Mazda6 MPS: auto ve znamení Zoom Zoom

„Vysoce výkonný“ – takový je hlavní motiv evropského konceptu Mazda6 MPS, který bude mít svou světovou premiéru na autosalonu v Paříži. Designéři se soustředili na ještě větší potěšení z jízdy, vylepšení dynamických vlastností, jedinečný styl a vnější i vnitřní design. Tento koncept 4x4 je skutečně tím nejvyšším, co Mazda6 nabízí a současně potvrzuje poselství Zoom-Zoom.

Koncept Mazda6 MPS byl vytvořen evropským centrem vývoje a designu v německém Oberurselu. Aby odrážel atmosféru sportovního vozu kombinovanou s vysokou dynamikou, je přední maska vybavena novou verzí pěti-bodové mřížky a dále též otvory pro nasávání vzduchu, které jsou podobné těm, jimiž je vybaveno supersportovní coupe RX-8.  Rozšířený přední nárazník a zadní spoiler sehrávají jak svou aerodynamickou úlohu při vylepšení dynamické stability vozu, tak zlepšují celkový vzhled již tak dokonalého automobilu. Decentně rozšířené blatníky kolem kol obutých do 18´´ pneumatik Michelin Pilot Sport dále podtrhují na první pohled patrný sportovní charakter vozu. Sportovní vzezření vozu zdůrazňuje i nová barva karoserie nazvaná  „silver storm“ (stříbrný blesk) s cílem dosáhnout vysokého pocitu kvality spolu s jemným leskem.

Nový přeplňovaný motor s přímým vstřikováním paliva o objemu 2.3 litru dosahuje výjimečně nízkých hodnot emisí, nízké spotřeby paliva a vysokého výkonu. Jeho výkon činí 206 kW (280 k) při 6 500 ot/min a maximální kroutící moment 360 Nm dosahuje při 3 500 ot/min, čímž se koncept Mazda6 MPS kvalifikuje do kategorie opravdových sportovních vozů. Přesto vyhovuje všem odpovídajícím předpisům požadujícím nízké hodnoty emisí.  V Evropě je to úroveň Euro IV; v USA a Japonsku jsou plněny standardy ULEV.

K účinnému přenosu výkonu motoru na vozovku u konceptu Mazda6 MPS slouží zcela nový trakční systém. Je použit systém 4WD použitý u modelu Mazda6, který je zde kombinován s aktivním řízením přenosu kroutícího momentu. Výsledkem je elektronicky řízený systém dělení kroutícího momentu 4WD, který je vhodný pro vysoce výkonné vozy a zabezpečuje velmi přesný kontakt pneumatik s vozovkou, a to dokonce i při vysokých rychlostech. Aktivní řízení kroutícího momentu jak na přední, tak na zadní kola, zajišťuje výjimečně plynou jízdu a bezpečné řízení stability. Navíc systém LSD (Limited Slip Differential – diferenciál s omezeným prokluzem) dále zvyšuje schopnost konceptu přesně a rychle zatočit tím, že eliminuje při tomto manévru ztráty výkonu. Mazda6 MPS je vybavena šesti-stupňovou manuální převodovkou, která svou konstrukcí odpovídá přebytku kroutícího momentu. Úměrně výkonu motoru, byl zkrácen chod řadicí páky, což umožňuje přesné a rychlé řazení.

Radost ze řízení v duchu Zoom-Zoom kulminuje díky jedinečnému ovládání konceptu Mazda6 MPS. Aby bylo možné přenést vysoký výkon motoru na vozovku, byla dále zdokonalena a přesněji odladěna přední dvojitá lichoběžníková náprava a též zadní náprava typu multi-link. Tuhost všech částí, včetně karoserie, byla ještě zvýšena, aby zajistila dokonalé manévrovací schopnosti vozu se zcela přesnou odezvou na řízení. Paprsková kola z lehké hliníkové slitiny ve spojení s 18´´ pneumatikami Michelin Pilot Sport s vysokou přilnavostí dále podtrhují výjimečné jízdní vlastnosti tohoto konceptu. Vedle elektronicky řízeného systému 4WD je koncept dále vybaven systémem řízení jízdní stability DSC a systémem ABS.

Interiér vozu byl vytvořen se speciálním důrazem na kvalitu materiálů. Základem interiéru je černá barva, otáčkoměr kombinuje tmavě-modrou spolu s kovovými číslicemi, tak aby byla podtržena funkční krása.  Vnitřní ovladače jsou v hliníkovém provedení, tak aby působily autenticky. Zatímco vysoce-kvalitní kožená sedadla v černo-bílé barevné kombinaci dodávají interiéru vozu na elegantním ladění.  Aby se zvýšilo pohodlí a sportovní pocit z vozu, přichází Mazda6 MPS s dálkovým systémem otevírání dveří a vůz se startuje pouhým stisknutím tlačítka.

Rozměry a hmotnost:

  • Celková délka mm: 4670
  • Celková šířka mm: 1780
  • Celková výška mm: 1435
  • Rozvor mm: 2675

Motor:

  • Typ: MZR 2.3 DI-Turbo
  • Objem cm3: 2300
  • Maximální výkon (kW/ot/min): 206kW (280k) při 6 500 ot/min
  • Maximální kroutící moment (Nm/ot/min): 360 Nm při 3 500 ot/min
  • Převodovka: šestistupňová manuální převodovka + Torque Sprit 4WD
  • Brzdy přední: kotoučové vzduchem chlazené
  • Brzdy zadní: kotoučové

Náprava:

  • přední: dvojité lichoběžníkové
  • zadní: multi-link

Pneumatiky a kola:

  • pneumatiky přední/zadní: 245/40 ZR18
  • kola přední/zadní: 18” x 8” litá kola
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků