Mazda5 1,8 16V: kompaktní lego na čtyřech kolech (velký test)

Mazda5 1,8 16V: kompaktní lego na čtyřech kolech (velký test)

Kapitoly článku:


Interiér s pastí na audiofily

Část interiéru jsem již popsal, není to ale zdaleka vše, co vám může vůz po této stránce nabídnout. Pětka jde uvnitř, stejně jako venku, elegantní a přitom praktickou cestou. Pokud není vnějšímu kabátu téměř co vytknout, platí to samé pro interiér. Tomu dominuje hlavně středový panel, který je mírně zvýšen nad úroveň zbylé palubní desky. Na něm najdeme všechny potřebná tlačítka a spínače pro ovládání komfortu - klimatizace, topení rádia a palubního počítače. Vše na svém místě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dominantou interiéru je stříbrně lakovaná středová konzola.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kompletní ovládání audia, klimatizace a topení.

Když jsem zmínil ovládače "spotřebičů", nelze se nepozastavit nad několika detaily, které by snesly lepší zpracování. Na vrcholu středové konzole je umístěn informační display včetně palubního počítače. Pokud chcete měnit informace, je třeba použít tlačítka, které je, mírně řečeno, nešťastně umístěné vlevo od tohoto displaye. Pokud tedy chcete za jízdy přepínat, musíte se poměrně dost naklonit. Pokud k tomu přičteme i nutnost "obejít" rukou volant, o dobré ergonomii se v tomto bodě nedá hovořit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nevhodně umístěný přepínač informačního displeje může způsobit krušné chvíle.

Druhým a asi posledním drobným nedostatkem je umístěni řadičky. Ta je sice šikovně po ruce a usnadňuje tak řazení, ale je umístěna příliš blízko středového panelu a tak se občas stane, že hřbetem ruky zavadíte o nějaké ovládací tlačítko.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výškově výborně umístně řadička je až moc blízko středovému panelu.

Interiér jako celek pak není nijak nápadný a postrádá snahy o extravaganci. Na jedné straně je to dobře, že se Mazda nesnažila vymyslet nový designérský směr, protože ten sice v počátku ohromí, ale většinou se i rychle okouká. Více konzervativismu většinou zaručí dlouhou přízeň u zákazníku, bez potřeb velkých inovací při případném faceliftu.

Přístrojová deska s kruhovými ukazateli rychlosti, otáček, stavu paliva a teploty chladící kapaliny je schována pod klasickým převisem za volantem. Ten je velmi pohodlný - padne dobře do ruky, neklouže a tloušťka jeho věnce neunavuje ruce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klasická přístrojová desta --- Velmi dobrý volant, padne dobře do ruky.

Zbývající ovládací prvky najdete na tradičních místech vlevo od volantu a na madle předních dveří.

Klepněte pro větší obrázek
Zbývající ovládací prvky jsou na svých místech.

Slova "past na audiofily" se v názvu kapitoly objevila kvůli jedné malé kuriozitě. Pětka byla vybavena integrovaným rádiem s malým šidítkem. Pokud o tom nevíte, necháte se lehce nachytat absencí CD přehrávače. Pětka má totiž přípravu pro CD přehrávač, tedy středový panel s ním počítá a je již připravena štěrbina pro vkládání disků, ovšem ta je zaslepena. Záslepka je ovšem poměrně hluboko a tak umožní disk vložit několik centimetrů. Umocnění pocitu, že tam ta mechanika musí být, podporuje i podsvícení štěrbiny. A tak se nejednomu kolegovi stalo, že se snažil i několik minut vkládat disk do mechaniky, která tam není. Přehrávač se sice dá dokoupit, ale testovaná pětka ho neměla, proto pozor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Příprava pro CD mechaniku může někoho zlákat ke vkládání disků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dvojice loketních opěrek by mohla mít větší délku a šířku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední sedačky v pětce si zaslouží pochavlu, jsou pohodlné a nabízejí dostatečnou oporu.

Trochu horší je to v druhé řadě. Dvě boční sedačky nabízí také dostatek komfortu a pohodlí, ovšem třetí, prostřední sedačka, je na tom s komfortem o poznání hůře. Hlavně sedák je proti ostatním dost tvrdý, a tak by extrémně dlouhé cesty mohl zde sedící cestující odnést přinejmenším otlačeným pozadím.

Málo místa na drobnosti

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Ve středovém tunelu je schován držák na nápoje a malý úložný prostor.

Kam s kufry aneb hry s litry

Zavazadlový prostor Mazdy5 je třeba rozdělit na klasickou verzi a na verzi N1. V té klasické, tedy se třemi řadami sedadel, disponuje pětka základním zavazadelníkem 112 litrů, což není mnoho. Pokud se sklopí třetí řada sedaček, zvedne se objem na 426 litrů a při sklopení i druhé řady sedadel dostanete až 857 litrů zavazadelníku. Pokud ovšem zadní řadu sedaček vyndáte z vozu a sklopíte i druhou řadu, získáte již poměrně skvělých 1 556 litrů. Pokud se vám litráž zdá malá, je třeba připomenout, že jde o objem po spodní hranu oken, tudíž ve skutečnosti , díky vysoké karosérii, dostanete kufr ještě mnohem větší. Pro lepší představu o objemu činí hloubka kufru ve verzi N1 přesně 890 mm, výška 600 mm a šířka až 1 040 mm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ve verzi N1 disponuje pětka základním objemem zavazadelníku 426 litrů.

Je dobře, že si vozy MPV drží klasický styl otevírání pátých dveří a neustoupily trendu z vozů SUV. Výklopné dveře směrem vzhůru nepřekáží při nakládce. Mazda disponuje systémem dvou poloh, kdy po otevření se dveře zvednou do standardní polohy, ale pokud na dveře zatlačíte, zvednou se ještě o několik centimetrů vzhůru manipulace s nákladem pak nečiní problém ani vysokým osobám.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní dveře se otevírají do dvou poloh a nakládka nečiní problém ani vysokým osobám.

Místa na rozdávání

Co se týká prostoru pro posádku, plní Mazda plán na sto procent. Pokud budu hodnotit pouze verzi N1, tak nabízí skutečné pohodlí pro pět osob a nadstandardní prostor v případě jízdy ve čtyřech osobách. Na trhu jsou různí výrobci a z toho pramení i různé konstrukce vozů. Honda v modelu FRV zvolila tři sedadla v přední řadě, Mazda zvolila dvě. Do druhé řady přidala dvě plnohodnotná a jedno mírně provizorní sedadlo a k tomu, pro případ potřeby i třetí řadu. Pokud si uvědomíme, že většinu rodin dnes tvoří maximálně čtyři osoby, dokáže Mazda nabídnout luxusní prostor a perfektní variabilitu pro téměř každou rodinu. V případě potřeby není problém využít tři řady sedadel a nabídnout tak více, než většina srovnatelné konkurence.

Ale dost již superlativů. Pětka nabízí skutečně velký prostor jak pro řidiče, tak pro ostatní spolujezdce. Pro kolena je místa dost jak vpředu, tak vzadu. Dle mého názoru nebudou mít ani cestující s výškou okolo dvou metrů potíže se ve voze pohodlně usadit. Při mé výšce 188 cm, jsem neměl žádný problém nají dostatek místa na jakékoli sedačce a ani nenastal problém, pokud jsem si měl sednou sám za sebe. Dlouhý rozvor a vysoká karoserie dělají své.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Při své výšce 188 cm, jsem neměl problém s dostatkem prostoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Při výšce okolo 175 centimetrů si budete připadat jako v obývacím pokoji.

Pavel Janda dodává:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Blízkost brzdového a plynového pedálu může občas způsobit komplikace.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud