Výhodou je, že předem přesně víte, s jakými kostičkami budete hrát, což přípravu na odjezd zjednodušuje.

Výhodou je, že předem přesně víte, s jakými kostičkami budete hrát, což přípravu na odjezd zjednodušuje.

208
Fotogalerie

Megatest 11 kombi nižší střední třídy: Interiér, prostor, zavazadelník

Ne vše, co se zdá být jednoznačně největší, opravdu největší je. Jak jsme se na vlastní kůži přesvědčili, subjektivní vnímání prostornosti může být někdy na hony vzdálené tomu, co ukáží měřicí přístroje.

Kapitoly článku:


AKTUALIZOVÁNO: Na závěr poslední kapitoly tohoto pokračování jsme doplnili nové informace o vnitřních rozměrech Seatu Leon ST a patřičně jsme upravili také výsledné pořadí.


Úvodní představení jedenácti kombíků máme za sebou. Dnes jdeme rovnou na to nejdůležitější – vnitřní prostor a jeho využitelnost. Nakonec kombi nižší střední třídy plní velmi často úlohu rodinného automobilu. Kdo je největší, kdo má nejpříjemnější ovládání, kdo je nejprostornější a kam toho naložíte nejvíc? Odpovědi na tyto a další otázky se dozvíte na následujících řádcích.

Palubní desky: Standard, špatné a sci-fi

Uspořádání interiéru jsme si pro sebe rozdělili do třech skupin: standardní, špatné a „sci-fi“. Skupina standardních interiérů nepředstavuje nic extra, ale na druhou stranu jí po stránce ergonomie těžko můžeme něco vytýkat. Sednete za volant a během několika málo chvil víte, kde která věc leží a co se čím ovládá.

kombi_001.jpgkombi_002.jpg
Jeden příklad srovnání „klasické“ palubní desky (Cee'd) s palubní deskou ergonomicky ne příliš povedenou (Astra). U Opelu potřebujete výrazně více času, než se ve všech tlačítkách zorientujete. 

Patří sem Cee'd, Golf, i30, Leon, Mégane, Auris a Octavia. Mezi sebou se navzájem liší v konkrétním zpracování (třeba i30 nabízí na přístrojovém štítu barevný displej), ale v zásadě platí, že je vše přehledné.

Pak tu máme skupinu ne úplně povedených verzí. Sem jsme zařadili Opel Astra a Ford Focus, přičemž v obou případech je to ze stejného důvodu. Stačí se podívat na fotografii palubní desky a porovnat ji s čímkoliv ze skupiny předchozí. Množství tlačítek, ve kterých se musíte zorientovat, může technicky méně zdatným řidičům až nahánět hrůzu.

kombi_003.jpgkombi_004.jpg
Zde ještě jedno srovnání: Focus vs. Auris. Je skoro až neuvěřitelné, jak rozdílnými způsoby lze přistoupit ke stejnému zadání. Focus se ale svého nepřehledného středového panelu zbavil v aktuálním faceliftu. 

Focus k tomu ještě přidá fakt, že samotná tlačítka jsou dost malá, takže se na věc musíte opravdu soustředit. Ale abychom byli k Fordu féroví, jedním dechem je potřeba dodat, že mezitím představil modernizované provedení, ve kterém tlačítek výrazně ubylo:

Se třetí skupinou to je poněkud komplikovanější. Asi už tušíte, že sem patří Peugeot 308 se svým i-Cocpitem a Honda Civic. Nedá se říci, že by zde vládl tlačítkový chaos, ale použitá řešení jsou ergonomicky nešťastná. Každopádně si budete muset zvykat, stejně jako tomu je u Astry nebo končícího Focusu.

Peugeot s miniaturním volantem a „tabletem“ na středové konzole jsme měli v redakci už poněkolikáté a opět musíme zopakovat totéž, co vždy: Volant je příliš nízko, což nutí vyšší řidiče sedět s nataženýma nohama a tedy víc vzadu. Kdo by to byl řekl, že na umístění přístrojového štítu závisí prostor pro zadní cestující.

kombi_005.jpgkombi_006.jpg
Chaos tu nevládne, ale stejně si budete muset zvykat. Na snad až příliš moderní uspořádání sází (a doplácí) Peugeot 308 i Honda Civic.

Další věcí je displej, přes který se ovládá všechno možné. Ve srovnání se zástupci klasické skupiny tohle řešení prostě vyžaduje více pozornosti. Na fotkách jasně vynikne, jak holý středový panel Peugeotu je. Velká škoda, že Peugeot nedokázal přetavit tento fakt v nějakou praktickou výhodu v podobě třeba dalšího odkládacího prostoru.

Honda je nakonec dalším „nešťastníkem“. Tady je označení „sci-fi“ opravdu na místě a stejně jako u Peugeotu platí, že výsledné uspořádání je tak trochu ve stylu „inovace pro inovaci“. Řidič má před sebou příštrojový štít a nad ním dva displeje. Pomalu nevíte, kam se dívat dříve. Přitom dva z oněch tří tubusů pod volantem jsou doslova poloprázdné.

Středový panel je hodně natočen k řidiči, který je vším tím pevně sevřen. Je tu cítit snaha udělat něco extra a hlavně něco, co bude působit dynamicky. Neříkáme, že se to úplně nepovedlo, ale daní za to bude pocit stísněnosti, kterého se nezbavíte snad nikdy. Bohužel ve srovnání s Peugeotem, který nabízí i levnější verzi interiéru bez dotykového displeje, v Hondě na výběr nemáte.

kombi_007.jpgkombi_008.jpgkombi_009.jpgkombi_010.jpgkombi_011.jpgkombi_012.jpgkombi_013.jpgkombi_014.jpgkombi_015.jpgkombi_016.jpgkombi_017.jpg
Všech 11 palubních desek pěkně pohromadě. Které řešení se vám líbí nejvíce?

Na téma palubní desky bychom rádi poznamenali ještě jednu věc. Když se podíváme na kombíky jako na celek, je možné konstatovat velmi slušný standard kvality zpracování. Tedy alespoň soudě podle těchto v podstatě nových aut. Výjimkou je Mégane, který přeci jen svou nízkou cenu nezapře.

Musíme také otevřeně přiznat, že pro nás byla zklamáním i Honda Civic. Její plasty působily až příliš lacině ve srovnání s ostatními včetně Méganu.

Odkládej, máš-li kam

První rozdíly praktičtějšího rázu najdete v momentě, když se zaměříte na středové konzoly a nabízené odkládací přihrádky. Standardem je prostor pod loketní opěrkou, tím ale společná věc pro všechny končí.

Nejhůře na tom je v tomto směru Mégane, který přidá už jen jeden držák na nápoj. Ovšem pozor, má jednu unikátní specialitu. Nabízí odkládací přihrádky pod koberečky, tedy v podlaze. Zrovna po ruce ale tyto prostory nejsou.

kombi_018.jpgkombi_019.jpg
V Renaultu mnoho odkládacích přihrádek nenajdete. Absenci prostorů kolem řadicí páky kompenzuje Mégane možností odložit cennosti do „tajné“ schránky pod koberečky.

Druhým kombi, v němž budete mít problémy odložit drobnosti, je Civic. Ten přidá k loketní opěrce dva držáky nápojů. Následuje velká skupina (Leon, Auris, Kia, Octavia, Focus a 308), která nabídne ještě jeden menší prostor před řadicí pákou.

Astra a Golf k tomu přihodí jeden menší prostor vzniklý díky absenci páky ruční brzdy, ale nakonec se jako nejpraktičtější ze všech v tomto směru ukázala i30. Ta totiž kromě toho, že obecně jsou přihrádky dost velké, hlavně ta před pákou, nabídne ještě jednu schovanou pod středovým panelem. První body jdou tedy v největším počtu na konto Hyundai i30.

kombi_020.jpgkombi_021.jpgkombi_022.jpgkombi_023.jpgkombi_024.jpgkombi_025.jpgkombi_026.jpgkombi_027.jpgkombi_028.jpgkombi_029.jpgkombi_030.jpg
Středové konzoly ukazují na první praktické rozdíly

Článek pokračuje dalšími kapitolami:

Doporučujeme

Články odjinud