Mazda6 Wagon AWD vs. Škoda Superb Combi 4x4: Otázka priorit

Říká se, že když dva dělají totéž, není to totéž. Mazda6 a Škoda Superb to jednoznačně dokazují. I když oba míří do stejného segmentu, v praxi se od sebe dost výrazně liší.
Mazda6 Wagon AWD vs. Škoda Superb Combi 4x4: Otázka priorit
Seznam kapitol
  1. Škoda Superb Combi 4x4 vs. Mazda6 Wagon AWD: Úvod
  2. Uvnitř vládne Superb, Zavazadelník: Další velký trumf
  3. Dojmy z interiérů, Není 150 koní, jako 150 koní
  4. Rychlejší má být Superb, jenže...,
  5. Jízda: Téměř jednoznačné vítězství Mazdy
  6. Kolik za to?, Vítězem se stává...
  7. Škoda Superb Combi 4x4 vs. Mazda6 Wagon AWD: Fotogalerie

Rychlejší má být Superb, jenže...

Podle Škody umí Superb v testovaném provedení akceleraci z nuly na 100 km/h za 9,1 s, zatímco Mazda má ve svých tabulkách zapsané číslo o čtyři desetiny horší. Jenže když si přesednete ze Superbu do Mazdy, máte pocit, že japonské kombi dostalo pod kapotu alespoň o dvacet koní více. 

Jak ukazuje tabulka naměřených hodnot zrychlení, Mazda6 byla při sprintech na letišti opravdu rychlejší, přestože oficiální tabulky slibovaly opak. 

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: akcelerace z místa
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi 
0-50 km/h (s) 3,12 3,51
0-100 km/h (s) 10,25 10,85
0-130 km/h (s) 17,67 18,95
0-150 km/h (s) 25,07 27,81

Ať se podíváte na kteroukoliv měřenou hodnotu, vždy je lepší Mazda. Čím vyšší rychlost, tím větší rozdíl. Za zmínku ale stojí ještě jedna věc. Pohon všech kol pracující ve Škodě Superb vypadá jako pohotovější. Systém nedovolí takový prokluz přední nápravy. Jenže vlajková loď české automobilky jakoby dopředu rezignovala na jakékoliv snahy o dynamičtější zacházení a i přes tuto výhodu ztratí vedle Mazdy hned od prvních metrů.

Klepněte pro větší obrázek
Srovnání nejlepších pokusů Mazdy6 (modrá křivka) a Škody Superb (červená křivka) ukazuje, že je japonské kombi navzdory papírově shodnému výkonu rychlejší

Mimochodem, když jsme hledali ideální otáčky motoru pro rozjezd, nešlo si nevšimnout zcela jiné odezvy na plyn u obou automobilů. Zatímco Mazda, i když nemá možnost zvolit žádný speciální jízdní režim, reaguje lineárně, takže nastavit otáčky je minimální problém, řídicí jednotka Superbu se snaží pohyb pravé nohy „interpretovat“. Nastavit optimální otáčky a udržet je při rozjezdu je proto o hodně obtížnější. 

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: zrychlení
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi
30-50 km/h (s) 1,62 1,90
50-70 km/h (s) 2,35 2,50
80-120 km/h (s) 8,04 8,76
130-150 km/h (s) 7,41 8,87
80-120 km/h / 3° (s) 7,81 10,88
80-120 km/h / 4° (s) 7,94 8,66
 

Tabulka pružného zrychlení pak jasně ukazuje na větší pružnost japonského motoru. Výrazný rozdíl při akceleraci 80 - 120 km/h na třetí rychlostní stupeň je důkazem většího rozsahu použitelných otáček. Mazda jede na trojku bez problémů 140 km/h, takže jsme původně chtěli měřit akceleraci 80-130 km/h, jenže motor ve Škodě Superb při jízdě proti větru už nebyl schopný vůz na tuto rychlost rozjet (po větru ale na trojku zvládl rychlost 137 km/h) a nakonec i 120 km/h na trojku mu dalo dost práce.

Závěr měření dynamiky je naprosto jasný. I když si kupujete v obou případech kombi střední třídy s výkonem 110 kW (150 k), dostanete pokaždé něco trochu jiného. Abychom ale byli féroví, musíme doplnit, že Superb byl v tomto testu znevýhodněn dvěma faktory. Za prvé to určitě byla větší hmotnost plynoucí z maximální výbavy Laurin & Klement (i v základu je ale Superb těžší), za druhé to byly o palec větší disky (17" vs. 18"). 

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: odchylka rychloměru
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi
Zobrazovaná rychlost Rychlost dle Vboxu
50 km/h 45 46,6
90 km/h 85 84,9
130 km/h 127 123,7
Maximální rychlost     
První rychlostní stupeň 50 km/h 47 km/h
Druhý rychlostní stupeň 90 km/h 90 km/h
Třetí rychlostní stupeň 140 km/h 137 km/h

Při brzdění je situace vyrovnanější, ale i z tohoto souboje nakonec vychází lépe Mazda. Pokud se podíváme na délku brzdné dráhy, vždy zastaví dříve. Výjimkou je pouze brzdění z rychlosti 130 km/h, které v průměru dvou nejlepších pokusů v každém směru vyšlo lépe pro Superb s rozdílem 0,06 m.

Klepněte pro větší obrázek

Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

 

Z grafu nejlepšího pokusu při brzdění ze 150 km/h u každého z našich soupeřů je vidět, že Superb postupně ztrácí cenné metry, největší ztrátu ale vyprodukuje těsně před zastavením. Tohle chování není u koncernových automobilů ojedinělé. Stejnou věc už dříve vykázal také třeba Volkswagen Passat

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: brzdění
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi
50-0 km/h (s) 1,58 1,41
50-0 km/h (m) 10,95 11,55
100-0 km/h (s) 3,18 3,49
100-0 km/h (m) 44,18 45,20
130-0 km/h (s) 4,17 4,45
130-0 km/h (m) 75,70 75,64
150-0 km/h (s) 4,84 5,53
150-0 km/h (m) 102,03 107,01
Klepněte pro větší obrázek
Nejen akceleraci, ale také brzdění zvládá Mazda6 Wagon (modrá křivka) ve srovnání se Škodou Superb Combi (červená) lépe

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Škoda Superb Combi 4x4 vs. Mazda6 Wagon AWD: Úvod
  2. Uvnitř vládne Superb, Zavazadelník: Další velký trumf
  3. Dojmy z interiérů, Není 150 koní, jako 150 koní
  4. Rychlejší má být Superb, jenže...,
  5. Jízda: Téměř jednoznačné vítězství Mazdy
  6. Kolik za to?, Vítězem se stává...
  7. Škoda Superb Combi 4x4 vs. Mazda6 Wagon AWD: Fotogalerie
Za volantem nové Cupry Leon ST PHEV: Sportovní hlavně naoko, přesto důležitá

Cupra Leon ST eHybrid

Ačkoliv to tak při pohledu na registrační značku nemusí vypadat, novou Cupru Leon jsme poprvé testovali na českých silnicích. Jako první na trh vstoupí externě dobíjený hybrid, který však předpokládané sportovní zážitky dost naředil.

dnes | Jan Mička | 1 příspěvek
Minitest Toyota GR Supra Dynamic 2.0: Dobře maskovaná vzpomínka na Celicu?

Toyota GR Supra Dynamic 2.0

Menší výkon, nižší cena. Zaujme Toyota Supra i ve střízlivém provedení se čtyřválcem pod kapotou?

21.  10.  2020 | Vladimír Kadera | 7 příspěvků
Minitest Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV Executive: Nákupní vozík v montérkách

Honda Jazz Crosstar 1.5 e:HEV

Moderní interpretace nákupního vozíku je dostupná ve dvou různých variantách. Po základní se nyní podíváme na tu, která míří více na lifestyle.

18.  10.  2020 | Vladimír Kadera | 92 příspěvků