42
Fotogalerie

Megatest 11 kombi nižší střední třídy: Nejlepší je Octavia

Kapitoly článku:


5. Peugeot 308 SW

Jedno z nejnovějších aut v testu nás uchvátilo tam, kde jsme to čekali nejméně: při jízdě. Je tiché, má velký smysl pro svižné protahování se zatáčkami a naprosto excelovalo ve vyhýbacím manévru. Navíc má výborný motor a dostatečně prostorný interiér.

Nedořešené upevnění dětské sedačky bychom mu ještě odpustili, na rozdíl od podivné ergonomie řidičova pracoviště. A zaskočilo nás, že s požadovanou výbavou vychází dost draho – v minulém dílu skončila 308 až druhá od konce. Akční a zejména neoficiální ceníky možná vyprávějí jiný příběh, ale to by se pak mohl ozvat Ford i další. My jsme brali v úvahu jen stálé oficiální ceny.

97462874.JPG170044681.jpg145264694.JPGUmístění Peugeotu bylo shodné v obou žebříčcích

4. Volkswagen Golf Variant

Bramborová medaile pro auto, které všichni včetně nás pořád dokola označují za etalon v segmentu? Inu, dojem z interiéru a z jízdy není všechno, zejména ne v tomto testu, a kromě toho – Variant nikdy nebyl jízdně tolik přesvědčivý jako krátká verze Golfu.

Testované auto hodně doplatilo na malá kola s nevhodnými pneumatikami, ale silnou stránkou Golfu není třeba ani přístup do zavazadelníku a prostornost je jen průměrná – navzdory největší vnitřní šířce vpředu. A jak lze očekávat, cenově se Golf nepodbízí, zejména když trváte na rozsáhlé výbavě. 

699298218.JPG458480600.jpg724273408.JPGAni v případě Volkswagenu nemělo čtenářské rozložení vah vliv na umístění

3. Kia Cee'd SW

Pamatujete si z předchozích dílů nějakou disciplínu (s výjimkou záruky), ve které by Kia vyloženě zazářila? Vidíte, tak se dosahuje dobrého umístění. Třeba bez zářných výsledků, ale vyrovnanými výkony v různých disciplínách.

Kia zabodovala zejména v hodnocení vnitřního prostoru a také v porovnání cen a nákladů, což ve výsledku bohatě vykompenzovalo její horší schopnosti na silnici. Mimochodem, fakt, že mezi Cee'd a prakticky totožný Hyundai, byť v jiné výbavě a specifikaci, se vklínila dvě jiná auta, ilustruje, jak vyrovnané je vzájemné rozložení sil v segmentu. 

154237538.JPG404642878.jpg147593816.JPGBronz je určitě úspěch, ale přesto může Kia cítit drobnou hořkost – podle našeho pořadí by Cee'd stanul ještě o stupínek výš

2. Seat Leon ST

Jak to, že Leon skončil výš než Golf, který by měl být podle koncernové logiky dokonalejším produktem? Hlavně proto, že v testované konfiguraci opravdu moc hezky jezdil a cenová politika importéra z něj dělá velmi lákavou nabídku. Zvlášť když náklady na předepsané prohlídky do 100 000 km jsou druhé nejnižší v testu.

V případě Seatu jsme dodatečně upravili údaj o výšce zavazadlového prostoru (podrobněji viz příslušnou část megatestu). Tím Seat získal další čtyři body k dobru, ale na výsledné pořadí to nemělo žádný vliv.

124592480.JPG456039681.jpg751328483.JPG Leon ST odjíždí z megatestu se stříbrnou medailí

1. Škoda Octavia Combi

O vítězi bylo přece rozhodnuto předem, že ano? Bez ohledu na poznámky některých čtenářů v diskuzích by nám ve skutečnosti vyhovovalo, kdyby test dopadl jinak, protože pak bychom snad nemuseli čelit takovýmto směšným a (jak by vám potvrdil kterýkoliv skutečný insider) zcela nepodloženým podezřením. Přece ale nebudeme ovlivňovat výsledky jen proto, abychom demonstrovali svoji nezávislost? 

Až v průběhu tohoto testu jsme si naplno uvědomili, jak chytře je Octavia Combi navržená a umístěná na trhu. Ve skutečnosti snad ani není možné vymyslet kombinaci objektivních, měřitelných kritérií, ze kterých by nevyšla jako nejlepší ve třídě: Největší maximální objem kufru. Nejdelší ložná plocha. Největší prostor pro nohy vzadu. Nejnižší servisní náklady…

Dokonce i v drobnostech jako instalace dětské sedačky, odkládací plochy nebo přehlednost ovládacích prvků vychází Octavia jako nejlepší nebo jedna z nejlepších. A má bez debat výborné jízdní vlastnosti včetně chování v extrémních situacích.

Ano, při skutečném používání zjistíte, že občas se konstruktéři uchýlili ke zkratkám, aby splnili tabulkové cíle za cenu horší reálné využitelnosti.

Podélný prostor vzadu je možná nejdelší široko daleko, ale sezení na krátkém, nízko položeném sedáku moc příjemné není. Ačkoliv podle hlukoměru patří do středu pole, vaše ucho bude trvat na tom, že dělá za jízdy největší randál. (Podle našich informací byla Škoda za vnímanou hlučnost svých produktů kritizována i nejvyšším vedením skupiny VW při srovnávacích jízdách pro management).

Ovladatelnost je vykoupena ne právě oslnivým komfortem odpružení, ačkoliv dnes prodávané Octavie s upravenými tlumiči jsou na tom daleko lépe než jankovité kusy z počátku výroby. A raději nebudeme pitvat příliš do hloubky, jakým způsobem, respektive za cenu vypuštění jakých úkonů ze servisního plánu, si Škoda pomohla k nejnižším servisním nákladům na 100 000 km. 

577177725.JPG582793059.jpg727012455.JPG
Je to oficiální: Octavia Combi nabízí vítěznou kombinaci vlastností

Takové dílčí nedostatky mohou být pro jednotlivce v konkrétních případech legitimním důvodem, proč dát přednost jinému autu. Těžko ale změní něco na tom, že nejvyváženější kombinaci jízdních, užitných a provozních vlastností ze všech testovaných kombi nižší střední třídy nabízí právě Škoda Octavia Combi.

Doporučujeme

Články odjinud