Mazda naostro testuje RX-8 s vodíkovým pohonem

Mazda dostala povolení testovat na japonských silnicích sporťák s rotačním motorem RX-8. Přestože testy v ostrém provozu přiblížily na dosah uvedení sériového modelu na trh, showroomy zatím vodíková mazda nenavštíví. Je totiž potřeba vyřešit bezpečné uložení vodíku ve voze, vodík je totiž daleko nebezpečnější palivo než benzín či nafta.

Podle Mazdy je rotační motor pro přestavbu na vodíkový pohon vhodnější než klasické písty, protože teploty v hlavních částech motoru jsou nižší a tudíž je vodík spalován efektivněji. Úprava je rovněž levnější, takže cena modelu na vodíkový pohon nebude o moc vyšší než cena benzínové verze. Na druhou stranu se použitím vodíku dramaticky snižuje dojezd na jednu nádrž, místo běžných 400 km zvládne vůz jen polovinu. Vodíkový motor ma navíc oproti benzínové verzi jen cca 70 procent výkonu.

Asi největším problémem, který brání rozšíření vozů na vodík, je neexistence vodíkových čerpacích stanic. Jejich rozšíření se ale dá v blízké době očekávat; nedávno otevřel první kalifornskou vodíkovou čerpačku v Los Angeles guvernér Arnold Schwarzeneger, přičemž v blízké budoucnosti chce postavit další a časem tak vytvořit hustou síť. První veřejnou vodíkovou čerpací stanici otevřeli také nedávno v německém Berlíně.

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 5 příspěvků
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků