Mazda Skyactiv-X: Známe parametry i české ceny revolučního motoru Mazdy 3

O nabídce motoru Skyactiv-X, který kombinuje princip spalování zážehového a vznětového agregátu, v nové Mazdě 3 jsme věděli už dříve. Teď ovšem Mazda zveřejňuje další technické parametry i cenovky pro vozy na českém trhu.

Revoluční motorizace Skyactiv-X byla při uvedení nové Mazdy 3 vyzdvihována nejednou a nyní se konečně jednotka kombinující princip spalování zážehového a vznětového motoru dostává do prodeje. K oznámení nám přitom Mazda zveřejňuje i hrstku technických detailů a nechybí ani první hodnoty spotřeby či produkce emisí CO₂.

Snížení spotřeby benzinu a produkce emisí je přitom hlavním cílem, který Mazda v případě motoru Skyactiv-X zmiňuje. Jednotka má jako první na světě funkci Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI). Právě tímto je umožněno kombinovat princip zapálení směsi svíčkou nebo pomocí kompresního tepla ve válci.

Mazda pracuje na nových šestiválcích. Chce se stát prémiovou automobilkou

Mazda pracuje na nových šestiválcích. Chce se stát prémiovou automobilkou

Skyactiv-X je dvoulitrovým, kompresorem přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 132 kW (180 koní) při 6000 ot./min a točivém momentu 224 N.m dostupném při 3000 ot./min. Ke zmíněné ekologičnosti navíc pomáhá 24V mild-hybridní systém, který využívá energii generovanou při brzdění a dodává ji malému elektromotoru, který spalovací jednotce ulehčuje práci.

Motor bude dostupný v Mazdě 3 hatchback i sedan, a to rovněž v konfiguraci s šestistupňovou manuální či automatickou převodovkou. Systém pohonu všech kol bude ale volitelně dostupný jen v hatchbacku. Mazda poté uvádí nejnižší kombinovanou spotřebu 5,4 litru na 100 km a produkcí emisí 96 g CO₂ na 100 km (dle WLTP).

Mazda 3 jako ostrý hatchback? Automobilka to prý nakonec opravdu zvažuje

Mazda 3 jako ostrý hatchback? Automobilka to prý nakonec opravdu zvažuje

Dodávku prvních vozů zákazníkům v Evropě plánuje Mazda na podzim letošního roku. Na cenovky jednotlivých motorizací se podívejte níže. Na přesnější technické informace včetně detailnějších hodnot spotřeby nebo dynamických schopností „trojky“ s motorem Skyactiv-X si však musíme stále ještě chvíli počkat.

Mazda 3 hatchback – Technická data a české ceny
Motor Skyactiv-G 122 Skyactiv-X181 Skyactiv-X181
4x4
Skyactiv-D116
Palivo benzin benzin benzin nafta
Zdvihový objem [cm3] 1998 1998 1998 1759
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 90//6000 132/6000 132/6000 85/4000
Točivý moment [N.m/min] 213/4000 224/3000 224/3000 270/1600-2600
Převodovka 6M(6A) 6M(6A) 6M(6A) 6M(6A)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1-5,2
(5,5-5,6)
zatím neupřesněno zatím
neupřesněno
4,1-4,2
(4,7-4,9)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1364
(1389)
1411
(1440)
1467
(1499)
 1385
(1406)
Cena [Kč] 520.900
(585.900)
- - 574.900
Cena Plus [Kč] 554.400
(619.400)
- - 608.400
(673.400)
Cena GT [Kč] - 603.400
(668.400)
668.900 -
Cena GT Plus [Kč] - 634.400
(699.400)
699.400
(764.400)
-
Údaje v závorkách jsou určeny pro specifikaci s automatickou převodovkou.
Mazda 3 sedan – Technická data a české ceny
Motor Skyactiv-G 122 Skyactiv-X181 Skyactiv-D116
Palivo benzin benzin nafta
Zdvihový objem [cm3] 1998 1998 1759
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 90//6000 132/6000 85/4000
Točivý moment [N.m/min] 213/4000 224/3000 270/1600-2600
Převodovka 6M(6A) 6M(6A) 6M(6A)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1-5,2
(5,5-5,6)
zatím
neupřesněno
4,1-4,2
(4,7-4,9)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1358
(1383)
1405
(1436)
  1379
(1401)
Cena [Kč] 520.900
(585.900)
- 574.900
Cena Plus [Kč] 554.400
(619.400)
- 608.400
(673.400)
Cena GT [Kč] - 603.400
(668.400)
-
Cena GT Plus [Kč] - 634.400
(699.400)
-
Údaje v závorkách jsou určeny pro specifikaci s automatickou převodovkou.
První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 193 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků