Mazda6 MPS: auto ve znamení Zoom Zoom

„Vysoce výkonný“ – takový je hlavní motiv evropského konceptu Mazda6 MPS, který bude mít svou světovou premiéru na autosalonu v Paříži. Designéři se soustředili na ještě větší potěšení z jízdy, vylepšení dynamických vlastností, jedinečný styl a vnější i vnitřní design. Tento koncept 4x4 je skutečně tím nejvyšším, co Mazda6 nabízí a současně potvrzuje poselství Zoom-Zoom.

Koncept Mazda6 MPS byl vytvořen evropským centrem vývoje a designu v německém Oberurselu. Aby odrážel atmosféru sportovního vozu kombinovanou s vysokou dynamikou, je přední maska vybavena novou verzí pěti-bodové mřížky a dále též otvory pro nasávání vzduchu, které jsou podobné těm, jimiž je vybaveno supersportovní coupe RX-8.  Rozšířený přední nárazník a zadní spoiler sehrávají jak svou aerodynamickou úlohu při vylepšení dynamické stability vozu, tak zlepšují celkový vzhled již tak dokonalého automobilu. Decentně rozšířené blatníky kolem kol obutých do 18´´ pneumatik Michelin Pilot Sport dále podtrhují na první pohled patrný sportovní charakter vozu. Sportovní vzezření vozu zdůrazňuje i nová barva karoserie nazvaná  „silver storm“ (stříbrný blesk) s cílem dosáhnout vysokého pocitu kvality spolu s jemným leskem.

Nový přeplňovaný motor s přímým vstřikováním paliva o objemu 2.3 litru dosahuje výjimečně nízkých hodnot emisí, nízké spotřeby paliva a vysokého výkonu. Jeho výkon činí 206 kW (280 k) při 6 500 ot/min a maximální kroutící moment 360 Nm dosahuje při 3 500 ot/min, čímž se koncept Mazda6 MPS kvalifikuje do kategorie opravdových sportovních vozů. Přesto vyhovuje všem odpovídajícím předpisům požadujícím nízké hodnoty emisí.  V Evropě je to úroveň Euro IV; v USA a Japonsku jsou plněny standardy ULEV.

K účinnému přenosu výkonu motoru na vozovku u konceptu Mazda6 MPS slouží zcela nový trakční systém. Je použit systém 4WD použitý u modelu Mazda6, který je zde kombinován s aktivním řízením přenosu kroutícího momentu. Výsledkem je elektronicky řízený systém dělení kroutícího momentu 4WD, který je vhodný pro vysoce výkonné vozy a zabezpečuje velmi přesný kontakt pneumatik s vozovkou, a to dokonce i při vysokých rychlostech. Aktivní řízení kroutícího momentu jak na přední, tak na zadní kola, zajišťuje výjimečně plynou jízdu a bezpečné řízení stability. Navíc systém LSD (Limited Slip Differential – diferenciál s omezeným prokluzem) dále zvyšuje schopnost konceptu přesně a rychle zatočit tím, že eliminuje při tomto manévru ztráty výkonu. Mazda6 MPS je vybavena šesti-stupňovou manuální převodovkou, která svou konstrukcí odpovídá přebytku kroutícího momentu. Úměrně výkonu motoru, byl zkrácen chod řadicí páky, což umožňuje přesné a rychlé řazení.

Radost ze řízení v duchu Zoom-Zoom kulminuje díky jedinečnému ovládání konceptu Mazda6 MPS. Aby bylo možné přenést vysoký výkon motoru na vozovku, byla dále zdokonalena a přesněji odladěna přední dvojitá lichoběžníková náprava a též zadní náprava typu multi-link. Tuhost všech částí, včetně karoserie, byla ještě zvýšena, aby zajistila dokonalé manévrovací schopnosti vozu se zcela přesnou odezvou na řízení. Paprsková kola z lehké hliníkové slitiny ve spojení s 18´´ pneumatikami Michelin Pilot Sport s vysokou přilnavostí dále podtrhují výjimečné jízdní vlastnosti tohoto konceptu. Vedle elektronicky řízeného systému 4WD je koncept dále vybaven systémem řízení jízdní stability DSC a systémem ABS.

Interiér vozu byl vytvořen se speciálním důrazem na kvalitu materiálů. Základem interiéru je černá barva, otáčkoměr kombinuje tmavě-modrou spolu s kovovými číslicemi, tak aby byla podtržena funkční krása.  Vnitřní ovladače jsou v hliníkovém provedení, tak aby působily autenticky. Zatímco vysoce-kvalitní kožená sedadla v černo-bílé barevné kombinaci dodávají interiéru vozu na elegantním ladění.  Aby se zvýšilo pohodlí a sportovní pocit z vozu, přichází Mazda6 MPS s dálkovým systémem otevírání dveří a vůz se startuje pouhým stisknutím tlačítka.

Rozměry a hmotnost:

  • Celková délka mm: 4670
  • Celková šířka mm: 1780
  • Celková výška mm: 1435
  • Rozvor mm: 2675

Motor:

  • Typ: MZR 2.3 DI-Turbo
  • Objem cm3: 2300
  • Maximální výkon (kW/ot/min): 206kW (280k) při 6 500 ot/min
  • Maximální kroutící moment (Nm/ot/min): 360 Nm při 3 500 ot/min
  • Převodovka: šestistupňová manuální převodovka + Torque Sprit 4WD
  • Brzdy přední: kotoučové vzduchem chlazené
  • Brzdy zadní: kotoučové

Náprava:

  • přední: dvojité lichoběžníkové
  • zadní: multi-link

Pneumatiky a kola:

  • pneumatiky přední/zadní: 245/40 ZR18
  • kola přední/zadní: 18” x 8” litá kola
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků