Megatest Fiatu Stilo Multiwagon: kombi jako hrom

Megatest Fiatu Stilo Multiwagon: kombi jako hrom

Kapitoly článku:


Motor – ideální kompromis

Pod kapotou testovaného vozu se ukrýval napříč uložený zážehový čtyřválec se zdvihovým objemem 1596 cm3. Maximální udávaný výkon činí 76 kW/102 k, nejvyšší točivý moment dosahuje hodnoty 145 Nm při 4000 ot./min. Tolik základní údaje o motoru. Benzínová 1.6 se zdála od začátku ideálním kompromisem mezi dynamickými vlastnostmi automobilu a snesitelnou spotřebou. Zaleží pouze na vaší momentální náladě, zda povedete automobil k dynamičtější jízdě, nebo zvolíte klidnější tempo.

     
Benzínová 1.6 16V je ideální kompromis mezi dynamickými vlastnostmi vozu a rozumnou
spotřebou

Dobře odhlučněný motor se rád vytáčí, takže nejlepší výsledky od něho můžete očekávat okolo 4000 ot./min (při takových otáčkách je ale hluk pronikající do interiéru znatelně vyšší). Pokud se rozhodnete pro dynamický styl jízdy, s plynem nízko podlaze, zážehový agregát se čtyřventilovou technikou vašemu požadavku ochotně vyhoví. S 1370 kg těžkým Multiwagonem dokáže 1.6 16 V pořádně zacvičit. Motor je pružný, v mém případě přenášela jeho výkon na přední kola pětistupňová manuální převodovka.

Děr se bát nemusíte

Podvozek Multiwagonu mě velice příjemně překvapil. Oproti hatchbacku je o něco měkčí, což způsobuje mírné naklánění v zatáčkách. Náklony však nepřesahují únosnou mez, takže i ostrými zákrutami propluje Multiwagon bez problémů. To, že auto v zatáčkách i při vyšších rychlostech opravdu sedí a kombi se nijak dramaticky nenaklání, jsem si ověřil na klikatých cestách moravských Beskyd.

Měkčí ladění podvozku se samozřejmě odráží na způsobu, jakým se Multiwagon vypořádává s nerovnostmi na vozovce. Na rozdíl od Fiatů staršího data výroby nepocítíte v interiéru každý kamínek. Výrazný posun k lepšímu okusíte doslova a do písmene na vlastní kůži. Ani cesta plná děr vám nezkazí požitek z jízdy. Fiat Stilo Multiwagon proplouvá všemi nástrahami českých vozovek bez mrknutí oka.

Sečteno a podtrženo, cestování se Stilem je vskutku příjemné. Dlažební kostky, jízda po „panelové“ dálnici ve 170 km rychlosti ani zdolávání vozovek děravých jako ementál Multiwagonu nevadila a posádce nedalo italské kombi ztížené podmínky téměř pocítit. K tomu všemu ještě přičtěte vynikající výhled z kabiny, díky němuž máte dokonalý přehled o dění na vozovce. Orientační měření zrychlení z 0 na 100 km/h přineslo údaj jen nepatrně vyšší než udává výrobce  - 11,6 (2 osoby), maximální rychlost činila 185 km/h.

Účinné brzdy

Fiat Stilo Multiwagon je osazen čtyřmi kotoučovými brzdami. Nástup brzdného účinku je pozvolný, pokud chcete prudce zabrzdit, rozhodně nestačí brzdový pedál jen tak polechtat. V kombinaci s brzdovým asistentem dělají čtyři kotouče divy. O to, že nezabrzdíte, se určitě bát nemusíte. Dokonalá práce brzd mně v průběhu testu zachránila před srážkou. V testovaném voze nechybělo samozřejmě ABS, rozdělovač brzdného účinku EBD a elektronický stabilizační systém ESP včetně protiskluzového systému ASR.


Stilo Multiwagon zespodu

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Doporučujeme

Články odjinud