Mazda MX-30 velkou slávu ve světě nesklidila. Japonská automobilka to proto zkusí znovu. Novinka bude větší a luxusnější.
Japonci jsou obecně s elektromobilitou opatrní a berou ji jako doplněk k tradičním, nebo silně elektrifikovaným pohonům. Jednou z automobilek, která bateriovým vozům zatím nepřišla na chuť je Mazda, jejíž MX-30 globální trhy moc nezaujala. Bez elektromobilů to ale nepůjde, a tak to Mazda zkusí znovu.
Na pekingském autosalonu prezentuje dvojici nových konceptů vyvinutých dceřiným podnikem Changan Mazda, který má od roku 2012 napůl rozdělený se značkou Changan Automobile. Prvním je sedan EZ-6, vlastně lokálně bezemisní Mazda 6, který je zřejmě založený na modelu Changan Depal SL03. Druhým je SUV Arata, které bude pokračovat ve stopách současné MX-30. Doufejme že úspěšněji.
Arata znamená v japonštině něco nového, svěžího a s touto vizí míří Mazda o stupeň výše. Myšlenku podporuje fakt, že si v Číně nechala patentovat označení EZ-60 a také předpoklad, že sériový vůz bude vycházet z modelu Changan Deepal S7, který měří na délku 4750 mm, zatímco MX-30 je dlouhá 4395 mm.
Mazda nikdy nepatřila k levným značkám a pouhá výměna loga u čínského produktu by úspěch nezajistila. Sériový model se bude od dárce výrazně lišit luxusněji zpracovaným exteriérem i interiérem.
Arata je na první pohled velmi uhlazená, skoro jako kdyby byla modelovaná z jednoho kusu kovu. Designový směr Kodo se zde projevuje větší maskou s leštěným lemováním a ostře řezaným předním nárazníkem s denním svícením po stranách. Úzké hlavní světlomety korespondují s digitálními zpětnými zrcátky. Ty už jsou dnes běžné, ale bývají spíše alternativou k tradiční koncepci se zrcadly.
Uvidíme, jak si automobilka poradí s klikami dveří. Ty tu na první pohled chybí. Případně se může vydat cestou elektrických zámků s odskoky. Při pohledu na záď nelze minout masivní C sloupek s vnitřním aerodynamickým průduchem. Zato zadní spoiler opticky rozdělený třetím brzdovým světlem si na sériovém voze umíme dobře představit.
Na finální podobu si budeme muset ještě chvíli počkat. Sériový model má přijít na trh koncem příštího roku a aktuálně se hovoří pouze o čínském trhu. Možná si chce druhý pokus Mazda vyzkoušet na jednom velkém trhu, než začne investovat do globální distribuce.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5