42
Fotogalerie

Megatest 11 kombi nižší střední třídy: Nejlepší je Octavia

Kapitoly článku:


Jak jsme vyhodnotili průzkum mezi čtenáři

V předchozím dílu seriálu jsme čtenáře vyzvali, aby navrhli, jak se mají jednotlivé zjištěné vlastnosti a parametry promítnout do celkového hodnocení. V prvním formuláři jsme se ptali na váhy základních okruhů, v druhém na podrobnější skupiny parametrů.

Dostali jsme přes šest set návrhů. To je už dostatečný počet, abychom pro výpočet „čtenářských vah“ mohli použít medián místo průměru. Jeho výhodou je menší citlivost na extrémní hodnoty. Zjištěné váhy jsme pak ještě výpočtem rozprostřeli do škály 0–100 %.

Takhle to dopadlo u základních kategorií:

Kategorie Nastavení AutoRevue Nastavení čtenářů
Vnitřní prostor 50 % 26,3 %
Rodinný speciál 10 % 15,8 %
Jízdní vlastnosti 20 % 26,3 %
Ceny a další náklady 20 % 31,6 %

V další tabulce je podrobnější nastavení vah pro skupiny parametrů:

Skupiny parametrů Nastavení AutoRevue Nastavení čtenářů
Vnitřní prostor
Uspořádání ovládacích prvků 5 % 12,3 %
Odkládací přihrádky 5 % 10,3 %
Prostor vpředu 15 % 20,5 %
Prostor vzadu 10 % 20,5 %
Rozměry zavazadelníku 40 % 20,5 %
Přístup do zavazadelníku 20 % 10,3 %
Přeprava dlouhých předmětů 5 % 5,6 %
Rodinný speciál
Prostor pro kočárek 50 % 50,0 %
Prostor pro dětskou sedačku 50 % 50,0 %
Jízdní vlastnosti
Udávané parametry 30 % 20,0 %
Naměřené parametry 20 % 50,0 %
Hodnocené parametry (subjektivně) 50 % 30,0 %
Ceny a další náklady
Základní cena 20 % 11,2 %
Cena s nastavenou výbavou 35 % 44,4 %
Parametry související se zárukou 15 % 22,2 %
Parametry související se servisem 15 % 22,2 %

U parametru „Cena s nastavenou výbavou“ jsme udělali drobnou úpravu. U testovaných vozů totiž nakonec hodnotíme dvě ceny:

  • Cenu s výbavou nastavenou podle AutoRevue
  • Cenu dorovnanou k nejvybavenějšímu vozu v testu (Toyota Auris)

Čtenářskou váhu 44,4 % jsme proto rozdělili na 2 × 22,2 % a přiřadili je každému z těchto dvou parametrů. Omlouváme se, před vydáním předchozího dílu článku jsme si neuvědomili, že bychom tuto změnu struktury měli provést i v připravené anketě.

Hodnocení podle čtenářů

Celkové hodnocení v bodech:

Testovaný vůz Celkové hodnocení Vnitřní prostor Rodinný speciál Jízdní vlastnosti Ceny a servis
Škoda Octavia 834 245 150 227 212
Seat Leon 828 235 134 236 223
Kia Cee'd 822 238 130 225 229
VW Golf 811 235 134 230 212
Peugeot 308 795 230 119 252 194
Hyundai i30 777 239 130 196 212
Honda Civic 775 227 126 228 194
Ford Focus 772 222 130 217 203
Renault Mégane 770 225 63 213 269
Toyota Auris 765 227 119 213 206
Opel Astra 727 217 119 213 178
Ctenari_vysledky.png

Podrobná tabulka s body v jednotlivých skupinách parametrů.

Ctenari_celkovatabulka.png

Následuje tabulka podle procent. Je to jen jiný způsob vyjádření předchozí tabulky. Procenta se počítají vůči maximálnímu počtu bodů v dané kategorii nebo skupině parametrů.

Ctenari_celkovatabulka_procenta.png

Následující dvě tabulky ukazují, jak se měnily body a pořadí po jednotlivých dílech. Zaslouží bližší vysvětlení.

V horní tabulce jsou body, ve spodní pořadí automobilu. V levé části tabulek najdete závěrečné hodnocení/pořadí a výsledky testovaných vozů v jednotlivých kategoriích. Pravá část za šipkou je pak kumulativní. Ukazuje, jak si auto stálo po prvním dílu seriálu, po druhém (součet prvního a druhého) až do konce. Je z toho vidět, jak se postupně pořadí měnilo.

Ctenari_zmeny.png

Co kdybychom použili průměr?

Dokážeme si představit námitku ke způsobu zpracování čtenářských hlasů. Proč jsme použili exotický medián místo normálního průměru? Střední hodnota je v takovém případě skutečně vhodnější, ale kdo chce průměr, tady jsou výsledky s průměrem. Opět jsou v levé části výsledky po jednotlivých částech testu, v pravé kumulativní.

Ctenari_zmeny_prumer.png

Při použití průměru se dvakrát změnilo pořadí. Honda Civic překočila Hyundai i30 a Toyota Auris se dostala pod Renault Mégane.

Hodnocení podle AutoRevue

Zde se můžete podívat na naše původní redakční rozložení vah, které jsme nakonec při konečném hodnocení nepoužili. Výsledky jsme spočítali podle vah, které navrhli sami čtenáři.

Testovaný vůz Celkové hodnocení Vnitřní prostor Rodinný speciál Jízdní vlastnosti Ceny a servis
Škoda Octavia 870 460 95 168 147
Kia Cee'd 846 437 83 165 161
Seat Leon 846 431 85 175 155
Honda Civic 836 448 80 172 136
VW Golf 833 433 85 170 145
Peugeot 308 832 437 75 189 131
Ford Focus 826 429 83 170 144
Hyundai i30 816 433 83 154 146
Renault Mégane 810 425 40 157 188
Toyota Auris 798 421 75 156 146
Opel Astra 775 413 75 164 123

AR_vysledky.png

Podrobná tabulka s body v jednotlivých skupinách parametrů.

AR_celkovatabulka.png

Tabulka podle procent.

AR_celkovatabulka_procenta.png

Následující dvě tabulky ukazují, jak se měnily body a pořadí po jednotlivých dílech.

AR_zmeny.png

A v příštím dílu…

Ještě nekončíme. V chystané poslední části tohoto testu – v takovém dílu navíc – vám nabídneme ke stažení celou hodnotící tabulku. Budete v ní moci měnit váhy, jak budete chtít a rovnou se podívat na přepočítané výsledky. Kromě toho blíže představíme hodnotící metodiku.

Doporučujeme

Články odjinud