46
Fotogalerie

Mazda2 je Skyactiv v kapesním balení [první jízdní dojmy]

Kapitoly článku:


V základu 280 litrů

V praxi chybí místo především vpředu pro levou ruku řidiče, ale zvyknete si. Jinak není v první řadě sedadel moc co řešit. Vzadu je prostoru pro nohy tak akorát. Se svými 190 cm si takzvaně „sednu za sebe“ ještě relativně pohodlně. Ve druhé řadě ale budou podobně vysocí cestující lamentovat nad nabídkou místa pro hlavu. Inu další daň za efektní design.

Kupodivu ve srovnání s Fabií a i20 si Mazda2 co do podélného prostoru nevede vůbec špatně. Za řidičem 190 cm vysokým jsme naměřili od předního opěradla po to zadní 68 cm (25 cm mezera k sedáku, 43 cm dlouhý sedák). Fabia to stejné číslo nabídla za řidičem vysokým 178 cm (21 cm mezera a 47 cm sedák). V i20 jsme dokonce naměřili o dva centimetry méně opět za řidičem 178 cm vysokým (19 cm mezera, 47 cm sedák).

Samozřejmě musíme brát tyto údaje s rezervou, protože porovnáváme prostor za různě vysokými řidiči, kteří navíc preferují trochu jinou pozici za volantem. Důležité je ale zjištění, že Mazda2 v tomto ohledu nijak neztrácí, což byste na první pohled určitě netipovali. 

mazda2_17.JPGmazda2_18.JPGCelkem 280 litrů v zavazadelníku tabulkově neoslní. Fabia slibuje 326 litrů, Hyundai i20 ještě o čtyři litry více. V praxi auta do města ale nabízený objem určitě stačí. 

Zavazadelník nabídne v základu 280 litrů, po sklopení se připravte na 950 litrů. Vstupní otvor byl rozšířen ve srovnání s předchozí generací o 52 mm. Fabii tabulkově nová Mazda nepřekoná, ale takto malá auta nejsou primárně určena na dlouhé cesty a pro běžný náklad postačí více než bohatě. Potěšil mne také fakt, že se svými 190 cm mohu bezstarostně zamířit pod otevřené páté dveře, které se vyklápí sympaticky vysoko.

Mazda2 uvnitř neohromí nabídkou prostoru, ale rozhodně neurazí. Za předpokladu, že zde bude většinu času cestovat řidič sám nebo maximálně se spolujezdcem, je vše v naprostém pořádku. Dvojka si zkrátka nehraje na auto o třídu větší a co do prostoru je přesně taková, jaká má být.

mazda2_25.JPGmazda2_27.JPGmazda2_28.JPG

Zapomeňte na downsizing

Na prezentaci zazněla zajímavá fráze. Mazda nepreferuje downsizing, Mazda preferuje „rightsizing“. Pod kapotou nenajdete žádné litry, tříválce, devítistovky a podobné motůrky, nabídka se skládá ze tří verzí motoru Skyactiv-G o objemu 1,5 litru.

Základ nabídne 55 kW (75 k), prostřední verze 66 kW (90 k) a vrcholná 85 kW (115 k). Budiž Mazdě ke cti, že jsem celý první den jezdil s nejslabším provedením a chvíli jsem ho považoval za motorizaci prostřední.

Důvod je prostý, Mazda2 je lehká. V základu neváží ani jednu tunu. V rozletu ji trochu brzdí delší převody a jako každá atmosféra potřebuje vyšší otáčky, ale zvyknete si (pokud budete trochu chtít). Při běžné jízdě oceníte maximální kultivovanost (kolega si nebyl jistý, jestli vůbec motor nastartoval) a příjemnou spotřebu.

mazda2_44.JPGmazda2_46.JPG
Základní benzinový motor je příkladně tichý a během prvních kilometrů se prezentoval také solidní spotřebou. I nejslabší varianta postačí. 

Ano, jezdili jsme za osm litrů, ale to víte, když potkáte prázdné španělské okresky... Jsem si jistý, že stejný jízdní styl by u přeplňovaných motorů znamenal více než deset litrů. Podle oficiálních údajů si při klidné jízdě patnáctistovka Mazda ve spotřebě nezadá s menšími přeplňovanými motory, pro které by měl být právě apetit při klidné jízdě silnou disciplínou.

Vyloženým překvapením pro mě byla jízda po dálnici. Mazda sice avizuje, že i dvojka umí být strojem pro překonávání dlouhých vzdáleností, ale tak nějak tomu u podobně malého auta nechcete věřit. Světe, div se, na pětku je motor i ve 130 km/h pořád velmi tichý a vůbec celkové odhlučnění auta je hodně dobré.

Cestu ve dvou na delší vzdálenost si klidně dovedu představit, přirozeně s tím, že táhlá dálniční stoupání na pětku nedáte. Na každý pád je jisté, že tenhle základ není v nabídce jen proto, aby mohla být na plakátech pěkná cena od. Tohle je zcela použitelný motor a nemusíte se přitom omezovat pouze na městskou jízdu.

mazda2_01.JPGmazda2_02.JPG
Dálnice Mazdě2 nečiní žádný problém ani s nejslabším motorem. Naopak, auto je i v rychlostech nad 130 km/h příjemně tiché. 

Od toho se pak odvíjí další motorizace. Oproti očekáváním se na nás bohužel nedostala vrcholná verze, ale i prostřední provedení ukázalo, že bude hodně dobré, a to jsme ho testovali v kombinaci se šestistupňovým automatem. Dynamika je zajímavější, potěší rychlé reakce na plyn, spotřeba se zas tolik neliší. Trochu paradoxně jsem se ale nemohl zbavit dojmu, že je toto provedení o něco málo hlučnější než základní varianta. Kolegové, kteří se svezli s nejvýkonnější variantou, byli nadšeni.

Škoda, že na prezentaci nebyl k dispozici naftový motor. Je jasné, že to nebude nejprodávanější varianta, ale svezení by to mohlo být hodně zajímavé. 

mazda2_09.JPGmazda2_16.JPG

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud