Kapitoly článku:
- Malé vozy - Citroën C3, Ford Fiesta, Opel Meriva, Seat Ibiza
- Kompaktní vozy - Renault Mégane II, Toyota Corolla
- Rodinné automobily - Nissan Primera, Subaru Legacy Outback, Saab 9-3
- Malé off-roady - Mitsubishi Pajero Pinin, Land Rover Freelander, Nissan X-Trail
- Velké off-roady - BMW X5, Mercedes-Benz třídy M, Hyundai Santa Fe
- Sportovní vozy - Audi TT, MG TF
Velké terénní vozy
V této kategorii se testovaly celkem tři automobily. Byly to BMW X5, Mercedes-Benz třídy M a Hyundai Santa Fe. Je rozhodně zajímavé porovnat bodové výsledky velkých off-roadů s těmi menšími. Testem prošly vozy modelového roku 2003, jen Mercedes dodal model loňský.
Za zmínku stojí také fakt, že v této kategorii poprvé v historii nezískala Suzuki Grand Vitara ani jedinou hvězdičku při zkoumání ochrany chodců (stejně dopadlo také Audi TT a Škoda Superb). Suzuki představilo pro letošní rok inovovanou Grand Vitaru, kde změn doznal hlavně interiér. Jak tedy off-roady dopadly? BMW X5 3.0 dosáhlo těchto výsledků: čelní náraz 13 bodů (81%), boční 18 (100%), celkem 31. Ochrana chodců: 2 (6%). Vůz se podrobil testům opakovaně poté, co v první sérii vykázal problémy s pásy na předních sedadlech. Tenkrát už to bylo lepší.
Po čelním nárazu zůstala kabina vcelku neporušená, stejně tak podlahová část s pedály. Větší nebezpečí hrozí řidičovým kolenům po kontaktu s palubní deskou a také jeho hrudníku. Naopak vysoce je ceněno řešení prostředního pásu na zadním sedadle. Při bočním nárazu se ukázaly jako velmi efektivní hlavové airbagy na předních sedadlech. Ochrana dětí je vcelku dobrá, drobné nedostatky jsou jen u menšího osmnáctiměsíčního dítěte při čelním nárazu. Vytýkáno je nedostatečné upozornění na nebezpečí umístění sedačky dopředu proti směru jízdy.
BMW X5 Mercedes třídy M Hyundai Santa Fe
Ochrana chodců a zejména dětí je v případě off-roadů vždycky problematická. Ani BMW X5 není výjimkou. Zvláště přední část vozu není k chodcům nijak přátelská. Mercedes-Benz ML 270 je na tom poněkud lépe: čelní náraz 10 bodů (63%), boční 18 (100%), pásy 2, celkem 30. Ochrana chodců: 4 (11%). Vůz je určen především pro trh v USA (kde se také vyrábí). Měl by ochránit připoutané i nepřipoutané cestující.
Po čelním nárazu zůstal prostor pro cestující vcelku neporušený, s výjimkou lehké deformace v oblasti levé nohy řidiče u dveří. Nejohroženější jsou opět kolena a stehna řidiče a hrudník. Zadní prostřední tříbodový pás pracuje dobře, ale hrozí nebezpečí „nedocvaknutí“ celé sedačky. V případě bočního nárazu získal vůz stoprocentní hodnocení.
Kritizována byla špatná trvanlivost upozornění na nebezpečí kontaktu dětské sedačky a airbagu na předním sedadle a také velmi nedostatečná ochrana hlavy tříletého dítěte. Menší je chráněno dobře, výhodnější je rozhodně pozice proti než po směru jízdy. V ochraně chodců přes relativně dobrý výsledek zůstávají rezervy, hlavně vlivem pevných materiálů přídě.
Hyundai Santa Fe 2.0 GRD, nejprodávanější off-road u nás, dosáhl těchto výsledků: čelní náraz 9 bodů (56%), boční 16 (89%), celkem 25. Ochrana chodců: 4 (11%). Zklamáním byl test čelního nárazu. Dveře se zbortily a palubní deska se oddělila od sloupků. To přivodilo velké nebezpečí pro kolena, nohy a hrudník. Sdružení Euro NCAP kritizovalo střední jen dvoubodový pás na zadním sedadle, který nikdy nemůže nahradit pás tříbodový.
Naopak boční test dopadl skvěle. Za zamyšlení stojí skutečnost, že vůz nebyl vybaven bočními airbagy, protože v tom případě by byly výsledky podstatně lepší. Velmi dobře také dopadla zkouška ochrany dětí, jen větší má více ohrožen hrudník při čelním nárazu.