vzach
6. listopadu 2023 • 10:38

S rotačním spalovacím motorem se zabývá i firma LiquidPiston. Je to vlastně něco jako Wankel naruby. Viz např.: https://www.fonetech.cz/rotacni-obraceny-wankeluv... ...

Petr Urban
6. listopadu 2023 • 14:58

Hmm takze je to wankel, ale ta sisata cast se netoci a vsechno okolo se toci.
Diky tomu muzes z me neznameho duvodu snadneji mazat “pistni krouzky” (no nevim jestli je dobry tomu rikat krouzky, spis sterky nebo co ja vim).
Kdyz se nad tim zamyslim, je s tezi uverit, ze to je oproti wankelu nejak uzasne lepsi, ja tam vidim totozne problemy, tj tesneni sterek, jejich opotrebeni, potreba vysokych otacek a emise.Pravda, ja to vzdy bral tak, ze opotrebeni tech sterek je mechanicke. Dost mozna se pletu a je to spis teplota+chemie a pokud je udrzi v nejakem teplotnim okne, treba to jejich degradaci vyrazne snizi? No nevim.Po teoreticke strance asi kazdy inzenyr musi wankel milovat, ale zaroven ho proklinat po te strance ze “a ted to vyrob”. To je u wankelu to krasne, na papire je to pecka, v realite je to ale v podatate nemozne udelat za rozumny penize v rozumne kvalite. Ja jsem nikdy nepochopil, proc do toho mazda vubec ty prachy utapi, jestli na to maji nejaky patenty, ktere tim udrzuji pri zivote nebo co.

vzach
7. listopadu 2023 • 10:14

Už se o tom psalo před cca 9 lety - viz např.: https://plus.rozhlas.cz/kompaktni-benzinovy-minim... ... , anebo v r. 2016 třeba tady: https://www.auto.cz/nejmensi-wankel-na-svete-... ...
Takže v tom asi neutápí prachy jen Mazda, ale i LiquidPiston, který to ovšem za ty roky docela výrazně zvětšil v porovnání s těmi staršími malými prototypy?

René Chrobok
6. listopadu 2023 • 6:42

Míchat koně a kilowaty může jenom mamlas.

Doporučujeme

Články odjinud