Mégane vs. 307: francouzský duel

(srovnávácí test ojetin) Příležitost dělá zloděje. Ale jindy připraví souboj francouzských prominentů nižší střední třídy.
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Renault Mégane, Peugeot 307
  2. Facelifty, Pohled zvenčí, Nabídka verzí
  3. Zkoušené vozy, Uvnitř, Pohled zpoza volantu
  4. Na silnici, Závěrem
  5. Stručné technické údaje, Konkurenti
  6. Kompletní fotogalerie

Úvodem

Nižší střední třída je v Evropě dlouhodobě dominantní kategorií osobních automobilů. Není proto divu, že modely směřující do tohoto segmentu jsou pro každou velkosériovou automobilku klíčové a na jejich přípravě si dávají záležet. Podařilo se nám s minimálním časovým odstupem otestovat dva z nejoblíbenějších typů a zároveň přímé konkurenty z Galie, Mégane od Renaultu a 307 koncernu PSA. Naší zkouškou prošly pětidvéřové hatchbacky vybavené přeplňovanými vznětovými čtyřválci s moderním přímým vstřikováním common-rail. Vybrali jsme vozy s velmi podobnou výbavou a s podobným kilometrovým náběhem. Renault však byl o čtyři roky novější a pocházel již z faceliftované generace. Přesto jsme předpokládali, že srovnání těchto dvou konkrétních vozů bude dostatečně transparentní a nabídne našim čtenářům jejich objektivní porovnání. 

Renault Mégane

Představil se na pařížském autosalonu v roce 2002. Navázal na svého stejnojmenného předchůdce, jenž se vyráběl od roku 1995 a světlo světa spatřil celkem v 4,1 miliónů exemplářů. V této řadě vyniklo provedení Scénic, první vůz svého druhu vůbec. Mégane II s interním označením X 84 byl vyvinut během pouhých 29 měsíců a francouzskou státní automobilku přišel na 2,1 miliard Eur. Pro nový model byly výrazně modernizovány továrny ve francouzském Douai, španělské Palencii (především hatchbacky) a turecké Burse (hlavně sedany a kombíky). Mégane se stal prvním vozem nižší střední třídy, jenž obdržel plných pět hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP a navázal na podobný úspěch Laguny. Tento model také získal evropský titul Auto roku 2003. Pro Renault to bylo páté ocenění, předcházely typy 16, 9, Clio a Mégane Scénic.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Mégane II stanul na nové podlahové plošině C, vyvinuté ve spolupráci s Nissanem, jehož know-how pomohlo také při technologii výroby a montáže pohyblivých dílů karosérie. Kromě avantgardního tvarování karosérie přišel Mégane s nejdelším rozvorem ve třídě a jako první zde nahradil běžné klíče elektronickou kartou. Ta u levnějších provedení nese trojici spínačů pro dálkové ovládání zámků a vkládá se do osvětleného otvoru pod rádiem. Lépe vybavené verze mají systém keyless entry, kdy není třeba kartu vůbec vyjímat z kapsy a zámky se ovládají pouhým dotykem na dveřní kliku. Obě verze přitom nabízejí startování tlačítkem Start/Stop, umístěným vedle otvoru pro kartu keyless go. K nastartování je třeba mít sešlápnutý brzdový pedál, elektronika si již sama „nažhaví“ a po kontrole všech systémů motor natočí. Během svého života vyjížděl (a dodnes vyjíždí) jako tří či pětidvéřový hatchback, čtyřdvéřový sedan, pětidvéřové kombi a kupé-kabriolet se skládací pevnou střechou. MPV Scénic se mezi tím vydalo na svoji samostatnou pouť.

Peugeot 307

Již takřka půl století používané značení s nulou uprostřed, obklopenou čísly modelové řady před a generace za ní, udělalo kdysi čáru přes rozpočet naší automobilce Tatra. Když kopřivničtí připravovali nástupce typu 603, měl již Peugeot tento systém patentován a Vignaleho znamenitá limuzína musela být pojmenována 613. Peugeot 307 nahradil pochopitelně model 306 a do prodeje na prvních trzích vstoupil rok před Renaultem, tedy na jaře 2001. Lze v něm pozorovat prvky z menšího typu 206 i prestižního 607, každopádně bylo jisté, že to v evropských podmínkách nebude mít vůbec snadné. Vždyť podíl nižší střední třídy zde v době nástupu modelu 307 byl takřka třetinový a v ročním úhrnu představoval zhruba 5 milionů kusů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Výroba Peugeotu 307 se rozběhla ve francouzských továrnách v Mylhúzách a Sochaux. Tento vůz byl prvním, jenž stanul na nové podlahové plošině PSA No. 2 a vznikal jako projekt T5. Ke tří a pětidvéřovému hatchbacku přistoupila záhy dvě provedení kombi a kupé-kabriolet. Také v karosářských variantách lze pozorovat podobné zaměření jako v případě Méganu. I „třista sedmičce“ se staly hlavními soky Golf, Focus a Astra, nemluvě o nepříjemně dotírající konkurenci z Asie. Nový Peugeot se stal podobně jako Mégane II zcela novou konstrukcí, jež měla v maximální míře vyhovět evropskému zákazníkovi. Je třeba připomenout, že v této době vozy nižší střední třídy již dorostly rozměrů, díky nimž je bylo možno začít považovat za rodinné. Zásadními změnami bylo v případě Peugeotu 307 při porovnání s jeho předchůdcem použití vinutých pružin na zadní nápravě (místo desetiletí používaných zkrutných tyčí) a výrazně prostornější a již v sérii rozsáhle vybavená karosérie. Typ 307 dopadl v testech Euro NCAP podobně dobře jako Mégane.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Renault Mégane, Peugeot 307
  2. Facelifty, Pohled zvenčí, Nabídka verzí
  3. Zkoušené vozy, Uvnitř, Pohled zpoza volantu
  4. Na silnici, Závěrem
  5. Stručné technické údaje, Konkurenti
  6. Kompletní fotogalerie

bazar

Peugeot 308 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 30 020 km
Cena: 346 000 Kč
Peugeot 206 1,1
Rok výroby: 2002
Stav: 121 483 km
Cena: 50 000 Kč
Peugeot 307 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 234 204 km
Cena: 60 000 Kč
Peugeot 508 2
Rok výroby: 2014
Stav: 146 081 km
Cena: 252 000 Kč
Peugeot 407 1,8
Rok výroby: 2006
Stav: 141 524 km
Cena: 128 000 Kč
Peugeot 307 1,6
Rok výroby: 2004
Stav: 144 406 km
Cena: 50 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků