Mazda6 2,0 16V: když auto zraje jako víno (velký test)

Mazda6 patří ve střední třídě k úspěšným a obecně uznávaným vozům. I přesto dostala v nedávné době mírný facelift, který ji bezesporu prospěl. Někteří jí ale stále opomíjejí, což je velká škoda, protože pozornost si určitě zaslouží. Chcete vědět proč?
Mazda6 2,0 16V: když auto zraje jako víno (velký test)
Seznam kapitol
  1. Slovo úvodem, staronový kabát, nový chytrý interier
  2. Místa pro drobnosti, zavazadelník, misto pro posádku
  3. Motor, řazení a spotřeba, pružnost, jízdní vlastosti
  4. Zhodnocení, plusy a mínusy, technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Již více než tři roky brázdí naše silnice japonská kráska z produkce Mazdy. Jako nástupce velmi úspěšné Mazdy 626 se v roce 2002 představila Mazda6. O tom, že si dokázala získat publikum a zákazníky i u nás, svědčí titul Auta roku, který získala v roce 2003. V letošním roce přišla Mazda s malým faceliftem. Otázky, co lze na šestce zlepšit vzaly za své po představení změn. Ty se dotkly vnějšího vzhledu jen mírně a vše podstatné se odehrálo jinde. Mazda6 se nabízí ve třech verzích. Sedan, hatchback a wagon. Pokud vás zarazilo označení hatchback u Mazdy6, je to tím, že sama Mazda takto označuje svou pětidveřovou verzi, která se jinak považuje za liftback.

K testu jsme dostali Mazdu6 hatchback s dvoulitrovým motorem. Ten proti předfaceliftové verzi dostal pár koníku navíc a když k tomu přičteme další změny jak na kabátě tak uvnitř v kabině, bylo se na co těšit. Mazdě nyní na trhu přibylo pár nových modelů konkurenčních výrobců, a tak se nabízí otázka, zda facelift bude stačit k tomu, aby jí konkurence neutekla.

Komorní změny po faceliftu

Kdo čekal, že ohlášený facelift přinese zásadní změny vzhledu, byl asi zklamán. Na druhou stranu mohou jásat příznivci designu, který je v případě Mazdy6 obecně uznáván za povedený. Šestka přišla před třemi lety na trh jako zajímavý vůz střední třídy. Klínovitá přední maska a výrazně profilovaná přední kapota byly velmi povedené prvky. Ovšem asi tím nejkontroverznějším krokem byla použitá zadní světla. Jejich čiré krytí značně připomínalo oblíbená "tuningová" světla, a tak se stala Mazda, po konkurenčním Lexusu, druhou značkou, která usnadnila případné stylistické zásahy a ušetřila peníze nadšeným úpravcům. Jak jsem již zmínil výše, v polovině letošního roku došlo na obrodu a Mazda6 dostala facelift. To již může značit, že se doba její existence na trhu přehoupla do druhé poloviny, ale u japonských aut člověk nikdy neví...

Pokud šestku pořádně neznáte, faceliftu si ani nevšimnete. Všechny změny jsou spíše symbolické, než zásadní. Upřímně řečeno na tomto autě není moc věcí, které by si říkaly o změnu, a tak je dobře, že to Mazda nevzala jak se říká od podlahy, ale zaměřila se na pár detailů, které celek zásadněji nepoznamenaly.

První malou změnou je přední nárazník, tedy spíše jeho spodní část. Ta dostala pás z černé mřížky, ve kterém naleznete imitace nasávaní vzduchu pro brzdy ohraničené chromovaným rámečkem. Tím ovšem změny na přední části nekončí. Malým oživením prošla i přední maska s větším logem a přepracované kryty předních světel, které v oblastí směrovek dostaly kouřový nádech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Po faceliftu má Mazda černou mřížku po celé délce předního nárazníku --- Nové jsou i imitace nádechů pro přívod vzduchu k brzdám --- Šestka má nyní i nové, větší logo výrobce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Šestka má nyní zatmavené kryty v oblasti směrových světel --- Přední maska je v oblasti mížky chladiče rovnější.

Malou změnou prošla i zadní světla. Ta, stejně jako přední, dostala nové kryty, které jsou rovněž trochu zatmaveny. Malou a téměř neviditelnou proměnou prošla i spodní část zadního nárazníku, který nyní počítá s dvojicí výfuků s koncovkami o větším průměru. Testovaný model měl ovšem dvojici standardních výfuků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kryt zadních světel je také zatmaven --- Zadní nárazník s přípravou pro sportovní výfuky.

Tolik o změnách proti počátečnímu stavu. Zbytek vozu není třeba dlouze popisovat. Mazda6 ve verzi hatchback je typickým představitelem střední třídy a na pohled bude připomínat spíše sedan. Nutno říci, že ani po třech letech není design nijak okoukaný a dá se říct, že stárne velmi pomalu. Šestka není ani moc kulatá a zároveň nemá ani moc ostrých hran. To je určitě výhodné, protože tyto krátkodobé styly se mění poměrně často, a tak některá auta díky ostřeji řezanému nebo naopak kulatějšímu kabátu poměrně rychle zestárnou.

Přesto šestka nenechá nikoho na pochybách, že je to auto, které si dělá zálusk i na sportovně laděné řidiče. Klínovitý boční profil, nízká přední maska a zvýšená záď má styl se sportovním nádechem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Šestka s klínovitým profilem --- Nízká přední část a zvýšená zadní partie přispívají k dynamickému dojmu.

Přestože se jedná o hatchback (liftback) záď není nijak výrazně zkosená a protažená. Je to spíše mírně upravený sedan s možností otevření i zadního okna. Ovšem právě možností otevírání celé zadní části je tato verze velmi praktická a umožní převážet i rozměrnější náklady.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Testovaná Mazda ve verzi hatchback připomíná spíše sedan --- Nebýt zadního stěrače, měli by mnozí problém s identifikací typu karoserie.

Ještě lepši ovládání

Pokud šla Mazda při faceliftu exteriéru cestou mírných změn, které většina lidí ani nepostřehne, v interiéru to platí také. Změny zde jsou sice také drobné, ale některé jsou velmi příjemné.

Snad jako u všech faceliftů přišly i v tom, který se odehrál z Mazdy, na řadu nové materiály a nové povrchové úpravy dekorů. Testovaná šestka měla tmavý interiér, kdy byl na středové konzoli použit plast s imitací titanu. Na středové konzoli najdeme také první změnu, kterou je odlišení audia od zbytku panelu. V minulosti bylo rádio s přehrávači umístěno přímo na středovém panelu, nyní jej najdete v jakémsi rámečku odlišné barvy. Získalo si tím větší pozornost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tmavý interiér s novou povrchovou úpravou středového panelu --- Po faceliftu je rádio umístěno v ohraničeném rámečku, který ho odlišuje od zbytku.

Středová konzole je ostatně srdcem interiéru, všechny komfortní prvky ovládání najdeme zde. Audio, ovládání topení a klimatizace, informační display i přepínání funkcí palubního počítače jsou umístěny na středovém panelu. Výtku si zaslouží pouze přepínání funkci palubního počítače. Tlačítko, které palubní počítač ovládá, je umístěno vlevo od informačního displeje a pokud s ním budete chtít manipulovat při jízdě, bude třeba sundavat ruku z volantu. Tradiční umístění v páčce stěračů by bylo rozumnější.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na středovém panelu najdeme vše potřebné, pro ovládání komfortu vozidla --- Přepínání funkcí palubního počítače je umístěno netradičně vedle informačního displaye.

Další příjemnou součásti interéru je volant. Průměr je dobře zvolený a to samé platí i o šířce věnce. Díky dobrém materiálu po něm ruce zbytečně nekloužou. Budíky na přístrojové desce jsou klasikou. Otáčkoměr s rychloměrem jsou umístěny v chromovaných obroučkách. Povšimněte si hlavně otáčkoměru, červené pole začínající na 6 500 otáčkách je pro mnohé v dnešní době již nepředstavitelné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Velmi kvalitní volant, navíc dobře vypadá --- Budíky mají sportovní vzhled

Volbou nových materiálů udělala Mazda dobrý krok. Interiér je nyní na vysoké úrovni a pro příznivce měkčených plastů udělala šestka velký krok kupředu. Kvalita a zpracování je stále na vysoké úrovni a ve spojení s ergonomičností patří i nadále k nadstandardu dané třídy.

K dobrému autu musí patřit i dobré sedačky. Ty v Mazdě patří dlouhodobě k velmi dobrým a šestka to může jen potvrdit. Přestože se nejednalo o žádný top model, byly sedačky velmi pohodlné a přitom zaručovaly i dobré držení těla v případě agresivnější jízdy a průjezdech zatáčkami. Boční vedení je výborné a čalounění také. Ani při delším cestování vás sedačky neunaví.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kvalitní přední sedačky zajistí pohodlné cestování.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ani cestující na zadních sedačkách nebudou trpět nekvalitními sedačkami. Ovšem zde již chybí boční vedení.

K sedačkám je třeba zmínit jednu malou připomínku. Přestože jsou sedačky, hlavně ty přední, velmi pohodlné a dobře dimenzované, jejich opěradlo pocitově končí zhruba v polovině lopatek. Za tímto místem se sedačka svažuje mírně dozadu a těžko si o ní opřete záda. Díky tomu je i opěrka hlavy jen ztěží použitelná a pokud se pro opření hlavy rozhodnete, budete se muset smířit s velmi velkým záklonem, který je až nepřirozený. Výsledek je pak poněkud tristní a využitelnost opěrky hlavy snižuje téměř na nulu, kromě bezpečnostního hlediska při případné nehodě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Opěrka hlavy je posunuta dost dozadu a tak se snižuje její využitelnost.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo úvodem, staronový kabát, nový chytrý interier
  2. Místa pro drobnosti, zavazadelník, misto pro posádku
  3. Motor, řazení a spotřeba, pružnost, jízdní vlastosti
  4. Zhodnocení, plusy a mínusy, technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků