů taxislužeb se nové stroje těšily výraznému zájmu, oproti starším vozům 190D se vyznačovaly výkonnějším vznětovým motorem OM621, ale především citelně prostornějším prostorem pro cestující a jejich zavazadla.

Zvenčí, především tedy z profilu, nebylo vozy 190 od verzí 220 vůbec snadné rozeznat. Sdílely dokonce i stejná lisovaná plechová kola s jednoduchými lakovanými poklicemi. Pokud byla karoserie opatřena dvoubarevným lakem, byly poklice obvykle zbarveny v odstínu odpovídajícímu horní části karoserie. Poměrně citelně se však lišila příď, jednoduché paraboly světlometů i prosté nárazníky do značné míry připomínaly vozy předchozí generace.

Za příplatek se dodávala přední mlhová světla montovaná přímo pod hlavní světlomety a po roce 1962 byl jejich tvar mírně zaoblen. První vozy měly boční blinkry umístěny na předních blatnících a zpětná zrcátka přichycena k nim, po roce 1963 se však zrcátka přesunula na dveře, takže byla řidiči snadněji po ruce. U pozdějších vozů W110 se pak blinkry přestěhovaly do míst pod předními světly.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud