Mazda SKY: nové motory podrobněji

Automobilka Mazda na autosalonu v New Yorku uvedla další detaily ke svým novým pohonným jednotkám řad SKY.

Japonská Mazda zahájila svoji ofenzívu na poli moderních motorů s konvenčním vnitřním spalováním, a to jak zážehových, tak vznětových. Připravila dvě paralelní nové řady těchto pohonných jednotek s názvy SKY-G, resp. SKY-D a první informace jsme vám přinesli již vloni po jejich prvním uvedení na autosalonu v domácím Tokiu. Nyní své novinky prezentovala též v New Yorku a zatím se zdá, že tyto motory budou zprvu k dispozici pouze na americkém trhu. Ale bylo by poněkud podivné, kdyby jich měla být Evropa ušetřena, zvláště když mezi nimi najdeme agregát spalující naftu.

O mnoho více informací o nich ze země vycházejícího slunce se začátkem jara nepřišlo, ale pár přece jen. A tak pojďme stručně shrnout vše známé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

První vlaštovky z tohoto chovu by se na silnicích měly objevit příští rok a půjde o zážehové jednotky SKY-G. Například dvoulitrová verze má být v porovnání s podobným motorem Mazda ze stávající nabídky až o 15 % hospodárnější a vozu třídy Mazda3 má z hlediska spotřeby paliva zajistit podobné provozní náklady jako u menšího typu Mazda2.

Zasloužit se o to mají především zcela nový blok válců konstruovaný pro maximální omezení třecích ztrát a optimální víření směsi, přímé vstřikování benzínu či účinnější soustava proměnného časování ventilů. O úsporu dalších 5 % paliva se má postarat automatická převodovka SKY-Drive, jež vyniká omezením tření a prokluzu díky novému měniči s minimální olejovou náplní. Výrobce slibuje, že odezva na pokyny řidiče má být téměř stejně dobrá jako u moderních dvouspojkových skříní s automatizovaným řazením.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Teprve v roce 2012 se má v sériových autech objevit řada nových vznětových motorů SKY-D. Motor bude od základu zcela nový, opět s nově konstruovaným blokem válců pro omezení třecích ztrát. Piezoelektrické vstřikovače už jsou dnes v této třídě naftových motorů standardem, dvoustupňové přeplňování, jímž bude SKY-D též disponovat, se pak standardem pomalu stává.

Motor bude zprvu instalován do vozů střední třídy, u nás tedy hlavně Mazdy 6, u které již známe její budoucí kombinovanou spotřebu. Ta má dosahovat hodnoty 5,5 l/100 km, což by bylo číslo srovnatelné se současnými hybridy a zároveň představuje 20 % zlepšení hospodárnosti v porovnání se současným motorem Mazda 2,2 D. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mazda chce navíc nové motory doplnit dalšími mechanickými úpravami, hlavně snižováním hmotnosti a odporu vzduchu. Pokračovat by tak měla v cestě nastolené Mazdou 2, která dnes patří mezi nejlehčí vozy ve svém segmentu. To vše by mělo zajistit snížení spotřeby paliva napříč modelovou řadu o 30 procent (porovnání úrovně v letech 2015 a 2008).

Jak se to Mazdě bude dařit v praxi, uvidíme již brzy....

bazar

Mazda 6 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 141 208 km
Cena: 221 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2005
Stav: 182 302 km
Cena: 62 000 Kč
Mazda CX 7 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 89 864 km
Cena: 280 000 Kč
Mazda 6 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 132 856 km
Cena: 191 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2010
Stav: 150 646 km
Cena: 196 000 Kč
Mazda MPV 2
Rok výroby: 2003
Stav: 199 001 km
Cena: 62 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků