Kolik stojí?
Nejlevnější je Kia Rio, nejdostupnější verze stojí už 229 980 Kč. Naše výbava Comfort, která ale má všechno potřebné (klimatizace, elektrická přední okna, rádio, centrál, palubní počítač, ale také drobnost v podobě kotoučových brzd na všech kolech, vyjde na 259 980 Kč. Ano, Rio představuje ono obehrané „hodně muziky za málo peněz“.
Tam, kde končí testované Rio, začíná testovaná Fabia. Za silnější MPI zaplatíte 252 900 Kč, ale ve výbavě Active najdete jenom to opravdu nejdůležitější. Tak například centrál je v základu bez dálkového ovládání, za klimatizaci musíte zaplatit 20 000 Kč, připlácíte i za koberečky (1300 Kč), rádio dostanete za 6500 Kč a tak dále.


Pořizovací cena dělá z Ria nejvýhodnější nabídku, na kterou nestačí ani Fabia, ani Mazda. A auto jako takové navíc není vůbec špatné
Naše výbava Style je to nejlepší, co si můžete pořídit, přičemž cena je 289 900 Kč. Ve výbavě najdete klimatizaci Climatronic, elektricky ovládaná vnější zrcátka, elektrická všechna okna, litá kola nebo zadní parkovací senzory.
Nejdražší je Mazda2, ale na konec to není až tak hrozné, jak se na první pohled může zdát. Mazda2 s testovaným motorem (tedy ta základní) začíná na částce 259 900 Kč s výbavou G75. Takové auto sice nemá klimatizaci, ale má rádio s USB, palubní počítač, centrál i s dálkovým ovládáním nebo elektrické stahování všech oken. A to není vůbec špatné vzhledem k tomu, za kolik koupíte Fabii ve výbavě Active.


Když se podíváme na nejdostupnější varianty testovaných motorů u Mazdy2 a Fabie, vítězí jasně Mazda. Už od základu dostanete kromě podstatně lepšího motoru také více výbavy. U vyšších výbav Mazdy a Fabie se ale situace otáčí
Varianta s klimatizací (Emotion) vyjde na 297 900 Kč, testované provedení Challenge pak stojí 314 900 Kč. Auto má navíc vyhřívaná zpětná zrcátka, kožený volant a hlavici řadicí páky, bluetooth a tempomat s omezovačem rychlosti nebo asistent rozjezdu do kopce.
Za poslední dvě jmenované položky musíte připlatit u Fabie dohromady 11 000 Kč i u výbavy Style a MPI se tím pádem dostává za hranici 300 000 Kč. Na druhou stranu trumfem může být automatická klimatizace, kterou vám Mazda dá pouze v nejvyšší výbavě, která se pro testovaný motor vůbec nenabízí.


A vítězem se stává... No ano, není to Škoda Fabia, jak se všeobecně očekávalo, je to Mazda2
Verdikt
Jako vítěze musím vyhlásit Mazdu2. Ano, něco ztrácí co do prostoru ve druhé řadě a v zavazadelníku, ale já jsem toho názoru, že u takto malých aut není prostor vzadu tolik důležitý. Jednoznačně výborná je technika. Motor je úsporný a na poměry základních jednotek velice schopný. Spolu s podvozkem dělá z nejmenší Mazdy v nabídce skvělého univerzála, kterého bych si třeba já osobně dokázal představit u mě před domem a protože nemám žádné ratolesti a ještě to nějakou dobu tak zůstane, další auto bych nepotřeboval. A ano, klidně by mi stačila tahle základní motorizace.
Je pravda, že Mazda2 je o něco dražší, ale záleží na tom, jakou konkrétní výbavu chcete. Když se obejdete bez klimatizace a sáhnete opravdu potom nejlevnějším, tak dostanete za cenu holé Fabie 1.0 MPI auto s daleko lepším motorem a významně bohatší výbavou. A přesně tento moment nakonec rozhodl.


Kia Rio šla do testu jako jednoznačný outsider, jenže tak špatné auto to není. Pro méně náročné řidiče korejský hatchback bohatě postačí. Navíc je prostornější a když budete chtít, umí být i rychlejší
Čestné uznání pak míří na konto omlazeného Ria. Jak už bylo řečeno, pro méně náročného řidiče je to výborná volba, která mu ušetří peníze a přinese více místa ve druhé řadě a lépe využitelný zavazadelník. Pravda, auto jezdí o něco hůře než Fabia a Mazda, ale při běžném cestování není rozdíl zas tak markantní. A jako bonus dostanete výkonnější motor, což se také hodí.
Škodě Fabia tentokrát uteklo vítězství, přestože je rozdíl opravdu těsný. I litrový tříválec umí být schopným motorem a možná by vás překvapilo, jak dobře s ním Fabia jezdí. Do karet tomuto modelu hraje hlavně fakt, že za cenu základní Mazdy2 s testovanou výbavou už můžete mít Fabii 1.2 TSI, která bude živější. Po stránce jízdních vlastností Fabia neztrácí oproti Mazdě prakticky nic, ale stále bude platit to, že je Mazda pohodlnější.
Každopádně boj v kategorii malých automobilů je nesmírně vyrovnaný. A když nesáhnete po Mazdě2, ale vyberete si třeba Rio, Fabii nebo Hyundai i20, chybu neuděláte. A to je pro zákazníka velmi dobrá zpráva.
-
Rok • stupeň výbavy
2015 • Challenge
-
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
-
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 496 cm3
-
Vrtání • zdvih
74,5 mm • 85,8 mm
-
Stupeň komprese
12,0:1
-
Nejvyšší výkon
55 kW (75 koní)
-
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
-
Nejvyšší krouticí moment
135 Nm při 3 800 ot/min
-
Zrychlení z 0 na 100 km/h
12,1 s
-
Nejvyšší rychlost
171 km/h
-
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
-
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
280 l • 950 l
-
Objem palivové nádrže
44 l
-
Hmotnost: pohotovostní • celková
970 kg • 1 500 kg
-
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,1 • 3,9 • 4,7 l/100 km
-
Rozvor náprav
2 570 mm
-
Rozměry: délka × šířka × výška
4 060 × 1 983 × 1 495 mm
-
Rok • stupeň výbavy
2015 • Comfort
-
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
-
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 248 cm3
-
Vrtání • zdvih
71,0 mm • 78,8 mm
-
Stupeň komprese
10,5:1
-
Nejvyšší výkon
62 kW (84 koní)
-
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
-
Nejvyšší krouticí moment
121 Nm při 4 000 ot/min
-
Zrychlení z 0 na 100 km/h
13,4 s
-
Nejvyšší rychlost
167 km/h
-
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
-
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
288 l • 923 l
-
Objem palivové nádrže
43 l
-
Hmotnost: pohotovostní • celková
1 052 kg • 1 560 kg
-
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,3 • 4,2 • 5,0 l/100 km
-
Rozvor náprav
2 570 mm
-
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 521 mm • 1 525 mm
-
Rozměry: délka × šířka × výška
4 050 × 1 720 × 1 455 mm
-
Rok • stupeň výbavy
2015 • Style
-
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
-
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 999 cm3
-
Nejvyšší výkon
55 kW (75 koní)
-
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 200 ot/min
-
Nejvyšší krouticí moment
95 Nm při 3 000 až 4 300 ot/min
-
Zrychlení z 0 na 100 km/h
14,7 s
-
Nejvyšší rychlost
172 km/h
-
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
-
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
330 l • 1 150 l
-
Objem palivové nádrže
45 l
-
Hmotnost: pohotovostní • celková
980 kg • 1 510 kg
-
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,8 • 4,2 • 4,8 l/100 km
-
Rozvor náprav
2 470 mm
-
Rozměry: délka × šířka × výška
3 992 × 1 732 × 1 467 mm