Kapitoly článku:
Na silnici
Pokud v otázce interiéru byl lepší Peugeot 307, na silnici kraloval Renault Mégane. Podvozek Peugeotu se ukázal jako velmi měkký, přitom ale ani nikterak komfortní, neboť do interiéru citelně přenášel rázy od vozovky. Jeho chování sice není tak nevyzpytatelné jako u prvních vozů 206, přesto se jeho nedotáčivost až příliš snadno měnila v přetáčivost. Zmínit je třeba také výraznější náklony při průjezdu zatáčkou, „zadek“ však neodskakoval a vůz držel stopu. Renault se oproti tomu na silnici chová suverénně, nenaklání se a jeho reakce jsou snadno předvídatelné.
Jako lepší se jednoznačně jevila pohonná jednotka Renaultu. Její chod byl tišší a výkonový náskok před Peugeotem opravdu výrazný. Šestistupňová převodovka vozu opravdu slušela, naopak dlouhé převody „pětikvaltu“ v Peugeotu například takřka neumožnily řadit ve městě čtvrtou rychlost. V otázce řazení je však třeba oběma Francouzům přiznat přesnost a poměrně krátké dráhy, jež dávají v tomto ohledu zapomenout na donedávna špatnou pověst. Jízda s Peugeotem se však přesto bude někomu zdát příjemnější. Nárůst výkonu motoru HDi je totiž plynulý skoro jako u motoru benzínového a počítat s ním lze prakticky od volnoběžných otáček. Rozmezí ideálního zátahu je zhruba od 2 000 do 3 300 ot./min. Motor v Renaultu je naproti tomu zhruba do 2 000 ot./min. jaksi letargický, potom však následuje „kopanec“, jenž někteří řidiči vítají, jiným je nepříjemný.
V hodnocení brzd a řízení uspěl lépe Peugeot. Brzdy jsou u obou vozů velmi účinné a ostré, u Méganu však do takové míry, že je jejich dávkování necitlivé. Zatímco řízení bylo u Peugeotu celkem lehké, ale zachovávalo si alespoň základní kontakt s vozovkou, u Renaultu bylo zklamáním. Ačkoli jej výrobce podle svého prohlášení při faceliftu překalibroval, výsledek jeho snažení je žalostný. Ve volantu cítíte místo předních kol jen zásahy posilovače řízení. Bylo to nepříjemnější, než u starších vozů s „přeposilovaným“ řízením. Naprostá absence kontaktu s vozovkou byla velmi tristní zvláště na sněhu a náledí, kdy jsme jen ztěží odhadovali aktuální adhezní podmínky.
Oba vozy mají podobnou konfiguraci podvozku. Kola jsou nezávisle zavěšená, vpředu na spodních příčných ramenech doplněných vzpěrami McPherson a vzadu na jednoduchých vlečených ramenech, spojených torzně poddajnou příčkou. Peugeot má stabilizátory na obou nápravách, Renault pouze vpředu. Brzdy jsou pro všechny verze na obou nápravách kotoučové a doplněné ABS s rozdělovačem brzdného účinku EBD, Peugeot navíc disponuje brzdovým asistentem pro podporu panického brždění.
Závěrem
A jak bychom rozsoudili tento francouzský duel? Oba vozy jsou velmi dobře a moderně vybavené, sumou jejich vlastností nelze jednoznačně určit vítěze. Nám byl však přeci jen sympatičtější Renault Mégane, a to především dobrými jízdními vlastnostmi a povedenou pohonnou jednotkou, která se ve spojení s šestistupňovou převodovkou prokázala jako tichá, výkonná a hospodárná. Za celý test činila průměrná spotřeba Renaultu 6,8 l/100 km, což lze vzhledem k převážně městskému provozu považovat za hodnotu příznivou. Peugeot 307 je naopak prostornější a praktičtější, nicméně jej poněkud hendikepovaly nejisté jízdní vlastnosti a motor. Byl poměrně hlučný, nepříliš dynamický a spotřeba nafty nikterak zanedbatelná. Při ustálené rychlosti 130 km/h „tacho“ na dálnici Brno – Praha spotřeboval v průměru 7,3 l paliva na 100 km, což je hodnota, na níž se v daném režimu dostanete často i s benzínovým motorem téhož objemu. Pravdou je, že ani ve městě spotřeba Peugeotu příliš nepřesahovala hranici 8,0 l/100 km.