Mazda oficiálně zvažuje návrat Wankelova motoru. MX-30 by pomohl s dojezdem

Wankelův motor jako pomůcka k vyššímu dojezdu elektromobilu. U nové Mazdy MX-30 je tento nápad oficiálně na stole.

O návratu Wankelova rotačního motoru do nových modelů Mazdy se spekuluje už doslova roky. V poslední době se nicméně nápad využití ikonické techniky vskutku odchýlil od představy všech nadšenců, kteří si comeback Wankelu představují v nějakém sporťáku. Mazda totiž oficiálně zmínila myšlenku rotačního motoru jakožto „pomocného motoru“ pro elektromobily.

Přesněji se Mazda k tomuto nápadu nyní vyjádřila v rámci svého odhlédnutí za stoletým fungováním automobilky, v němž hrál Wankelův motor silnou roli. V prototypu elektrické Mazdy 2 EV z roku 2013 již rotační motor jako takzvaný „range extender“, který vozu zvýší dojezd, zakomponován byl.

Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

K myšlence se nyní Mazda vrací zpátky, jelikož ve své zprávě zmiňuje: „Podobný systém by si mohl najít cestu i do Mazdy MX-30, zbrusu nového elektrického crossoveru, který dorazí k prodejcům příští rok.“ A při pohledu na schopnosti elektromobilu se vlastně nelze divit, že o této cestě Mazda vůbec přemýšlí.

Zatímco tedy BMW u modelu i3 již myšlenku „range extenderu“ (dodatečného spalovacího dvouválce, dobíjecího baterie za jízdy) zahodilo, u Mazdy by se mohl doopravdy hodit, neboť MX-30 se loni představilo s docela mrzkou kapacitou baterií 35,5 kWh a udávaným dojezdem okolo 200 kilometrů.

Mazda MX-30 oficiálně: Elektrický crossover ujede kolem 200 km, stojí 899.900 Kč

Mazda MX-30 oficiálně: Elektrický crossover ujede kolem 200 km, stojí 899.900 Kč

Potvrzeno zatím nic není, spíše tedy máme jen potvrzeny spekulace, které se o možném využití Wankelova motoru objevily dříve. Ve zmíněném prototypu Mazdy 2 EV byla dodatečná jednotka s jedním rotorem, objemem 0,333 litru, výkonem 28 kW (38 koní) a hmotností 100 kg. S palivovou nádrží o objemu 9 litrů měl motor až zdvojnásobit dojezd elektromobilu, který používal baterii o kapacitě 20 kWh.

První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 47 příspěvků
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků
Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Volkswagen up! GTI

Utratit více než 400.000 Kč za městské auto se spalovacím motorem může kdekomu připadat jako holý nesmysl. Všechno ale začne dávat smysl, když vezmete v úvahu tři magická písmena na jeho zádi a pořádně se projedete.

21.  5.  2020 | Jan Mička | 13 příspěvků