Kapitoly článku:
- Design - posun k lepšímu, rozměry, poprvé za volantem
- Zpracování interiéru, palubní deska, praktičnost materiálů
- Přístrojová deska a její podsvícení, nepohodlná sedadla
- Polstrování, vrzající klička, spousta odkládacích ploch
- Zavazadlový prostor, jeho velikost, využitelnost, přístupnost
- Charakteristika motoru, dobré jízdní vlastnosti, brzdy
- Řadicí páka, posilovač, spotřeba, citlivá elektronika
- Boj na ostří nože, kompletní popis výbavy, ceny
Motor – ideální kompromis
Pod kapotou testovaného vozu se ukrýval napříč uložený zážehový čtyřválec se zdvihovým objemem 1596 cm3. Maximální udávaný výkon činí 76 kW/102 k, nejvyšší točivý moment dosahuje hodnoty 145 Nm při 4000 ot./min. Tolik základní údaje o motoru. Benzínová 1.6 se zdála od začátku ideálním kompromisem mezi dynamickými vlastnostmi automobilu a snesitelnou spotřebou. Zaleží pouze na vaší momentální náladě, zda povedete automobil k dynamičtější jízdě, nebo zvolíte klidnější tempo.
Benzínová 1.6 16V je ideální kompromis mezi dynamickými vlastnostmi vozu a rozumnou
spotřebou
Dobře odhlučněný motor se rád vytáčí, takže nejlepší výsledky od něho můžete očekávat okolo 4000 ot./min (při takových otáčkách je ale hluk pronikající do interiéru znatelně vyšší). Pokud se rozhodnete pro dynamický styl jízdy, s plynem nízko podlaze, zážehový agregát se čtyřventilovou technikou vašemu požadavku ochotně vyhoví. S 1370 kg těžkým Multiwagonem dokáže 1.6 16 V pořádně zacvičit. Motor je pružný, v mém případě přenášela jeho výkon na přední kola pětistupňová manuální převodovka.
Děr se bát nemusíte
Podvozek Multiwagonu mě velice příjemně překvapil. Oproti hatchbacku je o něco měkčí, což způsobuje mírné naklánění v zatáčkách. Náklony však nepřesahují únosnou mez, takže i ostrými zákrutami propluje Multiwagon bez problémů. To, že auto v zatáčkách i při vyšších rychlostech opravdu sedí a kombi se nijak dramaticky nenaklání, jsem si ověřil na klikatých cestách moravských Beskyd.
Měkčí ladění podvozku se samozřejmě odráží na způsobu, jakým se Multiwagon vypořádává s nerovnostmi na vozovce. Na rozdíl od Fiatů staršího data výroby nepocítíte v interiéru každý kamínek. Výrazný posun k lepšímu okusíte doslova a do písmene na vlastní kůži. Ani cesta plná děr vám nezkazí požitek z jízdy. Fiat Stilo Multiwagon proplouvá všemi nástrahami českých vozovek bez mrknutí oka.
Sečteno a podtrženo, cestování se Stilem je vskutku příjemné. Dlažební kostky, jízda po „panelové“ dálnici ve 170 km rychlosti ani zdolávání vozovek děravých jako ementál Multiwagonu nevadila a posádce nedalo italské kombi ztížené podmínky téměř pocítit. K tomu všemu ještě přičtěte vynikající výhled z kabiny, díky němuž máte dokonalý přehled o dění na vozovce. Orientační měření zrychlení z 0 na 100 km/h přineslo údaj jen nepatrně vyšší než udává výrobce - 11,6 (2 osoby), maximální rychlost činila 185 km/h.
Účinné brzdy
Fiat Stilo Multiwagon je osazen čtyřmi kotoučovými brzdami. Nástup brzdného účinku je pozvolný, pokud chcete prudce zabrzdit, rozhodně nestačí brzdový pedál jen tak polechtat. V kombinaci s brzdovým asistentem dělají čtyři kotouče divy. O to, že nezabrzdíte, se určitě bát nemusíte. Dokonalá práce brzd mně v průběhu testu zachránila před srážkou. V testovaném voze nechybělo samozřejmě ABS, rozdělovač brzdného účinku EBD a elektronický stabilizační systém ESP včetně protiskluzového systému ASR.
Stilo Multiwagon zespodu