Kapitoly článku:
Na vlastních nohou
Ford svoji přítomnost v Mazdě průběžně navyšoval a v roce 1996 disponoval třetinovým podílem, čímž japonskou společnost prakticky ovládl. Když otěže koncernu FMC ovládl Alan Mulally, začala se rázně měnit strategie Fordu, který se začal zbavovat některých značek (včetně Volva nebo Aston Martinu). V souvislosti s tím FMC začal omezovat svůj podíl v Mazdě.
Několik snímků z továrního muzea
Ten se začal razantně snižovat na sklonku první dekády nového tisíciletí a v současnosti si Ford v Mazdě ponechal podíl jen 2,1 %. Nicméně řada společných projektů i přesto pokračuje, ovšem je jasné, že do podobného sepjetí, v jakém se nacházely v devadesátých letech, se značky Ford a Mazda zřejmě již nedostanou.
Zatímco v devadesátých letech již měla i většina japonských automobilek svoji mezinárodní identitu vyřešenu (Nissan se například již dávno před tím zbavil své exportní značky Datsun), u Mazdy to zdaleka tak snadné nebylo. Jen pomalu opouštěla své národní podskupiny včetně prakticky neznámých jmen Autozam, Efini nebo Eunos.
Hledání identity
Možná vás překvapí, že v roce 1993 měla být v USA spuštěna značka Amati, jež měla v luxusních vozech konkurovat značkám Lexus (Toyota), Infiniti (Nissan) a Acura (Honda). Strategie i struktura modelů byly připraveny, na poslední chvíli však vedení Mazdy od záměru zavést další značku upustilo.
Mazda MX-5, nejprodávanější dvoumístný otevřený vůz všech dob
Až do roku 1991 Mazda vlastně neměla vlastní logo, na vozech se objevovaly jen mírně stylizované nápisy Mazda. V roce 1991 forma představila logo s kosočtvercem v oválném poli, jež ale muselo být záhy poněkud upraveno s ohledem na podobnost s emblémem Renaultu. Stávající podoby se logo značky Mazda dočkalo v roce 1997, kdy se na vozech začal objevovat emblém křídel, jež měla naznačit rozlet Mazdy do zářné budoucnosti.
Emblémy Mazdy v proměnách devadesátých let
V současnosti Mazda stojí na svých nohou a má co nabídnout zákazníkům na většině klíčových trhů světa. Nejdůležitějšími modely jsou řady Mazda3, Mazda6 a Mazda CX-5 (nejnověji i kompakt Mazda2), které využívají stejného stylistického jazyka a konstrukčních konceptů shrnutých pod „technologii“ Skyactiv. Za zmínku stojí například relativně velkoobjemové zážehové motory, jež i bez přeplňování umí s mainstreamovými řešeními držet krok jak ve spotřebě, tak v pružnosti...
Technické údaje: Mazda RX-7
Rok • stupeň výbavy
1978 • SA22C
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 292 cm3
Nejvyšší výkon
78 kW (106 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
144 Nm při 4 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,7 s
Nejvyšší rychlost
185 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 4 stupňů
Hmotnost: provozní
1 024 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 420 mm • 1 400 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 285 × 1 675 × 1 260 mm
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5