Dvoutisícové zdražení Fabie se zážehovými motory (1.0 MPI Active nyní začíná na 243.900 Kč) zase tak hrozné není.

Dvoutisícové zdražení Fabie se zážehovými motory (1.0 MPI Active nyní začíná na 243.900 Kč) zase tak hrozné není.

Překvapí však navýšení cen naftových agregátů o 8.000 korun. Nejlevnější turbodiesel (1.4 TDI/66 kW) vychází na 361.900 korun, silnější provedení se 77 kilowatty začíná na 397.900 korunách částečně i proto, že jej nepořídíte ve výbavě Active.

Překvapí však navýšení cen naftových agregátů o 8.000 korun. Nejlevnější turbodiesel (1.4 TDI/66 kW) vychází na 361.900 korun, silnější provedení se 77 kilowatty začíná na 397.900 korunách částečně i proto, že jej nepořídíte ve výbavě Active.

151
Fotogalerie

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Kapitoly článku:


Jízda v pěti

Pro zajímavost jsme vyzkoušeli i jízdu s plně naloženým automobilem, kdy jednotlivá auta vezla dohromady 410 kg navíc. Jak se dalo očekávat, Fabia už má vzhledem k ostatním celkem problém udržet 130 km/h. Někdy nepomůže ani podřazení na čtyřku, ale nakonec s trochou trpělivosti zvládne i tento lehce extrémní provoz.

Překvapením byla spotřeba, kdy se na stejné trase jako byla ta mimoměstská, tedy většinou při jízdě rychlostí 130 km/h, zastavil palubní počítač na údaji 7,2 l/100 km. Kia i Mazda jsou totiž lepší pouze o jednu desetinu, což je rozdíl naprosto zanedbatelný. Čekal jsem, že si Fabia povede mnohem hůře.

fabia_mazda-137.jpgfabia_mazda-138.jpg
V plném obsazení si nejlépe počíná Mazda2. Je nejkomfortnější a motor má s nákladem nejméně problémů

Subjektivní dojmy z jízdy s naloženým vozem jsou ale bez překvapení. Nejlépe se budete cítit v Mazdě, která i tyto jízdní režimy zvládá bez nejmenšího problému. Mazda2 se totiž chová jako větší auto. I v plném zatížení se zdaleka nehoupe tolik jako Kia a především jako Fabia, motor má stále dost síly k tomu, aby držel dálniční limit a nenutil vás tak často přeřazovat. I Rio zvládá stejný styl jízdy dobře, nicméně pořád platí, že s menším komfortem. Především tím akustickým.

Kdo má nejlepší podvozek?

Už z předchozího se dá odvodit, kdo na tom bude nejlépe z pohledu nastavení podvozku. Je to Mazda, která (a budu se už poněklikáté opakovat) je velmi univerzální. Podvozek je v zatáčkách jistější, ale přesto je komfortnější a lépe tlumí nerovnosti. Částečně to samozřejmě bude dáno i použitými pneumatikami, Fabia dorazila na litých šestnáctkách, ale řekl bych, že kdyby měla stejné pneumatiky jako Mazda, rozdíl se jenom zmenší, celkově se ovšem nic nezmění. Mazda také nabízí perfektní řízení a skvělou převodovku, kam jednotlivé rychlosti zapadají jak piva do hostů na vesnické zábavě.

fabia_mazda-124.jpgfabia_mazda-126.jpg
Jízda s Mazdou je radost. Podvozek umí být komfortní, ale zároveň také velmi jistý. A mimochodem můžete i vypnout stabilizaci

Fabia mnoho neztrácí co do schopnosti řezat zatáčky a ani řízení není vůbec špatné. Upřímně, dost možná je ještě lepší než v Mazdě, nicméně s komfortem to je horší. Do interiéru se dostává více rázů od kol a karoserie se při přejezdu podélných nerovností dosti houpe. Výrazně horší je ale převodovka. Jak už bylo řečeno, páka není tak dobře po ruce jako v Mazdě, řazení má větší vůle a velmi často se během testu stávalo, že šla při rozjezdech celkem obtížně zařadit jednička.

Rio se prezentuje jako schopné auto, ovšem do té doby, dokud s ním nezačnete spěchat. Možná za to mohly horší pneumatiky, nicméně Kia měla nejméně trakce. Z celé trojice pak působila nejméně přesvědčivě zadní náprava, která se nechá snadno rozhodit na příčných nerovnostech. Dokud ovšem pojedete tak, jak se běžně v provozu jezdí, bude vše v naprostém pořádku. Pohodlí je minimálně na stejné úrovni jako ve Fabii, převodovka je o kousíček lepší.

fabia_mazda-125.jpgfabia_mazda-131.jpg
Fabia jezdí minimálně stejně dobře jako Mazda, ale není tolik pohodlná při běžné jízdě. Rio je z testované trojice na okreskách nejméně jisté a má suverénně nejhorší řízení

Významně horší než u Škody a Mazdy je korejské řízení. Jednoznačně přeposilované, umělé, bez citu. Zkrátka takové, jak ho známe u drtivé většiny dnešních modelů značek Kia a Hyundai. Zajímavé ale je, ačkoliv byste na to po jízdě nevsadili ani pětník, že co do převodu řízení je Rio stejné jako Mazda. V obou případech napočítáte mezi krajními polohami 2 a 3/4 otáčky. Fabia nabízí strmější řízení (2 a 1/2 otáček mezi polohami).

Sečteno a podtrženo, po technické stránce se jako nejlepší jeví jednoznačně Mazda2, která tak dostála našim očekáváním. Tento malý hatchback je zkrátka výborně jezdící univerzál se schopnostmi pohodlné dopravy po městské dlažbě, bez problému zvládne rychlou dálniční jízdu a když ho vezmete na okresky, bude vás to bavit. Mimochodem můžete vypnout stabilizaci. Fabia nabízí de facto totéž, ale s menším komfortem, Rio zaostává při ostřejší jízdě. 

fabia_mazda-127.jpgfabia_mazda-128.jpgfabia_mazda-135.jpg

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud