Mazda: teprve před třiceti lety dostala automobilka jméno

Značka Mazda je stálicí na světových trzích, ovšem až v roce 1984 se dočkala tohoto jména. Toto výročí je příjemnou příležitostí zavzpomínat na zásadní zvraty a modely v dějinách tohoto výrobce.
Seznam kapitol
  1. Počátky jména Mazda, První automobily a Wankel, Do náruče Fordu, Videa
  2. Na vlastních nohou, Hledání identity, Technické údaje Mazda RX-7
  3. Fotogalerie (220x foto)

Počátky jména Mazda

Název Mazda byl odvozen ze jména Ahura Mazda, boha harmonie a moudrosti ze starověké Persie (v sanskrtu Asura-Medha), nicméně oficiální zdroje tvrdí, že původem daného označení je poangličtělé jméno Jujira Matsudy, zakladatel společnosti. Tak či onak, firma byla založena roku 1920 v japonské Hirošimě jako Toyo Cork Kogyo. O sedm let později bylo toto jméno zjednodušeno na Toyo Kogyo.

Mazda slaví devadesáté výročí vzniku

Mazda slaví devadesáté výročí vzniku

Krátce po přejmenování se tato společnost dostala na pokraj bankrotu, z jehož hrozby ji vyprostily až intervence místní banky Hiroshima Saving a místních podnikatelů. V roce 1931 se strojírenský podnik Toyo Kogyo poprvé blýsknul první tříkolkou Mazda-Go, jež položila základ celé škále třístopých vozů následujících let.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První tříkolky Mazda-Go

Stěžejním prvkem firmy Toyo Kogyo se koncem třicátých let stal zbrojní průmysl, císařskou armádu zásobovala až do konce druhé světové války puškami vzor 99. K výrobě dopravních prostředků se navracela, stejně jako řada společností v Evropě a USA, velmi postupně a jejím vůbec prvním skutečným osobním automobilem se stal v roce 1959 minivůz R360.

První automobily a Wankel

Mazda R360 bylo dvoumístné kupátko s rozvorem jen 1753 mm a hmotností jen 380 kg. Vzadu spočíval vzduchem chlazený dvouválec s objemem 356 ccm a výkonem 16 koní (12 kW), jež mohlo mít čtyřstupňovou manuální, nebo dvoustupňovou samočinnou převodovku. Pérování všech kol zajišťovaly pryžové bloky a torzní tyče.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pod těmito logy se první vozy Mazda vyráběly

V šedesátých letech automobilka Toyo Kogyo zahájila svoji anabázi s motory s rotačním pístem typu Wankel, přičemž žádná jiná automobilka se jimi nakonec nezabývala tak dlouho. Prvním sériovým modelem s motorem tohoto druhu byla řada Cosmo, jež byla vyráběna v letech 1967 až 1996 v celkem čtyřech sériích (ta poslední, JC, měla jako jediná Mazda nikoli dvourotorový, ale třímotorový motor!).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
R360, první skutečný automobil z Hirošimy

Řada Cosmo svojí technickou výlučností pomohla značce Mazda proniknout do povědomí zákazníků po celém světě a usadit se na všech klíčových exportních trzích. Teprve v roce 1984, tedy přesně před třiceti lety, byla automobilka formálně pojmenována Mazda, ačkoli se fakticky pod tímto jménem naprostá většina vyrobených vozů prodávala.  

Do náruče Fordu

Snad i z důvodu enormních finančních investic do vývoje Wankelova motoru se značka Mazda dostala v průběhu sedmdesátých let do problémů. Jistým druhem spásy se pro Mazdu stal rok 1979, v němž koncern Ford Motor Company koupil její sedmiprocentní podíl. Tento krok se stal základem pro intenzivní marketingovou i vývojovou spolupráci, jež měla pokračovat další dvě dekády.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mazda Cosmo: začátek jedné tradice

Za příklad poslouží Ford Probe, jenž vznikal v továrně Mazdy v michiganském Flat Rocku spolu s vozy Mazda 626 a MX-6, s nimiž sdílel mechanický základ, naopak Ford Mazdě umožnil vyrábět vozy 121 prakticky identické s Fiestami. Málo se ví, že se Mazda výrazně angažovala ve vývoji Fordu Explorer, ovšem její derivát Mazda Navajo byl na rozdíl od Exploreru prodejním fiaskem a pouze krátkou etapou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mazda RX-7 nastupuje

Mazda pokračovala ve vývoji Wankelova motoru, ale také jako první do sériových osobních automobilů zavedla tzv. pětitaktní přeplňovaný šestiválec podle patentu Ralpha Millera. V Evropě se tyto jednotky objevovaly v luxusních sedanech Xedos 9 a jejich princip se v době nástupu hybridních soustav v posledních letech dočkal renesance v podobně koncipovaných, avšak atmosféricky plněných agregátů pracujících v tzv. Atkinsonově cyklu.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Počátky jména Mazda, První automobily a Wankel, Do náruče Fordu, Videa
  2. Na vlastních nohou, Hledání identity, Technické údaje Mazda RX-7
  3. Fotogalerie (220x foto)

bazar

Mazda 6 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 141 208 km
Cena: 221 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2005
Stav: 182 302 km
Cena: 62 000 Kč
Mazda CX 7 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 89 864 km
Cena: 280 000 Kč
Mazda 6 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 132 856 km
Cena: 191 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2010
Stav: 150 646 km
Cena: 196 000 Kč
Mazda MPV 2
Rok výroby: 2003
Stav: 199 001 km
Cena: 62 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků