Mazda RX-8: absolutní euforie (velký test)

Mazda RX-8: absolutní euforie (velký test)

Kapitoly článku:


Čtvrtek

Velmi nezáživný den od začátku do konce. Za RX-8 se otáčí tisíce hlav, někteří řidiči přestávají vnímat provoz a věnují veškerou pozornost nablýskané karoserii rodinného sporťáku. Na parkovišti se u vozu zastavují nejen mladí hoši, ale v hojném počtu i pánové středního věku. Autíčko se očividně zamlouvá studentkám. Opovržlivé pohledy naopak sbírám od seniorů a majitelů vozů značky Škoda (většinou modelů starších 15 let). Ujeté kilometry ani nestojí za řeč. 

Pátek

Konec týdne přináší řadu zajímavých situací. Poprvé musím naložit do RX-8 čtyři pasažéry, poprvé potřebuji využít kapacitu zavazadlového prostoru a poprvé mířím na otevřenou plochu, abych zažil sérii přetáčivých smyků. Přestože zážitek z parkoviště narozdíl od ostatních zkušeností zůstane nesmazatelně zapsán v paměti, začnu přepravou pasažérů. Náhodou jsem potkal sestru přítelkyně i s přítelem, kteří měli náhodou namířeno stejným směrem.

Testovat dvoumístný sporťák, mohu popřát dvojici pouze šťastnou cestu autobusem. Takto stačilo otevřít zadní „skoro dveře“ a nechat nastoupit drobnější Petru i urostlého Vaška. Kdyby mi někdo před testem tvrdil, že 185 cm vysoký, dobře stavěný chlap prohlásí, že má vzadu víc místa než ve felicii, myslel bych si, že se zbláznil. Václav trval na svém: „Mám tu místa víc než dost.“ No upřímně, pokud se řidič i spolujezdec trochu uskromní, místo vzadu nechybí. Ale pouze v oblasti kolen.


Na středové konzole se rychle zorientujete

Nad hlavou totiž místo nepřebývá, vysokému řidiči naopak výrazně schází... Přichází vyvrcholení celého dne. Přijíždím na rozlehlé parkoviště zahalené černo černou tmou, pouze uprostřed ční jako ostrůvek naděje sloup veřejného osvětlení. Obrovská asfaltová plocha se nachází mimo civilizaci, takže nebudu nikoho rušit. Vypínám stabilizační systém, prošlápnu spojku, řadím jedničku a přidávám plyn. Kola se divoce protočí a RX-8 vyrazí vpřed.

Plynový pedál prošlápnu téměř na podlahu a prudce otočím volantem. Zadní část se náhle odpoutá od země a uskočí do strany. Jeden smyk následuje druhý, takže za chvíli vybírám zatáčky pouze smykem, přičemž vyžívám i ruční brzdu. Začíná se mi točit hlava, raději končím. Byl to zážitek. Cestou domů koketuji s myšlenkou, zda nezkusit stejný způsob průjezdu zatáčkou na běžné silnici, ale nakonec nápad zavrhuji. I když cesty zejí prázdnotou, nebudu riskovat. 

 
U sedadla je možné nastavit výšku, nastavitelná je i bederní opěrka

Sobota

V sobotu ráno si rovnám myšlenky. Blíží se totiž konec testu a s ním závěrečné resumé. S hrůzou zjišťuji, že jsem důkladně neprozkoumal interiér. Z obyčejného uživatele se znovu stávám redaktorem a sleduji každý záhyb. Na palubní desce rozpoznávám prvky známé z jiných modelů mazdy, například budíky přístrojové desky, středovou konzolu a další. Plasty hodnotím vysokou známkou, auto s 38 tisíci najetými kilometry uvnitř ani nehleslo.

Zrak pomalu sklouzává ze středové konzoly na středový tunel, jenž předěluje RX-8 na dvě poloviny. Pod plastovými materiály se ukrývá nosník zvyšující tuhost karoserie. Naštěstí výrobce přítomnost nosníku chytře k vytvoření řady odkládacích prostor. Na rodinné potřeby Mazda skutečně nezapomněla. Vracím se očima zpět na začátek středového tunelu a chvíli sleduji kratičkou řadicí páku s hranatou hlavicí.
Při řazení neklade odpor, rychlosti zapadají hladce.


Na středové konzole naleznete celou řadu odkládacích prostor

Jen se na volnoběh trochu třepe. O slovo se hlásí sportovní volant obšitý kůži s optimálně širokým věncem a tvrdší charakteristikou posilovače, do popředí vystupují také sportovní sedačky s nekompromisním tvarem a schopností podržet tělo v nejnáročnějších situacích při zachování komfortu sezení (přítomnost nastavitelné bederní opěrky budiž toho nejlepším důkazem).

Všudypřítomná červená kůže, chromované pedály a velmi výkonný audiosystém Bose jsou v tomto případě pouze třešničkou na dortu. Test se chylí ke konci. Ještě jednou vyrážím do kopcovitého terénu, abych si vychutnal jisté vedení stopy a zároveň vyzkoušel mírné uskakování zádě na větších nerovnostech. Tato noc nebude sladká. Ujel jsem asi 90 kilometrů.

   
Dveře se otevírají proti sobě. Není to jen zajímavé, ale i praktické

Neděle

Zatažená obloha symbolizuje to, co bude zítra následovat. Smutné loučení. Černé myšlenky se pokouším potlačit nějakou činností a vyrážím s RX-8 do terénu, abych pořídil fotografie. Během fotografování vysvětlím několika kolemjdoucím princip wankelového motoru a nechám usednout jednoho vášnivého fanouška mazdy do interiéru a pokochat se sportovními prvky a zvukem motoru. Na čerpací stanici ještě potkávám šedou RX-8, jejíž majitel projevuje nesmírnou radost, že jeho vůz našel v nevelkém městě bratříčka. Bohužel, já budu muset RX-8 už za pár hodin vrátit. Večer pročítám zajímavé materiály a nakonec usínám s papírem na hrudi, na němž je napsáno:

Mazda RX-8 Revolution

Motor: rotační dvou komorový Wankel, atmosféricky plněný. Objem motoru: 2 x 654 cm3, výkon: 170 kW/8200 ot./min., točivý moment: 211 Nm/5500 ot./min.
Převodovka: 6stupňová manuální
Palivo: minimální požadavek – Natural 95
Servisní interval: 20000 km/1 rok
Spotřeba: 15,8/8,9/11,4 (můj průměr činil cca 15 litrů)
Objem palivové nádrže: 61 litrů
Pneumatiky: Pirelli P Zero Nero 225/45 R18

Základní cena: 1 099 000 Kč
Cena testovaného vozu 1 202 190 Kč (Kožené čalounění: 60 000 Kč, koberce: 2290 Kč, střešní okno: 40 000 Kč)

 

Pondělí

Týden uplynul jako voda. Znovu vstávám brzo ráno a znovu mířím do Prahy. Tentokrát se netěším. Po třech hodinách jízdy a dvou hodinách strávených v kolonách odevzdávám klíče od vozu. Vysněný týden končí, nastává probuzení. Když se mě ale někdo zeptá, jestli existuje výborný sporťák za 1 200 000 Kč, který myslí i na rodinu, poskytnu mu jednoznačnou odpověď: Mazda RX-8.

Plusy:

  • dynamický design
  • plnohodnotná místa vzadu, dobrý přístup
  • točivý motor, skvělý zvuk
  • nízké povinné ručení
  • cena, výbava

Minusy:

  • vysoká spotřeba
  • málo místa nad hlavou

Mazda RX-8 Renesis Revolution
Základní parametry
Karoserie/počet dveří kupé/4
Délka (mm) 4430
Šířka (mm) 1770
Výška (mm) 1340
Rozvor (mm) 2700
Hmotnost (kg) 1345 1350
Kola/pneumatiky 225/45 R18, litá
Zavazadlový prostor (l) 290
Palivová nádrž (l) 61
Motor
Objem ccm 654 x 2 654 x 2
Druh motoru zážehový rotační zážehový rotační
Válců/ventilů - -
Výkon (kW)/otáčky 141/7000 170/8200
Točivý moment (Nm)/otáčky 220/5000 211/5500
Typ převodovky/počet stupňů manuální/5 manuální/6
Poháněná kola zadní zadní
Brzdy vzadu kotoučové kotoučové
Max. rychlost (km/h) 223 235
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,2 6,4
Palivo natural natural
Spotřeba (l/100 km) 15,1/8,3/10,8 15,8/8,9/11,4
Cena (Kč) 969 900 1 099 900

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud