Kapitoly článku:
Jak jsme vyhodnotili průzkum mezi čtenáři
V předchozím dílu seriálu jsme čtenáře vyzvali, aby navrhli, jak se mají jednotlivé zjištěné vlastnosti a parametry promítnout do celkového hodnocení. V prvním formuláři jsme se ptali na váhy základních okruhů, v druhém na podrobnější skupiny parametrů.
Dostali jsme přes šest set návrhů. To je už dostatečný počet, abychom pro výpočet „čtenářských vah“ mohli použít medián místo průměru. Jeho výhodou je menší citlivost na extrémní hodnoty. Zjištěné váhy jsme pak ještě výpočtem rozprostřeli do škály 0–100 %.
Takhle to dopadlo u základních kategorií:
Kategorie |
Nastavení AutoRevue |
Nastavení čtenářů |
Vnitřní prostor |
50 % |
26,3 % |
Rodinný speciál |
10 % |
15,8 % |
Jízdní vlastnosti |
20 % |
26,3 % |
Ceny a další náklady |
20 % |
31,6 % |
V další tabulce je podrobnější nastavení vah pro skupiny parametrů:
Skupiny parametrů |
Nastavení AutoRevue |
Nastavení čtenářů |
Vnitřní prostor |
Uspořádání ovládacích prvků |
5 % |
12,3 % |
Odkládací přihrádky |
5 % |
10,3 % |
Prostor vpředu |
15 % |
20,5 % |
Prostor vzadu |
10 % |
20,5 % |
Rozměry zavazadelníku |
40 % |
20,5 % |
Přístup do zavazadelníku |
20 % |
10,3 % |
Přeprava dlouhých předmětů |
5 % |
5,6 % |
Rodinný speciál |
Prostor pro kočárek |
50 % |
50,0 % |
Prostor pro dětskou sedačku |
50 % |
50,0 % |
Jízdní vlastnosti |
Udávané parametry |
30 % |
20,0 % |
Naměřené parametry |
20 % |
50,0 % |
Hodnocené parametry (subjektivně) |
50 % |
30,0 % |
Ceny a další náklady |
Základní cena |
20 % |
11,2 % |
Cena s nastavenou výbavou |
35 % |
44,4 % |
Parametry související se zárukou |
15 % |
22,2 % |
Parametry související se servisem |
15 % |
22,2 % |
U parametru „Cena s nastavenou výbavou“ jsme udělali drobnou úpravu. U testovaných vozů totiž nakonec hodnotíme dvě ceny:
- Cenu s výbavou nastavenou podle AutoRevue
- Cenu dorovnanou k nejvybavenějšímu vozu v testu (Toyota Auris)
Čtenářskou váhu 44,4 % jsme proto rozdělili na 2 × 22,2 % a přiřadili je každému z těchto dvou parametrů. Omlouváme se, před vydáním předchozího dílu článku jsme si neuvědomili, že bychom tuto změnu struktury měli provést i v připravené anketě.
Hodnocení podle čtenářů
Celkové hodnocení v bodech:
Testovaný vůz |
Celkové hodnocení |
Vnitřní prostor |
Rodinný speciál |
Jízdní vlastnosti |
Ceny a servis |
Škoda Octavia |
834 |
245 |
150 |
227 |
212 |
Seat Leon |
828 |
235 |
134 |
236 |
223 |
Kia Cee'd |
822 |
238 |
130 |
225 |
229 |
VW Golf |
811 |
235 |
134 |
230 |
212 |
Peugeot 308 |
795 |
230 |
119 |
252 |
194 |
Hyundai i30 |
777 |
239 |
130 |
196 |
212 |
Honda Civic |
775 |
227 |
126 |
228 |
194 |
Ford Focus |
772 |
222 |
130 |
217 |
203 |
Renault Mégane |
770 |
225 |
63 |
213 |
269 |
Toyota Auris |
765 |
227 |
119 |
213 |
206 |
Opel Astra |
727 |
217 |
119 |
213 |
178 |
Podrobná tabulka s body v jednotlivých skupinách parametrů.
Následuje tabulka podle procent. Je to jen jiný způsob vyjádření předchozí tabulky. Procenta se počítají vůči maximálnímu počtu bodů v dané kategorii nebo skupině parametrů.
Následující dvě tabulky ukazují, jak se měnily body a pořadí po jednotlivých dílech. Zaslouží bližší vysvětlení.
V horní tabulce jsou body, ve spodní pořadí automobilu. V levé části tabulek najdete závěrečné hodnocení/pořadí a výsledky testovaných vozů v jednotlivých kategoriích. Pravá část za šipkou je pak kumulativní. Ukazuje, jak si auto stálo po prvním dílu seriálu, po druhém (součet prvního a druhého) až do konce. Je z toho vidět, jak se postupně pořadí měnilo.
Co kdybychom použili průměr?
Dokážeme si představit námitku ke způsobu zpracování čtenářských hlasů. Proč jsme použili exotický medián místo normálního průměru? Střední hodnota je v takovém případě skutečně vhodnější, ale kdo chce průměr, tady jsou výsledky s průměrem. Opět jsou v levé části výsledky po jednotlivých částech testu, v pravé kumulativní.
Při použití průměru se dvakrát změnilo pořadí. Honda Civic překočila Hyundai i30 a Toyota Auris se dostala pod Renault Mégane.
Hodnocení podle AutoRevue
Zde se můžete podívat na naše původní redakční rozložení vah, které jsme nakonec při konečném hodnocení nepoužili. Výsledky jsme spočítali podle vah, které navrhli sami čtenáři.
Testovaný vůz |
Celkové hodnocení |
Vnitřní prostor |
Rodinný speciál |
Jízdní vlastnosti |
Ceny a servis |
Škoda Octavia |
870 |
460 |
95 |
168 |
147 |
Kia Cee'd |
846 |
437 |
83 |
165 |
161 |
Seat Leon |
846 |
431 |
85 |
175 |
155 |
Honda Civic |
836 |
448 |
80 |
172 |
136 |
VW Golf |
833 |
433 |
85 |
170 |
145 |
Peugeot 308 |
832 |
437 |
75 |
189 |
131 |
Ford Focus |
826 |
429 |
83 |
170 |
144 |
Hyundai i30 |
816 |
433 |
83 |
154 |
146 |
Renault Mégane |
810 |
425 |
40 |
157 |
188 |
Toyota Auris |
798 |
421 |
75 |
156 |
146 |
Opel Astra |
775 |
413 |
75 |
164 |
123 |
Podrobná tabulka s body v jednotlivých skupinách parametrů.
Tabulka podle procent.
Následující dvě tabulky ukazují, jak se měnily body a pořadí po jednotlivých dílech.
A v příštím dílu…
Ještě nekončíme. V chystané poslední části tohoto testu – v takovém dílu navíc – vám nabídneme ke stažení celou hodnotící tabulku. Budete v ní moci měnit váhy, jak budete chtít a rovnou se podívat na přepočítané výsledky. Kromě toho blíže představíme hodnotící metodiku.