Mechanický brzdový asistent: Příspěvek Škodovky k vyšší bezpečnosti

Vynikáte-li typicky českou rozvážností, oceníte systém MBA, který právě pro vás Škodovka nabízí v Octáviích.
Mechanický brzdový asistent: Příspěvek Škodovky k vyšší bezpečnosti

Zastavit bezpečně vozidlo na co nejkratší vzdálenost je jeden z požadavků kladených na všechny automobily. Aby bylo dosaženo co nejvyššího brzdného účinku, jsou dnešní moderní vozy vybaveny kvalitními brzdami. Ale jen kvalitní brzdy nejsou ještě zárukou dosažení krátké brzdné vzdálenosti. Dalšími aspekty jsou například vlastnosti pneumatik, stav vozovky, ale i intenzita stlačení brzdového pedálu.

S modelovým rokem 2002 je u vozů Škoda Octavia a Škoda Octavia Combi vybavených systémem ABS zaveden nový prvek - brzdový asistent MBA (mechanický brzdový asistent). Tento "asistent" umožňuje na základě funkce mechanického snímání přenosu sil dosáhnout optimálního náběhu brzdného účinku a tím plně využít možnosti brzdového systému, včetně ABS.

Mechanický brzdový asistent je jednoduché zařízení, které je umístěno mezi brzdovým pedálem a posilovačem brzd. K jeho spuštění dochází při dosažení určitých hodnot dynamických veličin na brzdovém pedálu, kterými jsou v tomto případě rychlost a síla stlačení brzdového pedálu. Protože se jedná o mechanické zařízení, je jeho cena podstatně nižší než u elektronického zařízení stejné funkce, a přitom poskytuje srovnatelné výsledky.

Po silnicích se pohybují řidiči, řidičky nevyjímaje, různých kvalit a s různými zkušenostmi. Mnoho se jich při svých jízdách dostává do kritických situací, které obtížně zvládají, což má za následek řadu dopravních nehod. Jedním z řešení kritické situace je zastavení nebo zpomalení vozidla na co nejkratší vzdálenosti. A právě způsob, jakým je v kritické situaci ovládán brzdový pedál, ovlivňuje brzdnou dráhu. Mnozí nezkušení řidiči sešlapávají brzdový pedál v kritické situaci buď rychle a malou silou, anebo naopak pomalu a velkou silou.

Výsledky testu provedeného výrobcem brzd Continental Teves ukázaly, že přes 50 procent průměrných řidičů vykázalo s pomocí mechanického brzdového asistenta značného nárůstu bezpečnosti. Brzdné dráhy tak lze do značné míry zkrátit.

K dosažení maximálně krátké brzdné dráhy je třeba, aby řidič vyvinul velmi rychle značně vysoký tlak na brzdový pedál. Tohoto ideálu sice 46 procent testovaných osob dosáhlo, ale naopak 54 procent zůstalo pod ním.

Třináct procent řidičů sešlapovalo brzdu trochu váhavě a s nedostatečnou silou - plného brzdného účinku tak bylo dosaženo později a brzdná dráha se tím prodloužila o několik metrů.

Jedenáct procent aktivovalo brzdu sice dostatečně rychle, ale nesešlapovalo pedál dostatečnou silou. Stálo to navíc 10 metrů brzdné dráhy.

Dvanáct procent automobilistů zůstalo ještě více pod optimálním tlakem na pedál a potřebovalo proto dokonce o 10 metrů delší brzdnou dráhu.

U osmi procent testovaných osob bylo sešlápnutí zpočátku příliš pomalé, celkově ale dostatečně silné, avšak též opět rychle polevující. Brzdná dráha se tak prodloužila o 12 metrů.

Jedna desetina řidičů stoupá na pedál rychle a s dostatečnou silou, avšak brzy opět tlak na něj snižuje. Tímto způsobem se brzdná dráha prodlužuje nejvíce - až o 26 metrů.

Jak je vidět brzdový asistent v takových případech nahrazuje reakci zkušeného řidiče, který na brzdový pedál působí v kritické situaci správně, tj. rychle a velkou silou, čímž maximálně využívá možnosti brzdového systému vozidla v součinnosti s ABS. Brzdový asistent urychluje dobu náběhu brždění a umožňuje rychlejší dosažení plné výše brzdného účinku, čímž dochází ke zkrácení brzdné dráhy.

Klepněte pro větší obrázek

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků