Megačlánek: 17 crash testů v 6 kategoriích

Opět vám předkládáme výsledky crash testů Euro NCAP. Tentokráte vozů, o kterých jsme ještě nepsali a shrnujeme je v tomto rozsáhlém článku. Naleznete zde celkem 17 vozů, zastupující téměř všechny kategorie - od malých vozů, přes off-roady až po sportovní vozy.
Megačlánek: 17 crash testů v 6 kategoriích
Seznam kapitol
  1. Malé vozy - Citroën C3, Ford Fiesta, Opel Meriva, Seat Ibiza
  2. Kompaktní vozy - Renault Mégane II, Toyota Corolla
  3. Rodinné automobily - Nissan Primera, Subaru Legacy Outback, Saab 9-3
  4. Malé off-roady - Mitsubishi Pajero Pinin, Land Rover Freelander, Nissan X-Trail
  5. Velké off-roady - BMW X5, Mercedes-Benz třídy M, Hyundai Santa Fe
  6. Sportovní vozy - Audi TT, MG TF

Malé vozy

V kategorii malých vozů prošly letos crash testy zatím čtyři automobily: Opel Meriva, Ford Fiesta, Citroën C3 a Seat Ibiza. Dosáhly téměř shodného výsledku, jen Opel poněkud zaostává v ochraně cestujících. Jinak dostali všichni účastníci čtyři hvězdičky z pěti možných. Testy hodnotí po čelním a bočním nárazu různá kritéria, hledají odpovědi na předem připravené standardní otázky. Citroën C3, který měl premiéru v loňském roce, získal při hodnocení čelního nárazu 13 bodů (81%), bočního 14 (78%). Jeho celkové skóre činilo tedy 28 bodů.


Tento článek je velmi dlouhý, proto jsme jej rozdělili do několika kapitol. V článku se tak můžete lépe orientovat. Každé kategorii vozů je věnována jedna kapitola. Nerozdělený článek si můžete přečíst v textové verzi Autorevue.cz

Je zajímavé, že v této kategorii vycházely vozy lépe při čelním nárazu než bočním, v protikladu k vozům vyšší střední třídy, o kterých jsme už psali v souvislosti se Škodou Superb. Ochrana chodců byla hodnocena 11 body (31%). Testu nárazu se podrobil pětidveřový hatchback Citroën C3 SX 1.4 Essence vybavený čelními a bočními airbagy a pásy s předpínači a omezovačem tahu. Ochrana cestujících po čelním nárazu je dobrá, poněkud hůře je chráněna hlava při bočním střetu. Nejhůře jsou na tom stehna řidiče a levé stehno spolucestujícího. To je dáno rozměry malého vozu, lepšího výsledku se v této kategorii dosahuje obtížně.

Při bočním nárazu přišla zadní část hlavy do kontaktu s bočním sloupkem, ale celkově jsou i tyto výsledky, vzhledem ke kategorii auta, akceptovatelné. Pokud jde o ochranu dětí, pak test kladně hodnotí možnost vypnout airbag před pravým sedadlem a umístit tam dětskou sedačku. Tříleté dítě sedělo po směru jízdy a bylo ochráněno dobře. Osmnáctiměsíční pak proti směru a tady už byly vysloveny jisté výhrady.

Seat Ibiza nás zajímá také proto, že na stejné platformě vznikla i Škoda Fabia a VW Polo. Na stolici byl upnut Seat Ibiza Stella 1.2 LHD, pětidveřový hatchback modelového roku 2003. Výsledky: čelní náraz 12 bodů (75%), boční 14 (78%), celkem 26. Ochrana chodců: 14 (39%). Vůz byl vybaven i bočními airbagy, což je v některých evropských zemích na přání možné. Bylo konstatováno, že kabina zůstala po nárazu celkem v dobrém stavu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Citroën C3                                        Seat Ibiza

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ford Fiesta                                       Opel Meriva

Nepříliš dobrá ochrana se dostává stehnům a kolenům řidiče a spolucestujícího, což je dáno opět malými rozměry vozu. Při bočním nárazu vyšel daleko lépe vůz s bočními airbagy, ale ani ten bez nich na tom není špatně. Při zkoumání ochrany dětí bylo vytýkáno skryté umístění tabulky s upozorněním na možnost vypnutí airbagu. Menší dítě je chráněno lépe než větší. Chodec je ochráněn rovněž nadprůměrně.

Výsledky testu vozu Ford Fiesta 1.4 Trend RHD, třídveřového hatchbacku modelového roku 2003: čelní náraz 11 bodů (69%), boční 14 (78%), celkem 25. Ochrana chodců: 14 (39%). Ve výbavě byly čelní airbagy. Ač je Fiesta autem malých rozměrů, dopadla ochrana nohou spolucestujícího velmi dobře, u řidiče se opět objevuje riziko zranění o sloupek řízení a také skříňku zapalování. Ačkoliv scházel boční airbag, ochrana je dostatečná.

Nadměrně jsou zatížena jen žebra a ramena řidiče. Jeho hlava byla naopak ochráněna velmi dobře, hrudník při bočním nárazu také, při čelním už méně. Při ochraně chodců po srážce vyšla Fiesta jako jeden z nejlepších vozů, nedostatky se našly hlavně při dotyku hlavy dospělého chodce s horním rámem čelního skla.

Nový Opel Meriva je postavený na stejné platformě jako Corsa. Testem prošel malý MPV Opel Meriva 1.6 XE LHD s čelními airbagy. Výsledky: čelní náraz 10 bodů (63%), boční 16 (89%), celkem 26. Ochrana chodců: 3(8%). Vyšší posez ochranu zvyšuje, ale i tak není ochrana hrudníků, kolen a stehen řidiče a celé jeho levé nohy nijak excelentní. I po nárazu šly dveře otevřít snadno, přestože se podlaha v oblasti řidičovy levé nohy zbortila. Trochu problematický byl náraz hlavy do rámu při bočním nárazu. Testy důrazně doporučují užití bočních airbagů dodávaných na přání. Menší dítě nemá zcela vyhovující ochranu, proto Opel nabízí poněkud pozměněné sedačky, při jejichž užití se pravý airbag samočinně vypne.

Zklamáním u nově koncipovaného vozu skončil test ochrany chodců. K největší újmě dochází při střetu hlavy s velkou zasklenou plochou, v tomto směru dopadla Meriva z testovaných vozů nejhůře.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Malé vozy - Citroën C3, Ford Fiesta, Opel Meriva, Seat Ibiza
  2. Kompaktní vozy - Renault Mégane II, Toyota Corolla
  3. Rodinné automobily - Nissan Primera, Subaru Legacy Outback, Saab 9-3
  4. Malé off-roady - Mitsubishi Pajero Pinin, Land Rover Freelander, Nissan X-Trail
  5. Velké off-roady - BMW X5, Mercedes-Benz třídy M, Hyundai Santa Fe
  6. Sportovní vozy - Audi TT, MG TF
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků